شناسهٔ خبر: 25193977 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ارتش و سپاه مشت محکم نظام و انقلاب در برابر استکبار جهانی هستند/ بالغ بر یک سوم از تجارت جهانی کالا در منطقه شمالی اقیانوس هند انجام می شود

صاحب‌خبر -

ارتش و سپاه مشت محکم نظام و انقلاب در برابر استکبار جهانی هستند

امیر خانزادی گفت: ارتش و سپاه مشت محکم نظام در برابر استکبار هستند و قطعا این مشت باز نخواهد شد تا دهان یاوه‌گویان را ببندد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری سلامی ایران در برنامه "نگاه یک" شنبه 1 اردیبهشت ماه ضمن گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: این روز یادآور ویژگی خاص و  شروع تعهد نیروهای مسلح خصوصا ارتش جمهوری اسلامی ایران به مردم، ایران و انقلاب اسلامی است.

خانزادی اضافه کرد: همچنین این روز یادآور مقابله ناوگان نیروی دریایی با استکبار جهانی است که تعدادی از عزیزان ما در این روز به شهادت رسیدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: یکی از ویژگی‌های ارتش به عنوان حصار ملت، مکتبی بودن و انقلابی بودن آن است؛ در واقع ارتش متصل به آموزه‌های دینی و انقلابی بوده و ارتشی ها به عنوان فرزندان مملکت که در دامن انقلاب پرورش یافته‌اند، متصل به آرمان های انقلاب هستند.

وی یادآور شد: استکبار جهانی، دشمنان انقلاب و ملت ایران که در سال 57 با انقلابی مردمی دست و پایشان قطع شده، در تلاش هستند با جوسازی و شکل گیری فضای دیگری شکافی میان نیروهای مسلح ایجاد کنند.

مشتی واحد به نام ارتش انقلابی و سپاه پاسداران

خانزادی متذکر شد: شاید این تلاش دشمنان، همان هجمه ای است که به فرزندان این کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عزیز وارد می کنند، اما باید بدانند این بازی ها بسیار کهنه شده و ارتش و سپاه مشت محکم انقلاب و نظام در برابر استکبار جهانی هستند و قطعا این مشت باز نخواهد شد تا دهان یاوه گویان را ببندد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به هماهنگی نیروهای مسلح در میدان عمل، تاکید کرد: وقتی از نیروهای مسلح صحبت می‌شود، نشان از مجموعه یکپارچه ای است که هریک در حوزه ماموریتی مرتبط، تکالیفی را برای اجرا بر عهده دارند.

وی گفت: امروز بیشتر از گذشته هماهنگی و انسجام در حوزه دریا وجود دارد و نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران همانطور که مقام معظم رهبری تدبیر کردند، هرکدام تکالیف مشخصی دارند که مکمل و پشتیبان هم هستند و در شرایط خاص این دو نیرو برآیند بالاتری دارند.

خانزادی اضافه کرد: ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با نیروی دریایی سپاه داریم، با فرمانده نیروی دریایی سپاه بازدیدهایی از مجموعه های یکدیگر داشتیم و تجهیزات یکدیگر را به خوبی می شناسیم، همچنین افسران و فرماندهان زیرمجموعه دو نیرو ارتباط خوبی با هم دارند. خطوط تعریف شده مشخصی با نیروی دریایی سپاه داریم و به دقت اهداف عملیاتی حوزه ماموریتی یکدیگر را رصد و اطلاعات را به یکدیگر منتقل می کنیم.

وی اظهار کرد: اشراف اطلاعاتی خوبی در مناطق تحت حاکمیت وجود دارد و همگان از جمله استکبار جهانی باید بداند نیروی دریایی ایران متشکل از ارتش و سپاه منسجم، یکپارچه و هماهنگ است.

خانزادی درباره تفاوت نیروی دریایی در زمان کنونی و دوره پیش از انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: شاید یکی از مهمترین شاخص های نیروی دریایی ارتش، ارتباطش با انقلاب باشد. حرکت نیروهای مسلح، خصوصا نیروی دریایی در راستای آرمان های انقلاب از جمله استقلال، آزادی و اسلامی بودن نیروهای مسلح بوده است. در گذشته هر آنچه اقدام می کردیم در واقع در راستای تدابیری بود که خارج از ایران طراحی می شد و ما از روی دست آنها یا در اجرای سیاست های آنها اقدام می کردیم.

وی افزود: امروز نیروی دریایی ارتش به عنوان یکی از ارکان مهم قدرت جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریا و مظهر اقتدار ملت در دریاست.

خودکفایی امروز کشور از برکات انقلاب اسلامی است

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: امروز کشوری در منطقه وجود ندارد که پنجه در پنجه استکبار جهانی انداخته باشد، با تحریم ها مقابله کرده باشد و چهل سال روی پایش ایستاده باشد و فشارها را تحمل کند؛ همچنین کشوری در منطقه نیست که به شناورهای سنگین، سبک، زیردریایی ها و تسلیحاتی که برای برقراری امنیت و تامین منافع کشور در دریا، به صورت خودکفا به آن رسیده باشد.

خانزادی گفت: یکی از برکات انقلاب برای نیروی دریایی و نیروهای مسلح این بود که به خود کفایی رسیدیم و توانستیم همه تجهیزات و تسلیحات را خودمان بسازیم، از این رو امروز آنها در برخی موارد به دنبال این هستند که ویژگی تاکتیکی و تکنیکی تجهیزات ما چیست تا بتوانند تجهیزاتشان را در مقابل آن تهیه کنند.

برگزاری اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS) به میزبانی تهران

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اهداف ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند تصریح کرد: چشم‌انداز اجلاس های بزرگ رسیدن به اهدافی است که منافع جمعی را تامین می کند.

وی یادآور شد: از سال 2000 که تدریجا مسئله دزدی دریایی در اقیانوس هند شدت گرفت و در سال 2007 به اوج خود رسید، مناطق اقیانوس هند، دستخوش ناامنی هایی شد که لازم بود کشورهای منطقه برای متوقف کردن آن گفت و گو کنند و کنار هم قرار بگیرند. در سال 2007 سازمان جهانی دریانوردی منطقه گسترش دزدی دریایی را از شاخ آفریقا و سومالی 700 مایل اعلام کرد؛ این یعنی چنین بحرانی تا نزدیک مرزهای کشور هند گسترش دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: هندی ها فکر کردند اگر این مسئله به مرزهای آنها نزدیک تر شود، این مناطق به عنوان مرزهای پرخطر و های ریسک معرفی می شوند و هزینه های سنگینی برای تجارت از طریق دریا به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: در سال 2008 و به ابتکار نیروی دریایی هند این اجلاس شکل گرفت و از 36 کشوری که مرزهای دریایی‌شان به اقیانوس هند متصل بود، دعوت شد تا در هند جمع شوند، همچنین منشوری هم تهیه شد که بر ایجاد همکاری ها به صورت داوطلبانه برای دستیابی به امنیت جمعی تاکید داشت.

خانزادی متذکر شد: در سال 2008 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نتوانست نمایندگانی در این اجلاس داشته باشد، با این حال در همان دوره تصمیمات اساسی برای تداوم این نشست و گردش آن در منطقه اتخاذ شد.

فرمانده نداجا در ادامه با اشاره به شرایط اعضا و مناطق جغرافیایی آنها تصریح کرد: هر کدام از این کشور‌ها می‌توانند کشور‌های دیگر را به عنوان ناظر انتخاب کنند و آن‌هایی که خارج از این اجلاس هستند و یا ممکن است اسامی برخی از کشور‌ها به عنوان عضو در این اجلاس نام برده شود، مانند انگلستان و فرانسه و ممکن است این سوال به وجود بیاید که چرا کشور‌هایی که سرزمین اصلی آن‌ها جای دیگری است به عضویت این اجلاس درآمده اند، لذا ملت شریف ایران باید بدانند ریونیون در شرق ماداگاسکار بخشی از خاک فرانسه محسوب می‌شود، این جزیره و جزیره دیگری که مستعمره انگلستان است در منطقه وجود دارد و جزء خاک این کشور محسوب می‌شود، لذا این دو جزیره به کشور‌های انگلستان و فرانسه این اجازه را می‌دهد که به عنوان کشوری که خاکش آن در منطقه است بتوانند در اجلاس حضور پیدا کنند.

خانزادی گفت: در نشست استرالیا برای اولین بار آمریکایی‌ها با رای مخالف جمهوری اسلامی ایران مواجه شدند، چرا که در آن زمان تمایل داشتند که بر اجلاس بنگلادش نظارت داشته باشند و خیلی تلاش کردند که این رای را برگردانند، اما تا این لحظه موفق به این امر نشده‌اند و مجدداً در سال ۲۰۱۶ در جلسه محرمانه فرماندهان نیرو‌های دریایی مجدداً تصمیم گرفته شد که کشور‌ها درخواست نظارت بر اجرا را بدهند که در بین آن‌ها آمریکا نیز حضور داشت، اما مجدداً با رای منفی ارتش جمهوری اسلامی ایران این کشور از نظارت بر اجلاس باز ماند.

خانزادی با اشاره به سطح برگزاری اجلاس بیان کرد: اگر به جغرافیای جهان نگاهی بیندازیم و کشور‌هایی که صاحب قدرت دریایی قابل وثوق هستند را ببینیم درخواهیم یافت که با وجود این که دریا‌ها و اقیانوس‌ها متعلق به تمام بشر هستند، اما اگر فرض کنیم که دنیا ۲۰۵ کشور دارد که ۴۴ کشور در خشکی محصور هستند و شاید بزرگترین کشور محصور در خشکی قزاقستان باشد که به دریای خزر راه دارد، اما با توجه به اینکه این دریاچه به آب‌های آزاد راه ندارد جامعه جهانی این کشور را به عنوان بزرگترین مملکت محصور در خشکی می‌دانند، لذا اگر ۴۴ کشور را جدا کنیم بسیاری از ۱۶۶ کشور دیگر دارای قدرت دریایی نیستند و عملاً بالغ بر ۶۵ کشور در جهان در این زمینه حرفی برای گفتن دارند، لذا ما از این ۶۵ کشور دعوت کرده ایم تا در این اجلاس شرکت کنند و تا امروز ۳۵ کشور اعلام کرده‌اند که در این اجلاس حضور می‌یابند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هر کشوری ممکن است در تقویم سالیانه خود درگیر برنامه‌های دیگری باشد و اگر از قبل نیز به آن‌ها اطلاع داده شده باشد، ممکن است که نتوانند برنامه خود را برای حضور در اجلاس تغییر دهند.

حضور 41 کشور در اجلاس بزرگ (IONS)

وی تاکید کرد: بنده فکر می کنم که ۵ الی ۶ کشور دیگر به جمع ما ملحق شوند و آمار ۴۱ کشور که تعداد زیادی از آن‌ها فرماندهان نیرو‌های دریایی هستند بسیار بالاست و می‌توان گفت که بزرگترین اجلاس تاریخی نظامی ایران قرار است که از فردا شب آغاز شود و تا چهار روز نیز ادامه خواهد یافت و بعد از آن جلسه محرمانه فرماندهان برگزار خواهد شد.

خانزادی با اشاره به دستور کار اجلاس تصریح کرد: این اجلاس سه بخش کاملاً متمایز خواهد داشت و بخش عمومی آن که در صحن علنی انجام می‌شود به مدت دو روز برگزار می شود و پنج پنل تخصصی خواهد داشت که فرماندهان نیرو‌های دریایی و متخصصان حوزه دریا حتی از بخش غیردولتی در آن شرکت خواهند کرد و نظرات و ایده‌های خود را حول محور ۴ اصل اساسی که برای آن‌ها تعریف شده است ارائه خواهند کرد.

وی افزود: هر پنل چهار سخنران دارد که هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه به سخنرانی خواهند پرداخت. پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان اجلاس حدود ۸۰۰ نفر از جامعه دریایی کشور شامل فرماندهان، مسئولان و کسانی که در نیرو‌های مسلح و نیروی دریایی هستند در این اجلاس حضور یابند و همچنین برای اولین بار می بینیم که مجموعه‌ای از دانشجویان آکادمی دریایی حضرت امام خمینی(ره) در این اجلاس شرکت می کنند و این امر ظرفیت سازی و به اشتراک گذاری نظر‌ها و ایده‌ها و افزایش آگاهی عمومی از مسائل دریایی است که برای دانشجویان نیز موثر خواهد بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: پنجمین پنل به همین امر اختصاص دارد که اگر کسی نکته و نظری درباره اجلاس دارد بیان کند و تا کنون ۳ کشور برای بیان نظر در این پنل ثبت نام کرده اند و لازم به ذکر است که ظرفیت پنل فوق ۴ کشور است.

وی تاکید کرد: اگر کشوری تاکید داشته باشد که علیرغم پر بودن ظرفیت، به لیست اضافه شود همکاری خواهیم کرد، زمانی که در دو روز سخنرانی‌ها به پایان می رسد، روز سوم جلسه فرماندهان نیرو‌های دریایی به همراه کشور‌های ناظر که قبلا نظارت آن‌ها به تصویب همین اجلاس رسیده است پشت در‌های بسته تشکیل می‌شود و درباره موضوعاتی که به امنیت جمعی منطقه اقیانوس هند مرتبط می‌شود تصمیم گیری می‌شود و اگرچه مصوبات این اجلاس داوطلبانه است، اما طی جلسات پنج دوره پیشین، حساسیت بسیار بالای شرکت کنندگان باعث شده تا کشور‌ها خود را به شدت متعهد بدانند تا در مباحث شرکت کنند.

خانزادی گفت: آخرین حوزه همکاری جدی که در این رابطه پیش آمد، رزمایش بزرگ امداد و نجات بود که برای اولین بار در منطقه اقیانوس هند با حضور کشور‌های منطقه شکل گرفت و ما در این رزمایش دو ناوشکن را به خلیج بنگال اعزام کردیم و این آزمایش بسیار عالی بود و دستاورد‌های بسیاری داشت.

وی اذعان کرد:کار در حوزه تاکتیک دریایی برای یک عملیات مشترک، نیازمند زبان و گفتمانی مشترک است و مهمترین اثری که در این زمینه وجود دارد کتاب تاکتیکی منتشر شده توسط ناتو است؛ و ما به برکت انقلاب اسلامی استفاده از این کتاب را کنار گذاشتیم و کتب تاکتیکی خود را تدوین کردیم.

نگرانی آمریکایی ها از برگزاری اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و اهداف آن

خانزادی افزود: با توجه به اینکه اجلاس فوق می‌تواند یک اتحاد منطقه‌ای را شکل دهد، آمریکایی‌ها نگران هستند که شاید شکل گیری این انسجام باعث شود تا آن‌ها مجبور شوند نیرو‌های خود را از منطقه خارج کنند، چرا که وقتی کشور‌های منطقه بتوانند امنیت را شکل بدهند دیگر نیازی نیست که نیروهای آمریکا به بهانه امنیت در منطقه حضور پیدا کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: آن چیزی که اجلاس در ابتدا تصور می‌کرد زمانی طولانی به آن برسد خیلی زودتر از تصور به آن رسید که عبارت است از افزایش آگاهی‌های عمومی از دریا، توجه دادن کشورهای منطقه به اهمیت دریا و لزوم متعهد بودن به مسئولیتشان برای برقراری امنیت مناطق دریایی تحت حاکمیت آنان.

خانزادی با اشاره به امنیت در آب های آزاد ادامه داد: زمانی که از منطقه شمال اقیانوس هند از دریای عمان به سمت جنوب و از سمت غرب سواحل یمن و سومالی تا سواحل آفریقا حرکت می کنیم می بینیم بیشتر از آنکه نیروی دریایی کشورهای ساحلی آن مناطق امنیت ایجاد کنند، جامعه جهانی و کشورهای دارای منافع در منطقه و در راس آنها نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی این فعالیت را انجام می دهد.

وی افزود: آن چیزی که اجلاس باید بدست آورد و امروز فکر می کنیم که به خوبی به آن نزدیک شده است متعهد کردن کشورها منطقه برای شکل دادن یک نیروی دریایی در اندازه معقول است، اگر به دنبال شکل دادن یک نیروی دریایی موثر برای هر کشور هستیم کشورها باید متوجه وضع ژئوپلتیک خود باشند، یعنی ببینند وضع ژئوپلتیک که مبتنی بر کارکردهای سیاسی، اقتصادی و جغرافیا است چه تکلیفی برای آن ها روشن کرده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: برای کشوری مانند جیبوتی وضع ژئوپلتیک معنا پیدا نمی کند، با وجود اینکه از منظر جغرافیایی در موقعیت حساسی قرار دارد اما کارکرد سیاسی اقتصادی و دفاعی متناسب با موقعیت جغرافیایی اش ندارد، بنابراین نمی تواند یک نیروی دریایی بزرگ را از خود انتظار داشته باشد، اما کشوری مانند ایران در وضعیت ژئوپلتیک بسیار بالایی قرار دارد و این وضعیت جغرافیایی برای ما مسائل منطقه ای را به دنبال دارد و تکالیفی را نیز در قبال امنیت منطقه و مناطق دریایی تحت حاکمیتمان ایجاد می کند.

ایجاد امنیت در دریا منوط به برقراری امنیت سواحل است

خانزادی تصریح کرد: معتقدیم امنیت مناطق دریایی زمانی که نقطه به نقطه توسط کشورهای منطقه ایجاد شود به معنای ایجاد امنیت دریایی در سواحل است.

وی با بیان اینکه دزدان دریایی از وسط دریا بیرون نمی آیند ادامه داد: دزدان دریایی از ساحل به دریا می روند و زمانی که ساحل تحت حاکمیت دولت های ساحلی کنترل شده باشد امنیت ایجاد می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: زمانی که توجه جدی به داشته هایمان می کنیم و به بازه مرزهای جغرافیایی خود متمرکز می شویم می بینیم که هر کشوری در بازه مرزهای جغرافیایی می تواند مقداری به تولید بپردازد و اگر همه امکانات در اختیار خود را استفاده کند می تواند یک مقداری را تولید کند که اقتصاددانان به آن مرز امکان تولید ملی می گویند و این منوط به استفاده در بالاترین سطح بهره برداری است. اگر تنها در مرزهای امکان تولید ملی باقی بمانیم، این منابع به تدریج صرف می شود و عرضه کالا کاهش پیدا می کند و تقاضا زیاد و رفاه کاهش پیدا کرده؛ اینجا اهمیت دریا و یک کشور ساحلی و متصل به اقیانوس نقش خود را برجسته می کند.

خانزادی تاکید کرد: شما زمانی که به مرزهای جغرافیایی زمینی می رسید امکان ندارد یک قدم آن طرف بروید، چراکه مالکیت آن تحت حاکمیت دولت آن ملت است، اما وقتی به دریا توجه می کنیم کشورهایی که مرزهای ساحلی‌شان به دریا وصل است به راحتی می توانند به اقصی نقاط جهان حرکت کنند.

امروز بالغ بر ۹۰ در صد تجارت جهانی از راه دریا انجام می شود

وی ادامه داد: یکی از نقاطی که در دریا مورد توجه قرار می گیرد آزادی دریا نوردی و حرکت به هر نقطه است و موضوع دیگر مسائل اقتصادی، بهره مندی از منابع دریا، تجارت،کسب و کار است، تجارت از طریق دریا بسیار مهم است و امروز بالغ بر ۹۰ در صد تجارت جهانی از دریا انجام می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: شاید برخی ها می گویند مرزهای زمینی نیز گسترده است و از این طریق هم می شود تجارت کرد،اما مثالی که می شود زد این است که اگر بار یک کشتی نفت کش ۴۰ هزار تنی را بخواهید از طریق خشکی جابه جا کنید و هر کامیون طولش ۱۰ متر باشد و وزن بالغ بر ۲۰ تن را جابه جا کند، باید ۴۰ کیلومتر کامیون را باید پشت سر هم قرار بدهیم.

وی با اشاره به اهمیت اقیانوس هند ادامه داد: اقیانوس هند سومین اقیانوس مهم جهان است و اگر از برخی حواشی همانند وسعت عبور کنیم اقیانوس هند اولین اقیانوس مهم جهان است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: بالغ بر یک سوم از تجارت جهانی کالا در منطقه شمالی اقیانوس هند انجام می شود، یعنی جایی که مرزهای گسترده اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران در خطوط مواصلاتی شرق به غرب و بالعکس قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما