شناسهٔ خبر: 25193957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سیاست ارزی دولت، آرامش را به جامعه بازگردانده است

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: سیاست‌های ارزی دولت، از التهاب‌های پیش آمده جلوگیری کرد و آرامش به جامعه بازگشت.

صاحب‌خبر -

سیاست ارزی دولت، آرامش را به جامعه بازگردانده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 2 اردیبهشت) که برای پاسخ به سوال امیر خجسته نماینده مرد م همدان به جلسه علنی آمده بود، درباره وضعیت بازار ارز اظهار کرد: حدود 12 روز پیش رئیس بانک مرکزی در مجلس درباره سیاست‌های جدید دولت برای کنترل نرخ ارز مطالبی را بیان کرد و قرار بر این شد که دولت و کمیسیون‌ اقتصادی این سیاست‌ها را با هم دنبال کنند.

وی با اشاره به سیاست‌های ارزی ابلاغی از سوی دولت، گفت: تعیین نرخ ارز برای یک سال آرامش را به کشور برگرداند و قیمت 4 هزار و 200 بر اساس بحث‌های کارشناسی انجام شد؛ پس از آن شاهدیم که دیگر نوسانات ارزی و سفته بازی در سطح بازار وجود ندارد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد:‌ همچنین پیش بینی شد که در قیمت کالاهای اساسی و بهداشتی هیچ گونه تغییری نداشته باشیم و آنان با همان نرخ قدیم باقی بمانند و اگر هم قیمت‌هایشان افزایش یافته است و به سطح بالاتر بازار رفته است، به علت کاهش نرخ ارز، قیمت این کالاها هم باید کاهش یابد.

کرباسیان اظهار کرد:‌ یکی دیگر از تأثیرات سیاست‌های جدید ابلاغی دولت برای ایجاد آ‌رامش در بازار آن بود که صرافی‌ها ساماندهی شدند و صرافی‌های مجاز و غیرمجاز از هم جدا شدند.

وی ادامه داد: همچنین ارز صادراتی که همواره چرخه آن در خارج از سیستم کشور وجود داشت، به چرخه کشور وارد شده است و همچنین از رانت و سفته بازی جلوگیری کردیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اظهارات روز گذشته رئیس جمهور متذکر شد:‌ همانطور که رئیس جمهور مطرح کرد، این سیاست‌ها اقدامات مناسب و پیش دستانه‌ای در تقابل با برنامه‌هایی است که ممکن است آمریکا 22 اردیبهشت ماه اتخاذ کند.

کرباسیان با تأکید بر اینکه یکی دیگر از تأثیرات این سیاست‌ها جلوگیری از قاچاق است، گفت: از آنجایی که ارزی خارج از سیستم نیست، ارزی برای تأمین قاچاق نمی‌ماند و کاهش قاچاق کالا و ارز با شدت بیشتری از این طریق صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: همچنین از طریق این سیاست‌ها از خروج سرمایه جلوگیری می‌شود، چرا که پیشتر خروج سرمایه صورت می‌گرفت و این ارز به کشور بازنمی‌گشت اما با این سیاست‌های جدید دولت سرمایه‌ها به کشور بازگشت داده می‌شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علت ورود بانک‌ها و موسسات مالی در عرصه خرید و فروش مسکن و گرانی کاذب آن، گفت: متأسفانه یک زمانی بانک‌ها وارد این طیف شده‌اند و ما باید این وضعیت را کنترل کنیم تا بانک‌ها دارایی‌های خود را بفروشند و دولت نباید بنگاه‌دار باشد.

کرباسیان ادامه داد: بنده این موضوع را ابلاغ کردم و اجرا خوا هم کرد؛ اخیرا نیز بانک مرکزی تصویب کرده که بانک‌ها از بنگاه داری خارج شوند.

کرباسیان با تأکید بر اینکه با سیاست‌ها ارزی دولت دیگر از خروج سرمایه از کشور جلوگیری می‌شود، گفت: خروج سرمایه زمانی شکل می‌گیرد که ارز آزاد به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد که این مسئله باید مدیریت و کنترل شود.

وی درباره سوال نماینده مردم همدان مبنی بر اینکه منطق تعیین نرخ 4هزار و 200 برای ارز چه بود، اظهار کرد:‌ ما از دو روش این نرخ را به دست آوردیم؛ اگر تورم داخلی را از خارجی کسر کنیم و همچنین دو سبد کالا را با هم مقایسه کنیم در هر دو روش به نرخ ارز حدود 4 هزار و 200 تومان می‌رسیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با تأکید بر اینکه در دولت تشتت آراء وجود ندارد، اظهار کرد: فردی که حوزه مسئولیتش نبوده درباره ارز صحبت کرده در حالی که نظر کلی دولت ارتباطی به اظهارات وی نداشته است و با آن متفاوت است.

کرباسیان در پایان خاطرنشان کرد: ما کسری بودجه نداریم و معادل درآمدهای دولت هزینه می‌کنیم و به همین دلیل دولت به دنبال تأمین درآمد از ارز نیست.

انتهای پیام/

نظر شما