شناسهٔ خبر: 25193776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

گام های صربستان و ایران در مسیر همکاری های اقتصادی

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این همکاری ها پس از لغو روادید که از طرف صربستان در دوم سپتامبر سال 2017 (11شهریور ماه 96) و سپس از طرف ایران در اول نوامبر 2017 (10آبان ماه96) صورت گرفت، موجب شد که سطح همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف بخصوص در حوزه گردشگری و همچنین مبادله کالا ارتقاء یابد.
صاحبان شرکت های ایرانی و صربستان پس از لغو روادید می توانند به راحتی به بلگراد و تهران سفر کرده و در باره نحوه همکاری و مشارکت در حوزه های مختلف دیدار و گفت و گو کنند.
روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان دوستانه و رو به رشد است و طی سال گذشته تحرکات قابل توجهی برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور صورت گرفته است. 
لغو روادید بین دو کشور ایران و صربستان و به دنبال آن سفر بیش از هشت هزار گردشگر ایرانی به صربستان، برقراری پرواز مستقیم بین پایتخت های دو کشور بعد از 28 سال، تاسیس دفتر تجاری ایران در صربستان، تاسیس دفتر تجاری و گردشگری صربستان در ایران، برگزاری نشست مشترک شناخت فرصت های تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور از جمله گام های بزرگ در راستای گسترش روابط دو کشور بوده است.
همچمنین برگزاری مراسم هشتادمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک بین تهران- بلگراد و انجام سفرهای متعدد مقامات دو کشور از جمله سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به بلگراد از دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه و تحکیم روابط دو کشور توصیف می شود.
روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با صربستان در سطح مطلوبی قرار دارد و تلاش سفارت های دو کشور در بلگراد و تهران بر این است تا ارتباطات بین دو کشور در ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری افزایش پیدا کند.
کاغذ و مقوا، انواع شیشه و ظروف شیشه ای، انواع کود، میوه، آلومینیوم، کمباین و مخزن و تجهیزات ریلی از جمله اقلامی در صادرات و واردات ایران و صربستان به شمار می روند.
یوگسلاوی سابق و اکنون صربستان در منطقه بالکان غربی از گذشته با ایران روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی مستحکمی داشته و لغو روادید بین تهران و بلگراد این ارتباطات را بیشتر کرده است.
مرکز تجاری ایران در بالکان که سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در گشایش آن نقش اصلی را بر عهده داشت نیز در ارتقای همکاری های اقتصادی و معرفی شرکت های دو کشور به یکدیگر موثر بوده است. 
جایگاه تجار ایرانی و شرکت های مهم با راه اندازی این مرکز ارتقا یافته و همچنین مقامات صربستان در بلگراد این مرکز را مورد حمایت خود قرار داده اند.
صنعت گردشگری که موجب آشنایی دو ملت با فرهنگ، تاریخ، ظرفیت ها و امکانات اقتصادی طرفین می شود می تواند از نقطه نظر تجاری نیز در روابط دو کشور بسیار تاثیر گذار باشد، زیرا که مردم علاوه بر تفریح و سیاحت با امکانات تجاری دو کشور آشنا می شوند و دریچه ای نیز برای آشنایی بیشتر طرفین در حوزه های مختلف مورد علاقه است.
بعد از اقدام مهم لغو روادید بین دو کشور، برقراری خط هواپیمایی مستقیم بین تهران و بلگراد و بالعکس، گام مهم دیگری است که علاوه بر سرعت بخشیدن به رفت و آمد گردشگران، تجار و بازرگانان دو کشور، افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و صربستان را موجب شده است.
صربستان دروازه اروپا محسوب می شود و در قسمت مرکزی جزیره بالکان قرار دارد و از طرف شرق با رومانی و بلغارستان، از غرب با مونته نگرو و بوسنی و هرزگوین، کراوسی و از طرف جنوب با مقدنیه و آلبانی و از طرف شمال با مجارستان هم مرز است. 
به همین خاطر از بهترین موقعیت برای بازار اروپا، آسیا و خاورمیانه برخوردار است و از طرف دیگر با روسیه، چین و اتحادیه اروپا همکاری گسترده تجاری و اقتصادی دارد. 
بخش خصوصی نیز در کنار بخش دولتی برای گسترش همکاری بین کشورها گام های بزرگی در بستر گسترش همکاری های اقتصادی بین صربستان و ایران برداشته است. 
حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، معادن، ارتباطات، کشاورزی و دیگر زیرساخت ها زمینه مناسبی برای همکاری های دو کشور به شمار می رود و همکاری های دفاعی، علوم و فناوری، فرهنگی، هنری و دانشگاهی از دیگر زمینه هایی هستند که مقام های صربستان و ایران درباره آن گفت و گو و تبادل نظر کرده اند.
محمد جواد ظریف که اواخر سال گذشته در صدر هیات سیاسی و اقتصادی به صربستان سفر داشت در دیدار با ایویتسا داچیچ وزیر امور خارجه این کشور تاکید کرد: قصد داریم روابط دو کشور را در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مردمی و پارلمانی گسترش دهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما