شناسهٔ خبر: 25192756 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روحانی:

در برابر زورگویی آمریکا کوتاه نمی‌آییم/ طرح جدید ارزی در جهت مبارزه با فساد و قاچاق است

فارس

رئیس جمهور گفت: ما می‌خواهیم با دنیا روند تعاملی و سازنده داشته باشیم اما اگر طرف مقابلمان نااهل باشد کاری نمی‌توانیم بکنیم؛ کشوری مثل آمریکا پیش روی ما است و ما نمی‌توانیم در برابر زورگویی این کشور کوتاه بیاییم.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: حجت‌الاسلام حسن روحانی شب گذشته در جلسه شورای اداری استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: قبل از هر چیز باید از مردم آذربایجان‌شرقی بویژه تبریز سپاسگزاری و تشکر کنم به خاطر میهمان‌نوازی خود که همواره نسبت به نظام و جمهوری اسلامی ایران، رهبری معظم و دولت با نگاه حمایت تلاش کردند؛ آذربایجان جایگاهی ویژه در میان ملت بزرگ ایران دارد.

وی افزود: همه مشکلاتی که از لحاظ اقتصادی و زیرساختی ذکر شد، به حق است و نشان می‌دهد ما توانمندی تحقق همه خواست و مطالبات مردم را نداریم؛ بودجه سالانه را ما پیشنهاد می‌کنیم ولی این نمایندگان هستند که تصویب می‌کنند؛ بنابراین اساس گله‌ها درست است.

روحانی ابراز داشت: باید ببینیم امکانات ما برای حل مشکلات تا چه حد است؛ مشکل ریشه‌ای به مسئله سرمایه‌گذاری بر می‌گردد؛ اگر ما منابع لازم را داشته باشیم بسیاری از مشکلات اقتصادی قابل حل و فصل است؛ در بخش کشاورزی، خدمات، صنعت و زیرساخت و راه‌آهن مشکل ما کمبود سرمایه است.

اساس بخش اقتصاد باید به مردم واگذار شود

رئیس جمهور تصریح کرد: اساس بخش اقتصاد باید به مردم واگذار شود چرا که دولت توان ندارد به همین دلیل تلاش و تاکید ما در دو سال اخیر این بود که پروژه‌های نیمه‌تمام را حتی به صورت مجانی به مردم واگذار کنیم؛ در دولت یازدهم از روز اول در سفرهای استانی به همه مسوولان اقتصادی گفتیم دنبال طرح و پروژه جدید نباشید و روی پروژه‌های نیمه‌کاره سرمایه‌گذاری کردیم.

وی با بیان اینکه شروع طرح‌های جدید به مصلحت کشور نیست و باید اولویت‌بندی کنیم، افزود: تحقق برخی از امور امکان‌پذیر نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم چون فلان آزادراه برای استان اهمیت دارد پس بیمارستان‌ها یا مدارس را رها کنیم، باید برخی از نیازمندی‌ها رفع شوند.

مردم در تنگنا هستند و باید این جیب خالی را پر کنیم

روحانی اذعان داشت: مردم در تنگنا هستند و باید این جیب خالی را پر کنیم و برای این امر اساس سرمایه‌گذاری است.

رئیس جمهور یادآور شد: در همین کشور همسایه ترکیه همه طرح‌ها حتی مترو، فرودگاه‌ها و راه‌آهن را بخش خصوصی اجرا می‌کند و اخیرا نیز با سرمایه ‌گذاری 10 میلیارد دلاری بخش خصوصی فرودگاه عظیمی در استانبول اجرا می‌شود؛ دولت ترکیه می‌گوید من هیچ پولی برای اداره کشور برنمی‌دارم و مالیات کفایت می‌کند؛ درآمد و اداره اقتصاد در ترکیه دست بخش خصوصی است.

روحانی توضیح داد: برای ورود بخش خصوصی به عرصه، اولین مسئله امنیت است؛ شما باید به سرمایه‌دار امنیت کافی بدهید؛ اگر سرمایه‌داری با ماشین مدل بالا وارد شهر ما شد نباید موجبات رنجش خاطر او را فراهم آوریم و در چنین مسائلی دخالت کنیم؛ باید تجربه کشورهای پیشرفته را به کار گیریم.

وی با بیان اینکه ما باید بر مبنای اصولی مشخص سرمایه‎گذاری را بیاوریم، افزود: اگر می‎خواهیم سرمایه به کشور وارد شود باید برخی از مسائل را حل کنیم که یکی از این مسائل قیمت ارز است؛ سرمایه‌داران می گویند ما نمی‌دانیم قیمت ارز سال دیگر چقدر است تا سرمایه‌گذاری کنیم.

راهی جز محیط آزاد کسب و کار، تامین سرمایه، فناوری و رقابت‌پذیری نداریم

روحانی تاکید کرد: اگر ارز ما بدون مهار باشد سرمایه‌گذاری رخ نخواهد داد؛ ما باید خیلی چیزها را آماده کنیم؛ تا محیط کسب و کار درست نشود پیشرفت نمی‎کنیم؛ ما باید فناوری نوین را وارد کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما یک منبع نفتی داریم که با یک تکنولوژی می‌توانیم 50 هزار بشکه با دیگری 70 هزار و با تکنولوژی دیگر 150 هزار بشکه از این منبع منتفع شویم؛ افزود: اگر تکنولوژی نو بیاوریم نفت ما 3 برابر می‌شود پس ما تکنولوژی می‌خواهیم.

وی یادآور شد: استعدادهای بسیار خوبی در کشور داریم؛ باید صنعت و تکنولوژی را وارد کنیم؛ تمام کارشناسان اقتصادی می‌گویند سرمایه داخلی برای سرمایه‌گذاری‎های ما کافی نیست؛ پس سرمایه خارجی را باید جذب کنیم.

روحانی ادامه داد: لازم است تحولات کشوری مثل چین را مطالعه کنیم؛ چین سال 60 با امروز بسیار تفاوت دارد؛ تکنولوژی را یا دزدیده، یا کپی و یا وارد کرده؛ سرمایه خارجی را هم جذب و انضباطی را در داخل ایجاد کرده و متحول شده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما مشکلاتی هم داریم که مربوط به بیرون مرزها است؛ طبیعی است ما می‌خواهیم با دنیا روند تعاملی سازنده داشته باشیم اما اگر طرف نااهل باشد کاری نمی‌توانیم بکنیم؛ کشوری مثل آمریکا پیش روی ما است و ما نمی‌توانیم در برابر زورگویی این کشور کوتاه بیاییم.

روحانی متذکر شد: ما کاری کردیم اتمام حجت شود؛ امروز اگر آمریکا جلوی توافق ما بایستد کسی نمی‌گوید دولت باعث این امر شده، بهانه‌ها را هم از دست آژانس گرفتیم و به تعهداتمان عمل کردیم و اگر امروز دشمن بخواهد در مقابل ما کاری کند ملت ما منسجم است و دودستگی نداریم.

وی با بیان اینکه  ثبات ارز برای ثبات بازار ضروری است، اظهار داشت: طرح جدید ارزی، شفاف و برای مبارزه با فساد و قاچاق است.

روحانی با بیان اینکه التهاب بازار ارز، لطمه به اطمینان عمومی بود تصریح کرد: اولویت مدیریت ارز تامین نیازهای مردم است و بی‌تردید درامد ارزی از نیازها بیشتر است.

وی در بخش دیگری از بیانات خود خاطرنشان کرد: بعضی‌ها می‎گویند چرا دولت می‌خواهد فضای مجازی باز باشد؛ ما معتقدیم مردم باید در شفافیت باشند؛ البته باید مسائل اخلاقی؛ ارزشی و امنیتی را مراقبت کنیم. 

روحانی ادامه داد: این فضایی که در سال 100 تا 200 هزار شغل ایجاد می‎کند خیلی مهم است و باید به فعالیت خود ادامه دهد.

رئیس جمهور اظهار کرد: در سال گذشته نزدیک به 800 هزار شغل خالص ایجاد کردیم و امسال وضعیت بهتر خواهد شد؛ ما منابع محدودی داریم که با این منابع محدود باید کار کنیم.

گازرسانی مناطق استان آذربایجان شرقی امسال پایان می‌یابد

وی با بیان اینکه کل فضای بهداشتی ایجاد شده در تاریخ کشور 800 هزار متر مربع بوده و در طول چهار سال گذشته حدود 400 هزار متر مربع فضای درمانی ایجاد شده که کار عظیم و بزرگی است، افزود: در عرصه گازرسانی در همین استان تا آخر امسال در شهرها 100 درصد و روستاها هم 93 درصد از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند که چنین آماری در دنیا بی‌نظیر است.

رئیس جمهور یادآور شد: کشور ما یک ملت واحد، یک نظام واحد و یک ایران واحد است؛ اگر در آذربایجان شرقی حادثه رخ دهد مردم همه استان‎ها به کمک می‌آیند؛ اما این به این معنا نیست که هویت‌های فردی و خانوادگی را فراموش کنیم و باید به زبان، لهجه و فرهنگ هم احترام بگذاریم.

وی گفت: قانون اساسی معیار خوبی برای همه است و بالاترین هویت ما اسلامی بودن و ایرانی بودن ما است که برای حفظ آن جان و خون می‌دهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما