شناسهٔ خبر: 25192170 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

آخوندی در جلسه شورای اداری ورزقان مطرح کرد:

ارتباطات گسترده با کشورهای همسایه منجر به تولید ثروت جدید می‌شود/ ارتباطات فرامرزی محور اصلی توسعه بلندمدت است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که ارتباطات فرامرزی می‌توانند محور اصلی توسعه باشند، گفت: خوشبختانه در حوزه شهرستان‌ها و در امور زیربنایی، آب، توسعه کشاورزی و همچنین شهری و ارتقای زندگی در روستاها اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و امیدواریم در آینده اتفاقات بهتری را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پس از ورود به تبریز و بازدید از پیشرفت بزرگراه تبریز – هریس – اهر و محور خواجه ورزقان در جلسه شورای اداری ورزقان حضور یافت.

وزیر راه و شهرسازی که در این جلسه به عنوان نماینده دولت در سفر رئیس جمهوری به تبریز هم حضور یافته بود بعد از شنیدن صحبت‌ها و خواسته‌های یحیوی، فرماندار ورزقان و همچنین مهدوی امام جمعه و علیزاده نماینده مردم این شهرستان با رساندن سلام حسن روحانی به مردم و مسئولان این منطقه اظهار کرد: ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بسیار خشنود هستم در این جلسه حضور داشته و امیدوارم  آنچه که در توان و وسع‌مان است در جهت توسعه جمهوری اسلامی انجام و یک گام در این مسیر در همه مناطق برداریم.

وی ادامه داد: درخصوص صحبت‌ها و خواسته‌های دوستان همان طور که ملاحظه می‌کنید با همه تنگناها و مشکلات موجود کار در حال انجام و گردش است. خوشبختانه در حوزه شهرستان‌ها و در امور زیربنایی، آب، توسعه کشاورزی و همچنین شهری و ارتقای زندگی در روستاها اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و امیدواریم در آینده اتفاقات بهتری را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با چندمین بازدیدی که از این منطقه داشته‌ایم تصور این است که در نهایت توسعه بلند مدت در این منطقه مربوط به توسعه ارتباطات فراسرزمینی در خود آن خواهد بود. در این خصوص در نهایت باید بتوانیم با کشورهای همسایه ارتباطات روان و گسترده ای را داشته باشیم.

آخوندی با تاکید مجدد بر روی ارتباطات روان و گسترده با کشورهای همسایه و نقش موثر این مساله در توسعه تصریح کرد: بدون شک این مساله می‌تواند در صادرات محصولات مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی، صنایع دستی و دیگر صنایع از جمله صنعت گردشگری نقش داشته و به توزیع ثروت در منطقه کمک کند.

وی ادامه داد: به همین خاطر نگاه مجموعه وزارت راه و شهرسازی  به این منطقه نگاهی است که سهولت ارتباطات با کشورها و همسایگان را داشته باشیم. این مساله می‌تواند ثروت جدید خلق کند و این ثروت جدید است که برای مردم و اهالی منطقه بسیار مهم خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص با اشاره به بزرگراه تبریز گفت: به همین خاطر وقتی آقای علیزاده نماینده مردم ورزقان به بحث بزرگراه تبریز به سمت ورزقان اشاره داشتند این علاقه وجود دارد که این مسیر به سمت خاروانا و نوردوز هم ادامه پیدا کند. به این طریق ما می‌توانیم با کشور ارمنستان هم این ارتباطات را داشته باشیم.

وی افزود: به جز این موضوع ما در منطقه بحث نخجوان و ارتباط با کشور آذربایجان و ترکیه را داریم و معتقدیم کل مرزها باید فعال شوند و این صحبت‌ها درخصوص تنها یک مرز نیست. بااین همه اعتقاد داریم اساسا ارتباطات فرامرزی می‌توانند محور اصلی توسعه باشند و وزارت راه و شهرسازی به شدت علاقه مند و پیگیر این موضوع است.

آخوندی در این خصوص ادامه داد: در این جلسه درخصوص اتصال قلعه جوشقون به قلعه بابک هم صحبت شد که این مورد به انضمام دیگر پروژه‌ها درخصوص گردشگری در این منطقه مستعد می‌توانند منجر به بهره وری مناسب از این فرصت‌ها شوند.

آخوندی در ادامه این جلسه ضمن تشکر از آقازاده مدیرعامل مس سونگون و انجام وظیفه مناسب درخصوص مسئولیت‌های اجتماعی این مجموعه اظهار کرد: این توجه مدیریت مس سونگون به مسئولیت‌های اجتماعی نشان از یک پختگی در مدیریت و حس مسئولیتی که وجود دارد و جا دارد تشکر ویژه‌ای بابت این مساله داشته باشیم.

وی افزود: وقتی یک شرکت بزرگ وارد یک منطقه می‌شود، اندازه اقتصادی که وارد منطقه می‌کند هم اندازه بزرگی است.  این شرکت‌های بزرگ گاهی درهای خودشان را به روی جامعه باز می‌کنند و گاهی هم دور خودشان یک حصار می‌کشند. این دو دیدگاه متفاوت است که خوشبختانه در این منطقه مس سونگون دیدگاه باز شدن به روی جامعه را انتخاب کرد و این تحول بزرگی است. از این دست دوستان صنعتی در مناطق نفت خیز هم هستند اما معمولا دور خودشان یک حصار می‌کشند و خوشحالیم در این منطقه به طور معکوس عمل کردند که این یک نکته مهم است.

آخوندی در این زمینه با تاکید به اینکه مهم ترین مساله در ورود سرمایه‌ها به منطقه حفظ آن سرمایه است، اظهار کرد: در ارتباط با توسعه‌های بزرگ یک نکته مهم که باید به آن اشاره داشته باشم این است که باید کمک شود این سرمایه‌های ورود حفظ شوند که این مهمترین مساله است.

وی افزود: حدود ۴۰ سرویس به تبریز، خاروانا و اهر یا دیگر مناطق رفت و آمد می‌کنند. مهمترین مساله در این خصوص این است که فضای سکونت در ورزقان باید طوری باشد که افراد در اینجا سکونت داشته باشند. وقتی افراد در یک محل اقامت دارند آنجا هزینه می‌کنند و یک توزیع ثروت را شاهد هستیم که منجر به یک رشد مضاعف خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی در این زمینه ادامه داد: در همین زمینه فراهم کردن امکانات سکونت در منطقه بسیار مهم است. ایده‌هایی وجود دارد که با پیگیری و برنامه ریزی در خصوص آنها می‌توانیم این امکان یعنی سکونت افراد در منطقه افزایش پیدا کند و شاهد رشد مضاعف مدنظر باشیم.  

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه مطالب اعلامی در این جلسه را پیگیری خواهد کرد و موارد را به وزرای مربوطه و رئیس جمهوری انتقال خواهد داد، با اشاره به اجرای مناسب پروژه بازدید شده بیان داشت: در ارتباط با بحث روستاها یکی از مسائل مطرح شده مربوط به قیر و چند موضوع دیگر بود که بدون شک این مسائل پیگیری خواهد شد. در بحث بزرگراه‌ها هم آنچه که دیده شد این بود که تا ورزقان از جهت پیمانکار و قطعات تعیین تکلیف شده و کار پیش رفته و از نظر مناقصه مشکلات رفع خواهد شد. کارگاه‌ها زنده هستند و پیمانکاران خوبی هم انتخاب شده اند.

وی افزود: علاوه بر بحث خواجه ورزقان در محور اهر به تبریز هم کارگاه‌ها زنده و فعال بودند که امیدواریم این بحث بزرگراهی در این منطقه به خوبی پیش برود.

عباس آخوندی در پایان با تاکید بر پیگیری خط آهن در این منطقه بابت رشد و نمو صنایع به بحث آموزش و پرورش به عنوان یک مورد ویژه اشاره داشت و گفت: به جز مباحث پروژه‌ای مساله‌ای که با آقای فرماندار هم آن را مطرح کردم مربوط به بحث آموزش و پرورش است. در آخر کار ما باید به فرزندان این خطه از جهت سطح تحصیلات و ارتقای سطح آموزش یک توجه ویژه داشته باشیم. آموزش‌های فنی و حرفه ای که بتوانیم علاوه بر اقدامات صورت گرفته مجموعه ای حرفه‌ورز داشته باشیم. در مورد پروژه‌های زیربنایی بحث می‌کنیم اما در کنار اینها آموزش مساله اصلی است.

نظر شما