شناسهٔ خبر: 25192008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سوختن بلوط در آتش ناغافلی‌ها/

تا به کی در غم این کوره و آتش باشیم؟

نمایندگی لرستان

با شروع فصل گرما دلم شور بلوط را می‎زند.

صاحب‌خبر -

خورشید با گلدوزی‎های زری، پولک‎ها و ملیله‎های پیراهنش بازی می‏کند. گلدوزی‎ها برق می‎زنند، ملیله‎ها می‏‎درخشند و پولک‎ها نور می‎تابانند.

زیر این آسمان آبی، در پهنه‎ی زاگرس، با گُرگرفتن نفس‎های آفتاب، آتش برای گرفتن جان درختان بلوط له‌له می‎زند...

صدای خنده‌های مستانه و وحشیانه‎ی آتش از پشت درختان بلوط شنیده می‎شود و ردی از دود روی پوست آبی و سفیدبرفی آسمان راه باز می‎کند.

این آتش است که از لابه‎لای تنه‎های کلفت درختان بلوط حریصانه عبور می‎کند و این فریاد و شیون، مویه ساکنان بلوطستان است که به آسمان می‎رسد.

چشم که می‌چرخانی بلوط‌هایی را می‎بینی که به پهلو افتاده‌اند و بافه‌ی نیمه‎تمام گیسوان سبزشان در سرخی آتش گرگرفته است.

اینجا شعله‌های سوزان روی سر درختان بلوط به رقص آمده‎اند.

شنیده‌ام درخت بلوط هرگز نمی‌میرد، اما چشمان من شاهد بوده‌اند به نفس ‎ نفس افتادن درختان بلوط را، وقتی هر ساله هیزم در آتش می‌سوزند.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، با گرم‎تر شدن هوا، فصل مهمانی آتش‌بر درختان بلوط شروع شده و داغ آتش‎سوزی جنگل‏ها و مراتع زاگرس در دل دوستداران طبیعت تازه می‌شود و تصویر درختانی که زلف بر باد می‎دهند و در شعله‎های سوزان مظلومانه می‎سوزند، لرزه بر تن می‎اندازد.

با آمدن فصل گرما همه جا چقدر ناامن است برای درختان بلوط...

بلوط‎های لرستان سال‌هاست که یتیم می‎شوند... می‌سوزند و می‌سازند نه‌تنها در عطش هوا بلکه از بی‌تدبیری آن‌هایی که حیات بلوطستان‌ها را به سخره گرفته‌اند؛ انسان‌هایی که آتش بیار این معرکه شده‌اند.
 

سالانه ۲۶۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع می‎سوزند/عامل انسانی مهم‎ترین علت آتش‎سوزی


رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان در این باره گفت: سالانه ۲۶۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان از بین می‌روند بطوریکه بعد از قطع شدن آخرین بارندگی شاهد خسارات زیادی به مراتع هستیم.

وی ادامه داد: در پنج سال گذشته ۱۳ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های استان در آتش سوخته‌اند.

آریایی اضافه کرد: تعرض به اراضی کشاورزی، ذغال‌گیری، سهل‌انگاری گردشگران و نزاع‌های محلی و طایفه‌ای از مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در استان است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی از جمله منابع طبیعی و محیط زیست باید در خصوص جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان تلاش بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه تکنولوژی استفاده از هلی‌کوپتر و بالگرد اطفای حریق را نداریم، یادآور شد: این تجهیزات را می‌توانیم برای انتقال نیرو به محل آتش‌سوزی استفاده کنیم.
 

وقوع 19 حریق در جنگل‎ها طی یک سال/99 درصد آتش‎سوزی‎ها در مراتع بود


مهرداد فتحی ‎ بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان نیز در این باره گفت: سال گذشته 19 مورد حریق در سطح استان رخ داد که نسبت به سال قبل که 31 فقره آتش‌سوزی به وقوع پیوست، کاهش 38 درصدی داشتیم.

وی ادامه داد: سال گذشته 99 درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع استان رخ داد.

فتحی بیرانوند با تأکید بر اینکه نیاز است یک سری امکانات برای اطفاء حریق در استان مهیا شود، تصریح کرد: از بعد نرم‌افزاری و فرهنگی باید به بحث اطفاء حریق در استان کمک شود چراکه بالای 90 درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی و از سوی عامل انسانی است.
 

کاهش آتش‎سوزی‎ها با فرهنگ‎سازی/ با دست خالی امکان پیشگیری وجود ندارد


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان افزود: باید منابعی را که در آتش‌سوزی‌ها منشأ انسانی دارند از طریق فرهنگ‌سازی به حداقل برسانیم.

وی یادآور شد: در حوزه‌های سخت ‎ افزاری نیز باید به اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع استان کمک شود چراکه با دست خالی امکان پیشگیری و مقابله وجود ندارد و نیاز به تجهیزات مدرن روز داریم.

فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع در بحث آتش‌سوزی بحث مدیریت زمان است و هرچه سریع‌تر به کانون حریق برسیم از خسارات حریق بیشتر جلوگیری می‌شود؛ مجهز بودن استان به بالگرد، هلی‌برد و ابزارهای سبک بسیار مهم است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: امسال کمک شود ستاد راهبردی واکنش سریع سازمان‌دهی شود.

وی خاطرنشان کرد: باید نیروهای مردمی را سازمان‌دهی کنیم و آموزش‌های اولیه به آن‌ها دهیم تا تیم‌های مردمی اطفاء حریق تشکیل شوند. شوراها و دهیارها خیلی می‌توانند مؤثر باشند.

فتحی بیرانوند اضافه کرد: استفاده از سنسورهای حساس به دود خیلی می‌تواند اثرگذار باشند؛ حدود 1500 تا 2000 متر شعاع دوربین آن‌هاست.
 

دیزل‎های قدیمی مسیر راه‎آهن، عامل وقوع برخی آتش‌سوزی‌هاست


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان یادآور شد: برخی آتش‌سوزی‌های سال گذشته به خاطر دیزل‌های قدیمی در مسیر راه‌آهن بود؛ مکاتباتی با راه‌آهن داشتیم و امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا امسال در این خصوص مشکل نداشته باشیم.

پیشگیری، کنترل و مهار حریق در مراتع و جنگل‎‏ها نیازمند تخصیص اعتبار و تجهیزات است و به قول مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، با دست خالی نمی‌شود  در این خصوص کاری از پیش برد و از آنجا که به موقع و سریع رسیدن به کانون آتش‎سوزی، در اطفا حریق بسیار مهم بوده، نیاز به اعتبار و ابزارهای کاربردی بیش از پیش احساس می‎شود.
 

پرداخت 800 میلیون برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع


علی هادی ‎ چگنی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز گفت: در وقوع آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان عوامل انسانی مهم‌ترین نقش را دارند که اگر سهم هر کدام از این عوامل مشخص شود می‌توان با برنامه‌ریزی در حوزه پیشگیری و مقابله اقدام کرد.

وی ادامه داد: : سال گذشته 600 میلیون اعتبار به منابع طبیعی و 200 میلیون نیز به محیط زیست برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان پرداخت شد.
 

اعتبارات ماده 10 و 12 آتش‌سوزی، به دلیل تنگناهای مالی تزریق نمی‎شود


هادی‌چگنی اضافه کرد: اعتبارات آتش‌سوزی در دو بخش پیشگیری و مقابله شامل اعتبارات ماده 10 و 12 بوده که چند سالی است این بودجه به دلیل تنگناهای مالی کشور به استان‌ها تزریق نمی‌شود و از اعتبارات استانی به این مهم تخصیص داده می‌شود.

گاه دعوای دو روستا به بلوطستان کشیده می‎شود و برای خالی کردن دست هم از بضاعت چراگاه و مراتع خشکیده، آتش به جان جنگل می‎اندازند و این‌گونه عامل انسانی هستی بلوطستان را می‎سوزاند.
 

ایجاد شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های آتش‌سوزی جنگل‌های استان


محمدتقی شاکرمی، معاون دادگستری لرستان نیز با تأکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌ها گفت: همچنین در بحث اطفای حریق جنگل‌ها نیاز به نیروهای تخصصی داریم.

وی بابیان اینکه برای اطفای حریق جنگل‌ها در استان نیاز به تجهیزات مدرن داریم، ادامه داد: دستگاه قضایی و انتظامی در بحث پیشگیری‌های کیفری در این رابطه اقدامات قابل‌توجهی انجام داده‌اند.

معاون دادگستری لرستان با تأکید بر ضرورت ورود جدی‌تر مسئولان استان درزمینهٔ پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها عنوان کرد: در این راستا باید بستر لازم فراهم شود.

شاکرمی با تأکید بر ضرورت توجه به دو اصل مدیریت و نظارت در بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها بیان کرد: به‌طور حتم با این اقدام خسارت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در زمینهٔ اطفای حریق جنگل‌ها نیاز به نیروهای تخصصی و آموزش‌دیده داریم، افزود: دستگاه قضایی استان در دادسراها و دادگاه‌ها اقدام به ایجاد شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های آتش‌سوزی جنگل‌ها کرده است.

آتش‌سوزی جنگل و مرتع همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور مطرح بوده و حال که بیشتر استان‌های کشور با خشکسالی پیاپی دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر نگران‌کننده است.

از آنجا که علت ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی است کنتـرل رفتار مردمی که در عرصه‎های جنگلی و مرتعی زندگی می‎کنند و آموزش آنان برای اجتناب از آتش زدن مزارع حاشیه جنگـل و یا کنـترل چنین آتش‌سوزی‌هایی با شخم زدن اطراف مزرعه و ایجاد دیوارهای سنگ‌چین در حاشیه این مزارع و در مرحله بعدی مجهز شدن استان به سیستم‎های اطفاء حریق پیشرفته مهم‎ترین راهکار برای پیشگیری از اطفاء حریق است.

گزارش از ساناز رباطی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما