شناسهٔ خبر: 25191403 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

درباره کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بیشتر بدانید

سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از روز شنبه در هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

خالقیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از روز شنبه 23 دی ماه در محل هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرده است به همین بهانه در گزارشی به چرایی و چگونگی برگزاری این کنفرانس پرداخته‌ایم. 

*سازمانی با هدف حمایت از فلسطین

سازمان همکاری اسلامی (OIC) دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که با عضویت ۵۷ کشور تشکیل شد. سازمان همکاری اسلامی بر پایه توافق نشست سران کشور‌های اسلامی که بیست و پنجم سپتامبر سال هزار و نهصد و شصت و نه در پی آتش سوزی در مسجد الاقصی در بخش اشغالی شرق بیت المقدس تشکیل شده بود، تاسیس شد. در چهل سال گذشته شمار کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی از بیست و پنج کشور به پنجاه و هفت کشور افزایش یافته است.

سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. نام این سازمان از زمان تأسیس در سال ۱۹۶۹ تا سال ۲۰۱۱ سازمان کنفرانس اسلامی بود سپس به سازمان همکاری اسلامی تغییر یافت. نشست سران هر ۳ سال یک بار و در پایتخت یکی از کشور‌های اسلامی عضو برگزار می‌شود، کشور‌هایی که این کنفرانس را برگزار می‌کنند به مدت سه سال ریاست آن را بر عهده می‌گیرند.

کنفرانس  اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی هر سال برگزار می‌شود. دوازدهمین کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بهمن ماه سال 95 در باماکو پایتخت مالی با محوریت "مبارزه با تروریسم " برگزار شد. یازدهمین نشست کمیته عمومی اتحادیه پارلمان‌های اسلامی با ریاست «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق در بغداد افتتاح شد و در این نشست دستور کار انتخاب معاونان رئیس اتحادیه پارلمان های اسلامی به تصویب رسید. بر این اساس نماینده پاکستان به عنوان معاون آسیایی رئیس اتحادیه پارلمان‌های اسلامی و نماینده ساحل عاج به عنوان معاون آفریقایی رئیس این اتحادیه انتخاب شدند، محمد ابراهیم بحرالعلوم از عراق نیز به عنوان گزارشگر اتحادیه انتخاب شد.

سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در روز اول اجلاس با برگزاری سی‌و نهمین نشست کمیته اجرایی، هشتمین نشست کمیته دائمی فلسطین، سومین جلسه مشاوره دبیران کل عضو پارلمان‌ها و نشست مشورتی گروه اعراب کار خود را آغاز کرد. در روز دوم ششمین جلسه کمیته دائمی تخصصی امور سیاسی و روابط خارجی، ششمین جلسه کمیته دائمی و تخصصی حقوق بشر، زنان و امور خانواده، ششمین جلسه کمیته دائمی و تخصصی امور حقوقی و فرهنگی، گفت‌وگوی تمدن‌ها و مذاهب، ششمین جلسه کمیته دائمی تخصصی امور اقتصادی و محیط‌زیست برنامه کاری این اجلاس بود. 

 این اجلاس برای روز سوم (امروز، دوشنبه 25 دی) بیستمین جلسه کمیته عمومی PUIC با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس، هفتمین نشست پارلمان‌های زنان مسلمان، جلسه مشاوره گروه آفریقایی و جلسه مشاوره گروه آسیایی و برای روز چهارم هم افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و ادامه کنفرانس و سخنرانی روسای هیئت‌‌های پارلمانی شرکت کننده را در کنداکتور خود دارد.

سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه 27 دی ماه با ادامه کنفرانس و سخنرانی روسای هیئت‌های پارلمانی شرکت‌کننده و همچنین برنامه اختتامیه کنفرانس به کار خود پایان می‌دهد.

با توجه به مسائل مهم اخیر دنیای اسلام مانند اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، شکست داعش، کشتار مسلمانان روهنگینا در میانمار، کشتار مردم مظلوم یمن و قحطی و بیماری گسترده وبا در این کشور به دلیل حملات عربستان سعودی و .... برگزاری این اجلاس می‌تواند با دستیابی به راه‌حل‌های منطقی  موجب حل این مشکلات و همبستگی جهان اسلام شوند. 

انتهای پیام/

نظر شما