شناسهٔ خبر: 25190360 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

۵۰ روز تا جام جهانی؛ قهرمانی اروگوئه در روز حسرت برزیل

اروگوئه موفق شد با برتری برابر برزیل قهرمان جام جهانی ۱۹۵۰ شود.

صاحب‌خبر -
 به گزارش ایسنا، جام‌جهانی روسیه ۵۰ روز دیگر آغاز می‌شود و ۳۲ تیم حاضر در این رقابت‌ها در هشت گروه چهار تیمی برابر هم به میدان می‌روند.

سایت فیفا تا آغاز برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اقدام به روز شمار این رقابت‌ها کرده و هر روز به مناسبت تعداد روز باقی مانده یک واقعه مربوط به جام جهانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

یک ضرب المثل فوتبالی است که می‌گوید اگر می‌خواهید اشک یک برزیلی را دربیاورید کافی است به او بگویید ۱۶ جولای ۱۹۵۰. در آن روز ۲۰۰ هزار هوادار برزیلی در ورزشگاه ماراکانا شاهد شکست تیمشان برابر اروگوئه و از دست رفتن قهرمانی بودند. پس از جنگ جهانی دوم و به دلیل خرابی‌های زیادی در قاره اروپا، فیفا کشور برزیل را به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب کرد. جام جهانی ۱۹۵۰ با حاشیه‌های زیادی همراه بود.

رویداد دلخراش سقوط هواپیمای تیم ملی فوتبال ایتالیا در ماه مه سال ۱۹۴۹ که ۱۷ ملی‌پوش ایتالیا و مربی نام‌آور این تیم را به کام مرگ فرستاد، باعث شد ایتالیا با تیم دوم خود در این رقابت‌ها حاضر باشد. همچنین انگلیس که در جام‌های جهانی قبل در این رقابت‌ها حاضر نشد و آن را به رسمیت نشناخت، این بار تصمیم گرفت برای اولین بار در جام جهانی شرکت کند.

بازی‌ها به صورت لیگی برگزار ‌شد هر تیم با تیم‌های دیگر گروه خود بازی می‌کرد. برای هر برد ۲ امتیاز، برای تساوی یک امتیاز و برای باخت صفر امتیاز به تیم‌ها داده می‌شد. از هر گروه هم یک تیم بالا می‌آمد.

در این دوره از بازی‌ها مرحله‌ نیمه‌ پایانی وجود نداشت و چهار تیمی که از گروه‌های خود بالا می‌آمدند در بازی‌های دوره‌ای به دیدار یکدیگر می‌رفتند تا بر اساس امتیاز، قهرمان را معرفی کنند.

در نهایت دو تیم اروگوئه و برزیل برای کسب قهرمانی به مصاف هم رفتند. تساوی در این دیدار نیز برزیل را به قهرمانی می‌رساند و به همین خاطر هواداران برزیل چنان از قهرمانی خود مطمئن بودند که پیش از برگزاری دیدار پایانی با اروگوئه، ترانه‌ پیروزی ملی را سرودند. برزیل با آن که در آغاز نیمه دوم دروازه‌ اروگوئه را گشود اما در ادامه ۲ گل دریافت کرد تا در پایان این دیدار، ۲۰۰ هزار تماشاگر برزیلی در کمال ناباوری اشک بریزند.

ایتالیا قهرمان جام جهانی ۱۹۳۸ که در جام جهانی ۱۹۵۰ مدافع عنوان قهرمانی بود، در همان دور نخست حذف شد. این اتفاق در جام جهانی ۲۰۰۲ نیز رخ داد که فرانسه قهرمان دوره قبل در مرحله گروهی حذف شد و ایتالیا قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ در جام جهانی آفریقای جنوبی در همان مرحله گروهی از صعود به مرحله حذفی بازماندند.

* جام جهانی ۱۹۵۰ در یک نگاه

بهترین خط حمله: برزیل ۲۲ گل

بهترین خط دفاع: اروگوئه ۵ گل

تعداد تماشاگران: ۱۳ هزار نفر

بهترین بازیکن: خوان شیافینو اروگوئه

* فینال

اروگوئه ۲ - برزیل یک

شیافیانو و گیگیا برای اروگوئه، فریاکا برای برزیل

 

نظر شما