شناسهٔ خبر: 25190144 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تفسیر آمریکا و کره‌شمالی از «غیرهسته‌ای شدن» متفاوت است

تله‌گذاری اون برای ترامپ

نیما صبوری دنیای اقتصاد : درخواست رئیس دولت کره‌شمالی،‌ کیم جونگ‌‌اون، مبنی بر حفظ زرادخانه‌های هسته‌ای این کشور برای نسل‌های آینده موجب شکل‌گیری انتظارات متفاوت با آمریکا در نشست پیش‌روی روسای دو کشور شده است. دونالد ترامپ تعطیلات آخر هفته خود را با بیانیه کره‌شمالی مبنی بر تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای این کشور – که نتیجه آن تعطیل شدن سایت‌های آزمایش این کشور است – به‌عنوان یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ جشن گرفت. رئیس‌جمهوری آمریکا پس از انتشار این بیانیه در توئیتر خود نوشت: «اوه، ما از هیچ چیز دست نکشیده‌ایم و آنها برای غیرهسته‌ای شدن، تعطیلی سایت‌ها و نبود آزمایش‌های بیشتر موافقت کرده‌اند.»

صاحب‌خبر -

وزیر دفاع آمریکا، جیمز متیس، نیز تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی را نشانه‌ای از اعطای امتیاز بیشتر به این کشور در نشست‌ پیش‌رو عنوان کرده است. روز دوشنبه متیس در جمع خبرنگاران گفت: «در حال حاضر من فکر می‌کنم دلایل بسیاری وجود دارد تا درخصوص ثمربخش بودن مذاکرات امیدوار باشیم و این موضوع را خواهیم دید.» به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»‌ اما بیانات آخر هفته مقامات دو کشور آشکارا نشان داد که تفسیر آمریکا و کره‌شمالی از عبارت «غیرهسته‌ای شدن» کاملا متفاوت است.

در گزارشی که روز جمعه به حزب کارگران کره‌شمالی ارائه شد کیم جونگ‌‌اون توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای این کشور را اعلام کرد. در واقع او نشان داد که چنین قدم‌هایی به این دلیل بوده است که دولت او ساخت بازدارنده‌های هسته‌ای حیاتی را تکمیل کرده است. بنا بر گزارش وبگاه رسمی مجمع عمومی این حزب، کیم جونگ‌‌اون اعلام کرد دیگر نیازی به انجام چنین آزمایش‌هایی نیست، چراکه فرآیند نصب کلاهک‌های هسته‌ای روی موشک‌های بالستیک به‌عنوان بخشی از کل پروسه توسعه سلاح‌های هسته‌ای به روش علمی و منظم به پایان رسیده است. او در بیانیه خود اظهار داشت که زرادخانه‌های کره‌شمالی به‌عنوان «شمشیری قدرتمند و با ارزش برای دفاع از صلح»، بیمه‌ای برای نسل‌های آینده این کشور است: «یک تضمین قدرتمند که به‌واسطه آن نوادگان ما می‌توانند از شادترین و عالی‌ترین زندگی در دنیا لذت ببرند.»

کیم جونگ‌‌اون توقف این آزمایش‌ها را کمک به قدرت سطح جهانی به سمت هدف جهانی آینده‌‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد. در این رابطه میرا رپ‌هوپر، کارشناس ارشد مرکز چینی پائول تی‌سایی در مدرسه حقوق دانشگاه ییل، می‌گوید: «این می‌تواند فرضیه‌ای جذاب باشد که بیانیه آخر هفته کره‌شمالی مبنی بر توقف آزمایش‌های هسته‌ای، یک پیش‌دستی در اعطای امتیاز بوده است.  همچنین شما می‌توانید این موضوع را به دید حکمی یک‌طرفه که از موضع قدرت صادر می‌شود ببینید.» جوشوآ پولاک، دانشیار ارشد در موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری نیز گفته است: «برای کره‌شمالی غیرهسته‌ای شدن این کشور به معنای خلع‌سلاح یک‌طرفه نیست. در واقع هدف آنها از این اقدام خلع‌سلاح جهانی است.» به گفته پولاک کره‌شمالی زبان پکن را زمانی که چین در سال ۱۹۹۶ توقف آزمایش‌های هسته‌ای خود را اعلام کرد، کپی‌ کرده است، امری که شرایط را برای چینی‌ها به منظور فشار آوردن بر پیونگ‌یانگ برای برداشتن قدم‌های بعدی سخت‌تر کرده است.

مقامات رسمی آمریکا شامل مشاور امنیت ملی جدید این کشور، جان بولتون، گفته‌اند پیش از این آمریکا خواستار خلع‌سلاح کامل و سریع کره‌شمالی در نشست بود. روز دوشنبه اما سخنگوی کاخ‌سفید، سارا سندرز، اعلام کرد بر اهداف آمریکا پافشاری نخواهد شد. البته او در واکنش به پرسش‌های مکرر خبرنگاران مبنی بر اینکه برداشت ترامپ از عبارت «غیرهسته‌ای شدن» چیست،  توضیحی نداد. دونالد ترامپ گفته است که نشست او با کیم – اگر قرار باشد اتفاق بیفتد – در اوایل ماه ژوئن برگزار خواهد شد. پیش از آن البته کیم قرار است با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، مون جائه‌این نیز ملاقات داشته باشد، جایی که انتظار می‌رود این دو رهبر درخصوص پایان رسمی جنگ کره گفت‌وگو کنند. به گزارش «گاردین» گرچه جنگ میان دو کره با امضای توافق صلح موقت سال ۱۹۵۳ توسط اتحاد ملل متحد به رهبری آمریکا متوقف شد، اما این دو کشور می‌توانند به‌واسطه یک توافق مستقل دیگر روابط دوجانبه خود را مجددا تعریف کنند.

به عقیده کارشناسان، رئیس‌جمهوری کره‌شمالی می‌تواند به طرز ماهرانه‌ای دونالد ترامپ را به تله بیندازد. در این باره کاخ سفید گفته است تا زمان خلع‌سلاح کامل کره‌شمالی، سیاست «فشار حداکثری» بر پیونگ‌یانگ را ادامه خواهد داد. البته حفظ چنین فشارهایی بدون‌ حمایت‌های چین و کره‌جنوبی سخت خواهد بود. به گزارش «گاردین»، پکن و سئول آمادگی بیشتری برای رفع تحریم‌ها در ازای توقف آزمایش‌های کره‌شمالی دارند. دولت ترامپ اما چنین توافقات جزئی را رد کرده است. میل آمریکایی‌ها اما برای اعلام پیروزی دیپلماتیک ممکن است بیانگر آن باشد که مجبورند به توافقی کمتر از آنچه دنبالش بودند تن دهند. رپ‌هوپر در این باره می‌گوید: «تیم ترامپ به‌دنبال اعلام یک پیروزی است. بنابراین ممکن است آنها برای رسیدن به این پیروزی از مواضع خود عقب‌نشینی کنند.»

ظرفیت هسته‌ای کره‌شمالی

به گزارش «گاردین» از سال ۲۰۰۶ کره‌شمالی ۵ آزمایش هسته‌ای انجام داده است. بدون شک آنها توانایی ساخت برخی از انواع بمب هسته‌ای را دارند. گرچه کارآیی بهینه بمب‌ها وابسته به اندازه کوچک آنها برای نصب روی موشک‌های بالستیک است. پیونگ‌یانگ می‌گوید بر کوچک‌سازی این بمب‌ها تسلط دارد، ادعایی که هیچ‌گاه به‌طور مستقل تایید نشد و با اما و اگرهای کارشناسان روبه‌رو بوده است. همچنین کره‌شمالی به یک سیستم ارسال قابل‌اطمینان برای هر بمبی نیاز دارد. ثابت شده است موشک‌های کوتاه و میان‌برد‌ کره‌شمالی قابلیت رسیدن به کره‌جنوبی و ژاپن را دارد، اما آنها تلاش می‌کنند موشک‌های دوربردی بسازند که به خاک آمریکا می‌‌رسند.

نظر شما