شناسهٔ خبر: 25187609 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

عکاسان جنگ گرد هم آمدند تا گروه فراموش‌شده‌شان را زنده کنند

«چهل شاهد» از روزهای حماسه

گروه «چهل شاهد» دوباره دور هم جمع شدند. شاید خیلی‌ها از یاد برده باشند که این گروه سال‌های جنگ تحمیلی را در جبهه‌های جنگ مشغول عکاسی بودند. در آن سال‌های خون و حماسه میان آتش دشمن می‌دویدند و همراه با رزمنده‌ها مشغول جهاد بودند. جهادی برای ثبت در تاریخ برای این‌که نسل‌های آینده برشی از این اتفاق بزرگ تاریخ معاصر ایران داشته باشد و بداند جنگ هر چند همیشه تلخ است، اما مردانی بوده اند که مقابل تجاوز و تهاجم دشمن ایستاده‌اند. جنگ یک روی دیگر هم دارد، رویی شیرین که نشان می‌دهد ایران همیشه مردانی را داشته که تنهایش نگذارند و پایش بایستند.

صاحب‌خبر -

این گروه اما پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده شد و هرکدام از اعضای گروه به مشاغل دیگری پرداختند. عصر روز دوشنبه این گروه که به همت دکتر کمال خرازی، وزیر اسبق امورخارجه تشکیل شده بود، دور هم جمع شدند تا چهل شاهد، دوباره فعال شده و به روزهای اوج خود برگردد.

در این گردهمایی که خرازی هم حضور داشت، سید عباس میرهاشمی، مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به صورت خودجوش و با مشارکت عکاسانی که در دفاع مقدس به ثبت وقایع میپرداختند، شکل گرفت. پس از شکلگیری، این انجمن به بنیاد فرهنگی روایت فتح متصل شد و تاکنون فعالیت خود را ادامه داده است.

او بیان کرد: اکنون بیش از یک میلیون فریم نگاتیو گردآوری، ثبت و کدگذاری شده که درصد بالایی از آن قابل استفاده و انتشار است. از این عکسها، حدود 20 عنوان کتاب در قالبهای مستند، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی منتشر شده است.

در ادامه، فرهاد سلیمانی مسئول پژوهش انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: حدود 17 سال از شکلگیری انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس میگذرد و در این مدت انتشار کتاب، تدوین تاریخ شفاهی عکاسی دفاع مقدس و برگزاری نمایشگاهها و کارگاهها توسط این انجمن صورت گرفته است.

او ادامه داد: در سالهای دفاع مقدس که عکاسان مشغول ثبت تصاویر جنگ بودند و مستند سازان، این واقعه عظیم را روایت میکردند، گروه چهل شاهد در عملیاتها مشغول واقعه نگاری بود و در نقاطی که حضور در آنجا ناممکن بود، عکسها و فیلمهای ارزشمندی را به ثبت رساند. مسالهای که مورد اهمیت است پرداختن به این گروه و تاریخ شکل گیری آن است. با بضاعتی که این گروه داشته، میتوان با جمعآوری آثار، تدوین و تحلیل آن کتاب ارزشمندی به چاپ رساند.

مهندس محتشم هم در این دیدار گفت: گروه چهل شاهد به یک اسم صرف بدل شده و در عرصه فرهنگ وجود خارجی ندارد. تمهیداتی اندیشیده شود تا هویت این گروه برگردانده شود. توجه مجدد به این گروه میتواند زمینه مناسبی برای ارتقای سطح مستندهای جنگی فراهم کند.

او افزود: گروه چهل شاهد، شهدا و جانبازان زیادی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. دومین خواسته ما این است که انشاا... یادوارهای در اهواز با نام گروه تشکیل شود تا از خانواده شهدا و جانبازان گروه تجلیل شود. سالهاست که در اهواز این انتظار وجود دارد.

محتشم گفت: فیلمها و عکسهایی که توسط گروه چهل شاهد به ثبت رسیده، واقعیت محض جنگ است. این فیلمها و عکسها نشاندهنده جانفشانیها و دلاوریها و تمام نکات مثبت و منفی جنگ است که با بضاعت آن روزها با چنگ و دندان به ثبت رسیده و سومین خواسته ما ساماندهی این فیلمها و عکسهاست.

نظر شما