شناسهٔ خبر: 25186951 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نگاهی به حملات تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان در سال ۹۶+ نقشه و نمودار

گروه تروریستی داعش با هدف ایجاد تفرقه میان اهل تشیع و تسنن افغانستان بارها اماکن و محل تجمع‌های مذهبی شیعیان را هدف قرار داده است.

صاحب‌خبر -

نگاهی به حملات تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان در سال ۹۶+ نقشه و نموداربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه تروریستی داعش از همان ابتدای اعلام موجودیت در افغانستان با مشکلات زیادی برای قدرت گرفتن در افغانستان روبه‌رو بود که تفاوت‌های مذهبی و فرهنگی مردم این کشور از مهمترین مشکلات و موانع بر سر راه این گروه تروریستی است.

هنوز مدت زیادی از اعلام موجودیت داعش در آوریل سال 2015 نگذشته بود که این گروه تروریستی با هدف به‌چالش کشیدن طالبان به‌عنوان گروه مسلح غالب مخالف دولت افغانستان علیه این گروه اعلام جنگ کرد.

با اینکه آمار دقیقی از جمعیت آماری افغانستان براساس اقوام و مذهب وجود ندارد اما به‌صراحت می‌توان گفت که درصد بیشتر این کشور را اهل‌سنت تشکیل می‌دهد و داعش با اتکا بر این موضوع و هدف قرار دادن شیعیان و تجمع‌های آن‌ها تلاش داشت تا ضمن ایجاد اختلاف بین مردم افغانستان عناصر جدایی‌طلب و افراطی طالبان را نیز جذب کند.

بیشتر بخوانید: هدف داعش از حضور در افغانستان چیست؟

در ادامه به حملات گروه تروریستی داعش علیه شیعیان در سال 96 اشاره می‌کنیم.

نگاهی به حملات تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان در سال ۹۶+ نقشه و نمودار

فروردین 96

نخستین حمله داعش علیه شیعیان در سال 96 در اواخر فروردین ماه رخ داد، وقتی که بمب جاسازی‌شده در یک دستگاه موتورسیکلت در مسیر نمازگزاران مسجدی در شهر هرات منفجر می‌شود.

بر اثر این انفجار یک نمازگزار شهید شد و چند تن دیگر نیز زخمی شدند.

گفتنی است که چند ماه پیش از این حمله نیز تروریست‌های داعش چهار بار مساجد این شهر را هدف حملات خود قرار دادند اما در اینجا تنها به حملات مربوط به سال 96 اشاره خواهیم کرد.

خرداد ماه

در اواخر خرداد ماه و شب شهادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) بود و شیعیان شهر کابل در مسجد الزهرا(س) مشغول عزاداری و احیای شب قدر بودند که این مسجد هدف حمله دو عامل انتحاری قرار گرفت.

نیروهای پلیس و محافظان مسجد پیش از ورود، مهاجمان انتحاری را شناسایی کردند اما تروریست‌ها پس از ورود به آشپزخانه این مسجد جلیقه انفجاری خود را منفجر کردند.

در این حمله انتحاری نیز پنج نفر شهید و 12 تن دیگر زخمی شدند و بیشتر شهدای این حادثه تروریستی از خادمین مسجد بودند.

گفتنی است که علمای شیعه افغانستان پس از تشدید این‌گونه حملات، طرحی را برای تأمین امنیت مراسم و اماکن مذهبی به دولت این کشور پیشنهاد دادند اما به‌دلیل عدم تخصیص امکانات کافی این طرح موفق نبوده است.

نگاهی به حملات تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان در سال ۹۶+ نقشه و نمودار

مرداد ماه

9 مرداد ماه سال گذشته یک عامل انتحاری داعش پس از ورود به مسجد جوادیه شهر هرات خود را منفجر کرد و پس از آن نیز تروریست دیگری نمازگزاران را به‌رگبار بست.

در این حمله تروریستی 30 نمازگزار شهید و بیش از 60 نفر دیگر زخمی شدند.

شهریور ماه

3 شهریور ماه تروریست‌های داعش در پوشش نیروهای امنیتی با ورود به مسجد امام زمان(عج) در کابل نمازگزاران این مسجد را گروگان گرفتند.

نیروهای امنیتی افغان پس از چهار ساعت درگیری با تروریست‌های داعشی آن‌ها را از پا درآوردند و حدود صد نفر از نمازگزاران را نیز آزاد کردند.

با وجود تلاش نیروهای امنیتی این حمله در مجموع منجر به شهادت 40 نمازگزار و زخمی شدن 90 تن دیگر شد.

با این حال نمایش وحدت مردم مسلمان افغانستان در نماز میت شهدای این مسجد در فردای این حمله تروریستی، نشان داد که تلاش این گروه تکفیری در افغانستان بی‌نتیجه بوده است.

نگاهی به حملات تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان در سال ۹۶+ نقشه و نمودار

مهرماه

روز جمعه هفتم مهر ماه 96 مصادف با هشتم محرم بود که چند تروریست داعشی این بار در پوشش چوپان و جاسازی بمب در تعدادی از گوسفندهای همراه خود قصد حمله به مسجد عمومی «قلعه فتح‌الله» شهر کابل را داشتند.

تروریست‌ها با پوشش خود توانستند به مسجد نزدیک شوند اما مردم با هوشیاری یکی از مهاجمان را شناسایی و حتی یکی از آن‌ها را زنده دستگیر می‌کنند.

با این حال یکی دیگر از تروریست‌ها در نزدیکی درب ورودی مسجد خود را منفجر می‌کند و به‌گزارش مسئولان بیمارستان «ایمرجنسی» کابل این حمله تروریستی نیز به شهادت 6 نفر و زخمی شدن 33 تن دیگر می‌انجامد.

روز جمعه 28 مهرماه 96 مصادف با 29 محرم، تکفیری‌های داعشی این بار به مسجد امام زمان(عج) در «دشت برچی» شهر کابل حمله کردند.

در این حمله سه مهاجم انتحاری شرکت داشتند که یکی از مهاجمان خود را میان نمازگزاران منفجر کرد، مهاجم دیگری دستگیر شد و یک تروریست دیگر نیز متواری شد.

نگاهی به حملات تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان در سال ۹۶+ نقشه و نمودار

منابع محلی آمار شهدای این حمله را 40 شهید و 50 زخمی اعلام کرده بودند، این در حالی است که افراد وابسته به داعش در افغانستان بارها به مساجد اهل تسنن این کشور نیز حمله کرده‌اند.

آذر ماه

17 آذر ماه بر اثر انفجار بمب جاسازی در یک خودروی سه‌چرخه در منطقه شیعه‌نشین شهر هرات پنج نفر شهید و حدود 20 تن زخمی شدند.

دی ماه

پنجشنبه 7 دی یک همایش علمی ــ پژوهشی در دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا) و مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان در حال برگزاری بود که این مرکز مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفت.

در این حمله که یک عامل انتحاری داعش در داخل ساختمان خود را منفجر کرد، دهها تن شهید و زخمی شدند. پس از آن نیز افرادی که از این انفجار جان سالم به‌در برده بودند در حال خروج از ساختمان بودند که هدف دومین حمله انتحاری قرار می‌گیرند.

در این دو انفجار 52 نفر از فعالان فرهنگی، خبرنگاران و دانشجویان شهید و 90 نفر تن دیگر از حضار نیز زخمی شدند.

نگاهی به حملات تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان در سال ۹۶+ نقشه و نمودار

در حالی که یک سال از استفاده آمریکا از بزرگترین بمب غیراتمی این کشور در افغانستان می‌گذرد و هدف استفاده از این بمب نیز از بین بردن مقر داعش در شرق افغانستان عنوان شده بود اکنون اما شاهد حضور شمار بیشتر تروریست‌های داعشی در این کشور و ادامه حملات خونین آن‌ها در افغانستان هستیم.

در شهریور ماه سال گذشته طالبان با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که این گروه با مراسم مذهبی شیعیان افغانستان تضاد و مشکلی ندارد و حملات به مساجد شیعیان در گذشته و یا در آینده نیز ارتباطی با طالبان ندارد.

در ادامه این نامه آمده است که داعش مسئول این حملات است و آن‌ها نیز این حملات را با هدایت و سرپرستی آمریکا انجام می‌دهند.

گفتنی است که تنها طالبان نیست که آمریکا را به حمایت از داعش متهم می‌کند اعضای پارلمان افغانستان نیز بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند.

حامد کرزی رئیس ‌جمهور سابق افغانستان نیز به‌طور مداوم بر حمایت آمریکا از این گروه تروریستی تأکید کرده و هدف حملات داعش به شیعیان افغانستان را ایجاد اختلافات مذهبی دانسته است.

پیش از این نیز برخی گزارش‌ها منتشر شد که طالبان شیعیان را از اسارت داعش رها کرده است و حملات داعش به مناطق هزاره‌نشین منجر به درگیری طالبان و داعش شد.

نگاهی به حملات تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان در سال ۹۶+ نقشه و نمودار

این در حالی است که به‌گفته «جعفر مهدوی» نماینده پارلمان افغانستان اکنون تهدید دیگری نیز متوجه شیعیان غرب کابل است.

مهدوی اخیراً در صفحه فیس‌بوک خود پیامی را منتشر کرد مبنی بر این‌که دولت افغانستان قصد دارد زمین‌های نزدیک به منطقه شیعه‌نشین «دشت برچی» در غرب کابل را به شاخه حکمتیار حزب اسلامی بسپارد.

وی افزود که این اقدام با هدف محاصره شیعیان کابل انجام شده تا هزاره‌ها را به کوچ اجباری از این منطقه مجبور کند.

بیشتر بخوانید: تلاش «حکمتیار» و دولت افغانستان برای کوچ اجباری شیعیان از غرب کابل + سند

«گلبدین حکمتیار» از زمان توافق صلح با دولت کابل و بازگشت به افغانستان بارها اظهارات قوم‌ستیزانه و تفرقه‌افکنانه‌ای داشته که به‌گفته کارشناسان هدف حکمتیار از چنین اظهاراتی دامن زدن به اختلافات مذهبی است تا زمینه فعالیت تروریست‌های داعش در افغانستان مساعد شود.

گفتنی است که حکمتیار بارها از گروه تروریستی داعش حمایت کرده است.

اتحاد و روشنگری راه‌حل مبارزه با داعش

«استاد محمد اکبری» عضو پارلمان افغانستان با تحت فشار خواندن شیعیان افغانستان، راه‌حل خروج از این وضعیت را یکپارچه شدن شیعیان این کشور زیر چتر یک حزب و یک شورا دانست.

وی افزود که ضرورت دیگر شیعیان افغانستان این است که در برابر حوادث تنها نمانند و ازاین‌رو باید متحدی داشته باشند که در مجموع شیعیان و متحدانش بیش از 50 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل دهند.

این رهبر برجسته سابق جهاد در افغانستان همچنین تصریح کرد که کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران به‌وجودآورنده داعش هستند و ضمن آموزش اعضای این گروه تروریستی از آن حمایت مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

حملات تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان در سال ۹۶ در یک نگاه

برچسب‌ها:

نظر شما