شناسهٔ خبر: 25186689 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی

ایران قطب پویانمایی خواهد شد

نشست خبری نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران صبح روز گذشته با حضور علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه، در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم در ابتدای این نشست دارابی با اشاره به تاریخچه پیدایی پویانمایی در کشور توضیح داد: ما مردم ایران قدمتی 5000 ساله در زمینه پویانمایی داریم و کشف ظروف سفالی مربوط به شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان گویای همین پیشینه است. با این حال انیمیشن در قرن بیستم توسط فرانسویها ابداع شد و در کمتر از نیم قرن تحول و تکامل پیدا کرد. دارابی افزود: انیمیشن امری تاثیرگذار و جدی در برنامهسازی در تلویزیون و سینماست و نه تنها کودکان و نوجوانان که مخاطبانی از همه سنین دارد. بر این اساس رئیس رسانه ملی مسئولیت برگزاری این جشنواره را به عهده معاونت امور استانها گذاشتند تا جشنوارهای حول این موضوع برگزار شود.

معاون امور استانهای سازمان ادامه داد: ما استانهای مختلف را بر اساس ظرفیتهایی چون آثار تولیدی و مستند و پویانمایی، براساس توانمندیها و ظرفیتهایشان تقسیمبندی کردهایم و استان همدان نیروهای جوان، تحصیلکرده و حرفهای در زمینه انیمیشن و پویانمایی دارد که نیاز است روی این نیروها سرمایهگذاری شود.

دارابی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره تصریح کرد: در تلاشیم تا یک نهضت واقعی برای انیمیشن به راه بیندازیم. یکی از هدفهای برگزاری چنین جشنوارههایی، رونق بخشیدن به کسبوکار است. تعدادی از استانها، زیرساختهای فنی و تجهیزاتی جهت برگزاری جشنوارهها دارند و از جمله دلایل انتخاب همدان، همین توانمندیها بود. ضمن اینکه رقابت سازنده و پویا، امکان استعدادیابی و بروز استعدادها، خرید آثار و سفارش تولیدات، رونق بخشیدن به آنها و به اشتراک گذاشتن تجربیات دیگر از جمله اصلیترین اهداف ما برای برگزاری این جشنواره است.

به گفته دارابی، نخستین جشنواره ملی پویانمایی کشور 67 تندیس به برگزیدگان اهدا خواهد کرد.

او گفت: شورای عالی برگزاری این جشنواره از شهریور 96 آغاز به کار کرد. این شورا 16 عضو دارد و علاوه بر فراخوان عمومی، 35 نهاد و موسسه و وزارتخانه با ما همکاری کردند. از مجموع 1011 اثر دریافتی در جشنواره، بخش عمدهای از تولیدات متعلق به تولیدات غیردولتی و بخش خصوصی هستند. بیش از 50 استاد در هیات داوران حضور دارند و 33 تندیس و جایزه نقدی و 36 دیپلم افتخار و جایزه نقدی را در 16 بخش به برگزیدگان اهدا خواهیم کرد.

به گفته معاون امور استانها، پنج بخش اصلی جشنواره را مجموعه و سریال، فیلم کوتاه و نیمه بلند، فیلم بلند، موشنگرافیک و جلوههای بصری و بخشهای فرعی را عناوین آموزشی، تبلیغاتی، عنوانبندی، هویت بصری، دانشجویی، دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و آسیبهای اجتماعی تشکیل میدهند. ضمن اینکه بخش ویژهای هم در زمینه طرح و فیلمنامه برگزار خواهد شد.

دارابی در انتهای صحبتهایش به همسو شدن این جشنواره با شعار امسال یعنی حمایت از کالای داخلی هم اشاره و تصریح کرد: این جشنواره متعلق به همه مردم ایران و تمام نهادها و به منزله گام نخست رسانه ملی برای رونق انیمیشن و پویانمایی در کشور است. در شرایط حاضر وضع موجود و توانمندیها و داشتههایمان در مقایسه با بازار تقاضا بسیار کم است. بویژه اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی هم هست و باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامیمان، تولیدات فاخر داشته باشیم. چشمانداز صدا و سیما در حوزه پویانمایی، تبدیل شدن به قطب دینی و پاک و اخلاقگرای تولیدات است و بعد از قطب شدن در منطقه، سراغ رقابت در سطح جهان خواهیم رفت.

نخستین جشنواره ملی پویانمایی 15 تا 17 اردیبهشت به میزبانی همدان در این استان برگزار خواهد شد.

نظر شما