شناسهٔ خبر: 25186246 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

سرنوشت مشابه جسد مومیایی رضا شاه با جسد نیکولای روس/عکس

صاحب‌خبر -
خرداد: به نظر می‌رسد رضا شاه اولین حکمرانی نباشد که جسدش سال‌ها پس از سرنگونی و مرگ پیدا می‌شود.

در نمونه‌ای مشابه آنچه امروز اتفاق افتاد، بقایای جسد تزار نیکولاس دوم آخرین امپراطور خاندان رومانوف و همسرش ملکه الکساندرا دو سال قبل در معدنی در روسیه پیدا شده بود. استخوان‌های پیدا شده بعد از پیدا شدن مورد مناقشات زیادی بخصوص از طرف کلیسای ارتدوکس قرار گرفته و کلیسا در اصالت آنها تشکیک کرده بود. در پی این تردیدها از استخوان‌ها تست DNA گرفته شد و فک پایین آنها با نوادگانشان در آلمان و انگلیس تطبیق داده شد. با رسیدن نتایج این آزمایش‌ها شکی نماند که اینها بقایای آخرین تزار روسیه و همسرش هستند که در سال 1917 بعد از انقلاب بلشویک‌ها توسط آنها تبعید و یک سال بعد کشته شده بودند. اجساد این آخرین نسل از خاندان رومانوف از صد سال پیش پیدا نشده بود. بعد از حل این معما اکنون این بقایا در موزه‌ای در سن‌پطرزبورگ نگهداری می‌شوند.

سرنوشت رضا شاه چه بود؟

رضاشاه پس از دومین سکتهٔ قلبی در ژوهانسبورگ در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۲۳ در گذشت.

پیکر وی را پس از مرگ به صورت مومیایی به قاهره مصر بردند و در مسجد رفاعی گذاشتند.

در اردیبهشت ۱۳۲۹، در دورهٔ نخست‌وزیری رجبعلی منصور قرار شد جنازه رضاشاه از مصر به ایران آورده شود و هواپیمای حامل جنازه رضا شاه قبل از آمدن به ایران، به منظور طواف در مکه از قاهره به طرف جده پرواز کرد. سرانجام هفدهم اردیبهشت ۱۳۲۹، جنازه رضاشاه به وسیله هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل شد و با تشریفات رسمی به شاه عبدالعظیم برده شد و در آرامگاه ویژه او دفن شد. ابتدا برخی از نمایندگان جبهه ملی با برگزاری تشریفات رسمی مخالفت کردند و قصد داشتند در مجلس سخنرانی‌هایی دربارهٔ دورهٔ رضاشاه و علیه او ایراد کنند که این امر منجر به نگرانی دربار شد. سرانجام با وساطت منصورالملک نخست‌وزیر وقت با حسین مکی و مذاکره مکی با محمد مصدق قرار بر این شد که مجلس در اینباره سکوت کند و نطقی علیه یا له او ایراد نشود.

در روز ۲۴ دی‌ماه ۱۳۵۷ و زمان کوتاهی پیش از انقلاب جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ پیکر وی بار دیگر به همراه پیکر پسرش علیرضا پهلوی توسط محمدرضا، نخست به لس‌آنجلس و سپس به مسجدالرفاعی مصر برده شد و سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹، آرامگاه رضا شاه به دستور دادستان وقت، صادق خلخالی به صورت کامل تخریب شد.

اما پس از گذشت 38 سال از این اتفاق روز گذشته به دنبال اجرای طرح گسترش و توسعه بخش غربی آستان حضرت عبدالعظیم شهرری، جنازه مومیایی شده در محل مقبره تخریب شده رضا شاه پیدا شده است.

مسوول روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم در این باره اظهار کرد: از دیروز حفاری‌ها متوقف شده و ما نمی‌دانیم دقیقا از کدام بخش، ولی افرادی در آن محل حاضر شده‌اند و عملیات را متوقف کرده‌اند.

«روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم، خبر کشف جسدی مومیایی در این آستانه در شهرری که آن را به رضا شاه پهلوی نسبت می‌دهند را یک شایعه می‌داند.»

مصطفی آجرلو، مدیر کل روابط عمومی استان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در این زمینه می‌گوید: این منطقه در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم،  قبلا قبرستان بوده است، بنابراین کشف جسد در این منطقه و در طرح توسعه‌ی آستانه یک چیز طبیعی است.

عکس زیر بخش غربی حرم حضرت عبدالعظیم را نشان می‌دهد که دیروز یک جنازه مومیایی‌شده در حفاری‌های طرح توسعه حرم، در آن‌جا پیدا شده؛ درست در محل مقبره تخریب رضاشاه پهلوی.

نظر شما