شناسهٔ خبر: 25186004 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل تربیتی آموزش و پرورش پاسخ داد

چرا برخی دانش‌آموزان در آزمون رغبت شرکت نکردند؟

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از شرکت ۹۷۰ هزار دانش آموز کلاس نهمی در آزمون رغبت و توانایی جهت هدایت تحصیلی خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جاری حجم استقبال از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال جاری بالا بود به طوری که تقریبا ظرفیت هنرستان‌ها تکمیل شد.

صاحب‌خبر -

مسعود شکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه همه ساله آزمون رغبت و توانایی از دانش آموزان مقطع متوسطه اول در راستای هدایت تحصیلی برای ورود به رشته‌های مختلف تحصیلی  انجام می‌شود  اظهار کرد: فرآیند هدایت تحصیلی از ماه‌های گذشته شروع شده است.

وی افزود: حدود ۹۷۰ هزار دانش آموز ما در پایه نهم در آزمون رغبت شرکت کردند در حالی که جمعیت دانش آموزی ما در این پایه حدود یک میلیون و ۲۰ هزار نفر است. جامانده از آزمون نداریم و آنهایی که در آزمون شرکت نکرده‌اند دانش آموزان بزرگسال ما هستند یا دانش آموزانی هستند که الزاما نیازی به انتخاب رشته و هدایت تحصیلی ندارند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما علاوه بر آزمون رغبت، آزمون سلامت روان را نیز برای پایه‌های هفتم و هشتم برگزار می‌کنیم گفت: نتایج آزمون سال تحصیلی جاری به صورت محدود و به صورت آزمایشی اواخر اسفند گذشته در اختیار برخی بخش‌ها قرار گرفت و اوایل اردیبهشت ماه به صورت طبقه بندی شده در  اختیار استان، منطقه و مدرسه نیز قرار می‌گیرد و امکان برنامه‌ریزی را برای ارتقای بهداشت روان فراهم می کند.

شکوهی ادامه داد: اطلاعات در اختیار اداره آسیب‌های اجتماعی معاونت تربیت بدنی و سلامت هم قرار می‌گیرد و آنها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برنامه ریزی می‌کنند. ارائه آمار بدون راهکار  مشکلات را حل نمی‌کند. کمیته‌ای وجود دارد که چهار پنج آسیب اول را مشخص و برای رفع آن طبق اولویت برنامه ریزی می کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا طبق آزمون رغبت و توانایی که برگزار شد، تمایل دانش آموزان به سمت رشته تجربی کاهش یافته است یا خیر؟ عنوان کرد: اتفاقا یک تغییر تدریجی در حال وقوع است و ما بسیار امیدواریم. ابتدای سال تحصیلی فرمی را در اختیار دانش آموزان  قرار می دهیم. طبق اطلاعات دریافتی جالب بود که انتخاب اول حدود ۱۹ درصد دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش بود. حجم استقبال از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال جاری بالا بود به طوری که تقریبا ظرفیت هنرستان‌ها تکمیل شد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: از آن شدت استقبال از رشته تجربی هم کاسته شده و امسال شاهد کاهش تقاضا در رشته تجربی بودیم هرچند که این کاهش ناچیز بوده است و نشان دهنده آن است که آگاهی سازی بیشتری انجام شده است هرچند عوامل بسیاری باید دست به دست همدیگر بدهند که این تنظیم و ساماندهی در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی رخ دهد.

انتهای پیام

نظر شما