شناسهٔ خبر: 25185943 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

پارلمان شهری پایتخت گام دوم تعیین جایگزین نجفی را برداشت

رقابت 7 نامزد برای شهرداری تهران

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران با رای خود 7گزینه نهایی کاندیدای شهرداری تهران را انتخاب کردند

صاحب‌خبر -

محسن هاشمی بازمانده اصلی لیست 20 نفره کاندیداها

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران با رای خود 7گزینه نهایی کاندیدای شهرداری تهران را انتخاب کردند. یک‌شنبه گذشته لیست 28نفره‌یی از سوی اعضای شورای شهر منتشر و قرار شد از بین این افراد 7 گزینه اصلی برای تصدی شهرداری تهران انتخاب شوند. 8 نفر از این لیست ازجمله محمدرضا عارف، حبیب‌الله بیطرف، رضا بانک، رضا ویسه، تقی‌زاده و حسین مرعشی قبل از برگزاری انتخابات شورا استعفا دادند و اعضای شورا 7 نفر را از بین 20کاندیدا انتخاب کردند. بر این اساس سمیع‌الله حسینی‌مکارم، سیدمحمدعلی افشانی، محمدابراهیم انصاری‌لاری، سیدمحمود حسینی، محمود حجتی، حجت‌الله میرزایی و پیروز حناچی به عنوان ۷ گزینه نهایی کاندیدای شهرداری تهران برای ارائه برنامه‌هایشان به شورای شهر تهران انتخاب شدند. رای‌گیری به شکل دستی برگزار شد و نتیجه نهایی آرا براساس حروف الفبا و بدون ذکر تعداد آرای کسب شده توسط هر کاندیدا خوانده شد.

براساس زمان‌بندی انجام شده این افراد دو هفته فرصت دارند تا برنامه‌های خود را برای ارائه به شورا ارائه کنند و در روز یک‌شنبه 16 اردیبهشت 4 نفر ازجمله محمدابراهیم انصاری‌لاری، محمدعلی افشانی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم و حجت میرزایی از ساعت 8 تا 18 در صحن شورا برنامه‌های خود را عنوان می‌کنند و روز دوشنبه نیز حجت محمودی و سیدمحمود حسینی برنامه‌های خود را ارائه خواهند کرد. برای هر کدام از این افراد دو ساعت زمان در نظر گرفته شده است.

به گزارش«تعادل» از زمان شروع انتخاب مجدد شهردار، محسن هاشمی همواره یکی از گزینه‌یی اصلی به شمار می‌رفت و بسیاری بر این باور بودند که در نهایت محسن هاشمی صندلی ریاست شورا را برای تکیه بر صندلی بهشت ترک می‌کند اما دیروز اعضای شورا به او رای ندادند و این گزینه خود به خود ملغی شد. اعضای شورا قبل از شروع جلسه نشست غیرعلنی داشتند و برخلاف روال جلسات که ساعت 9صبح شروع می‌شد، جلسه دیروز با یک ساعت تاخیر برگزار شد اما نتیجه این هم‌اندیشی به مذاق هاشمی خوش نیامد و وی بعد از اینکه رای نیاورد، صحن شورا را ترک کرد. دو روز پیش کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در حمایت از شهردار شدن هاشمی گفته بود:«متاسفانه مهم‌ترین دغدغه امروز اعضای شورای شهر آن است که چه کسی میثاقنامه را امضا کرده است. از میان ٢٨کاندیدای معرفی شده ٢٥نفرشان آمادگی و توانایی اداره شهر تهران را ندارند. این نوع رفتار غیر از آنکه آبروی شورای شهر تهران را می‌برد، آبروی اصلاح‌طلبان را هم خواهد برد».

 مکارم دارای بیشترین رأی

محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران که از حامیان شهردار شدن هاشمی بود و زمانی که بحث امضای میثاق‌نامه مطرح شد، وی برای نخستین بار افشا کرد که هاشمی میثاق‌نامه را امضا نکرده است بعد از جلسه در جمع خبرنگاران اظهار کرد که لیست 7 نفره‌یی که برای تصدی شهرداری تهران بسته شده است اصلا لیست قوی ‌نیست ولی باید به رأی اکثریت پایبند باشیم. به گفته وی از میان 7 نفر کاندیدای منتخب اعضای شورای شهر تهران حسینی‌مکارم، سرپرست فعلی شهرداری تهران بیشترین رأی را کسب کرده است. وی افزود: برای 7 نفر انتخاب شده باید استعلام‌های لازم انجام شود تا نهایتا بعد از رأی‌گیری گزینه شهرداری انتخاب شود. این افراد باید برنامه‌های خود را اعلام و به کمیسیون‌های شورا ارائه کنند و تیم‌های مد نظر خود را برای مدیریت شهری معرفی کنند.

 گزینه‌ای اضافه نمی‌شود

بعد از اعلام آرا و عدم انتخاب محسن هاشمی این شائبه به وجود آمد که ممکن است در صورت کناره‌گیری این 7 نفر مجددا نام هاشمی مطرح شود که علی اعطا، سخنگوی شورا این موضوع را رد کرد و گفت: قرارمان این است که به هر دلیلی از این گزینه‌ها کم شد، فرد دیگری به این جمع اضافه نشود. با این اظهارنظر امکان حضور مجدد هاشمی در لیست کاندیداها به صفر می‌رسد. به گفته اعطا براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 23 اردیبهشت ماه نتیجه نهایی مطرح و شهردار انتخاب می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در میان گزینه‌های فعلی شهرداری افرادی هستند که پیش از این توسط مراجع ذی‌صلاح رد شده‌اند، گفت: پیش از این در مرداد ماه تنها برای نجفی استعلام گرفتیم و در مورد 6کاندیدای دیگر استعلامی انجام نشد.

او در مورد چرایی مخفی بودن آرای گزینه‌ها گفت: ‌طبق دستورالعمل رأی به فرد مخفی است و بحث این بود که بر همین مبنا آرا را اعلام نکنیم و براساس حروف الفبا گزینه‌ها خوانده شدند. اعطا در مورد سیاسی و حزبی بودن گزینه‌ها گفت: ما با گروه‌های مرجع مشورت کردیم اما بدین معنا نیست که تصمیم‌گیری جای دیگری بوده؛ بلکه اعضا خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

 می‌دانستم جزو 7 نفر نخواهم بود

اما محسن هاشمی، رییس شورای شهر اندکی بعد از اعلام نتایج آرا از صحن خارج و در جمع خبرنگاران حاضر شد. هاشمی در رابطه با مطرح نشدن اسمش در بین 7 کاندیدا گفت: در هر صورت در جلسه هم‌اندیشی و در رای‌گیری مخفی مشخص شده بود که اکثریت اعضا اصرار دارند که من به خاطر همبستگی در شورای شهر بمانم. با این حال برخی از آنها اصرار داشتند که دوباره رای‌گیری در صحن انجام شده و اسم من در کاندیداها بیاید. اما نتیجه برای من مشخص بود. می‌دانستم جزو 7 نفر نخواهم بود و همه گزینه‌ها محترم هستند.

او در پاسخ به اینکه آیا ممکن است اعضای شورا این 7 نفر را تغییر داده و به گزینه‌هایی همچون عارف و هاشمی برگردند، گفت: نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر قطعی کنم همواره احتمالاتی وجود دارد و اتفاقات زیادی ممکن است، بیفتد. همه افرادی که در لیست حضور دارند شخصا اعلام آمادگی کردند البته من اعلام آمادگی نکرده بودم اما اصرار کردند اسم من باقی بماند تا برای همه روشن شود.

او در واکنش به اظهارات خود در جلسه قبلی شورا گفت: من نگفتم تمایل دارم بلکه اعلام کردم که در این زمینه توانایی‌هایی دارم و هر فردی باید توانایی‌های خود را اعلام کند. وی در رابطه با احتمال تغییر این لیست گفت: امیدوار هستم که لیست تغییر کند در شرایط کنونی وقوع هر اتفاقی ممکن است.

هاشمی درباره ادامه روند انتخاب شهردار نیز گفت: این 7 نفر باید در صحن حضور پیدا کنند و حدود دو هفته وقت دارند تا برنامه‌هایشان را آماده کنند و پس از آن دوباره رای‌گیری مجدد صورت گرفته و دو نفر به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب خواهند شد. این دو نفر در جلسات هم‌اندیشی با اعضا شرکت خواهند کرد و دو روز بعد از آن مجددا رای‌گیری شده و شهردار نهایی انتخاب خواهد شد.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که برنامه‌های گزینه‌های مطرح شده دارای اهمیت است، افزود: این 7 نفر باید براساس برنامه پنج ساله سوم توسعه تهران برنامه خود را تنظیم کنند. اعضا برای گرفتن برنامه بسیار جدی هستند. هاشمی در رابطه با معیارهای انتخاب این 7 گزینه خاطرنشان کرد: معیارها کارایی بوده و نکته بعدی و مهم این بود که شهرداری انتخاب شود که مسوولان نظام حداقل نظر منفی نداشته باشند و درنهایت شهرداری باشد که بتواند انسجام شورا و شهرداری را با هم حفظ کرده و رابطه مناسبی با شورا برقرار کنند.

رییس شورا در واکنش به این سوال که در جلسه هم‌اندیشی صبح چه اتفاقاتی رخ داد و آیا حاشیه‌های مطرح شده ازجمله اینکه برخی اعضا جلسه را ترک کردند، صحت دارد یا خیر، افزود: هیچ اتفاقی در جلسه صبح نیفتاده و کسی جلسه را ترک نکرد.

هر چند اعضای شورا با رای قاطع خود با کاندیداتوری محسن هاشمی مخالفت کردند اما گزینه‌های دیگری همچنان در این ماراتن هستند و سعی دارند خود را به این کرسی جنجالی نزدیک کنند. افرادی مانند محمدعلی افشانی معاون عمرانی وزیر کشور و گزینه جدی حزب اعتماد ملی‌ در شورا، محمدابراهیم ‌انصاری‌لاری مدیرعامل منطقه آزاد کیش و گزینه جدی حزب اتحاد ملت از این دست افراد هستند.

یکی از ایراداتی که به لیست 7 نفره منتخب شورای شهر گرفته می‌شود این است که اعضای این لیست چندان شناخته شده نیستند.

 رویکرد دموکراتیک شورای تهران

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در گفت‌وگو با «تعادل» درباره این لیست 7 نفره گفت: شورای شهر تهران ساز و کاری را برای انتخاب شهردار تدوین کرده بود و در راستای همان ساز و کار و با رویکردی دموکراتیک همه اعضا نظرات خود را درباره کاندیداهای موردنظرشان مطرح کردند و با رای‌گیری به 7 گزینه نهایی رسیدیم. به نظر من شورا در این مورد خوب عمل کرد. کاندیداهایی که به این مرحله رسیدند قطعا در میزان توانمندی و نیز تطابق با شاخص‌هایی که شورا تعیین کرده بود، ‌تفاوت‌هایی دارند، به همین دلیل افرادی از این لیست که تمایل به ادامه رقابت داشته باشند باید برنامه‌های خود را به شورا ارائه دهند و شورا براساس این برنامه‌ها به آنها رای می‌دهد.

سالاری ادامه داد: شخصا در انتخاب گزینه نهایی توانایی، کارآمد بودن، پاکدستی، فسادستیزی و توانایی برقراری ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای دولتی را مدنظر قرار خواهم داد.

 سوابق 7 کاندیدای برتر شهرداری تهران

 سیدمحمدعلی افشانی

افشانی، ‌زاده استان کهگیلویه‌وبویراحمد است. او سیاستمدار اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است. هم‌اکنون معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم است. او معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رییس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد.

 محمدابراهیم انصاری‌لاری

57 ساله و متولد لار (جنوب استان فارس) است. در سال ۱۳۶۲ با کسب رتبه دوم کنکور سراسری در رشته حقوق دانشگاه تهران به تحصیل مشغول و همزمان مدیرکل بازرسی و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود و با روزنامه‌های کیهان، جمهوری اسلامی و اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ همکاری کرد. در سوابق وی عناوینی مثل استاندار بوشهر در دولت اول سیدمحمد خاتمی و استاندار فارس در دوره دوم سیدمحمد خاتمی به چشم می‌خورد. وی هم‌اکنون با حکم ریاست‌جمهوری، رییس منطقه آزاد کیش است.

 محمود حجتی

محمود حجتی نجف‌آبادی 62 ساله و متولد نجف‌آباد اصفهان است. سیاستمدار اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است. پیش از این او استاندار سیستان‌وبلوچستان و وزیر راه و ترابری بوده، همچنین به عنوان مدیر اجرایی عملیات اجرایی سد عظیم کرخه تا زمان بهره‌برداری ارائه خدمت کرد و سپس در دوره محمد خاتمی به وزارت راه و ترابری منصوب شد.

 سیدمحمود  حسینی

62 ساله و ‌زاده اصفهان است. وی دارای کمترین سابقه اجرایی بین رقیبانش است. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ استاندار سیستان‌وبلوچستان و از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ استاندار اصفهان در دوره اصلاحات بود.

 سمیع‌الله حسینی مکارم

حسینی مکارم، سرپرست فعلی شهرداری تهران است. حسینی مکارم پیش از این معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بود. حسینی مکارم سابقه معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، معاون طرح و برنامه پست بانک، مدیرکلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش، سرپرست مدارس ایران در

شبه قاره هند و رییس آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران را نیز در کارنامه خود دارد.

 پیروز حناچی

حناچی هم‌اینک معاون فنی و عمرانی شهردار تهران است. او دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم بود. از حناچی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی وزارت مسکن و شهرسازی، در صورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری نام برده می‌شود. همچنین پیروز حناچی در دولت اول و دوم سیدمحمد خاتمی در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به‌عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خدمت کرده است. او در حال حاضر ریاست نهاد جهانی غیردولتی فرهنگی دوکومومو در ایران است. وی همچنین با حکم رییس‌جمهور حسن روحانی، یکی از چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور است.

 حجت‌الله میرزایی

حجت‌الله میرزایی، علاوه بر عضویت هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از این معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل موسسه سیاست پژوهی صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری بوده است.

در کارنامه اجرایی و پژوهشی میرزایی مشاوره، برنامه‌ریزی و اجرای ده‌ها پروژه در مناطق مختلف کشور با اهداف توسعه روستایی، شهری، صنعتی و سرمایه‌گذاری به چشم می‌خورد.

 

 

نظر شما