شناسهٔ خبر: 25185923 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«دیوار به دیوار» تکرار

این‌که اثری نمایشی با پیشینه‌ای موفق قصد تولید سری تازه داشته باشد در نگاه نخست حکم برگ برنده را برای آن دارد. در واقع کارگردان و نویسندگان برای معرفی شخصیت‌های خود به مخاطب، پیش‌تر نیمی از راه را رفته‌اند و امروز باید از میانه راه ماراتن را آغاز کنند؛ زیرا وقتی مخاطب با شخصیت‌ها و فضای کلی اثر آشنا باشد با میل و اطمینان خاطر بیشتری به تماشا می‌نشیند. پخش ادامه مستند مسابقه «هفت روز و هفت ساعت» شنبه 8 اردیبهشت از شبکه افق شروع می شود. برنامه تلویزیونی «گزینه چهار» از امروز ساعت 16 پخش آن از سر گرفته می شود. آخرین برنامه ها و اقدامات بانک مرکزی امشب با حضور رییس کل این بانک بررسی می شود. امروز روز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) است و به همین مناسبت هم روز جوان نام گرفته است. از قضا یکی دو روز قبل علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر با سابقه شبکه سه سیما جایش را به یکی از مدیران جوان و دهه شصتی داد؛ علی فروغی مدیر جوانی که پیش از این ریاست مرکز بسیج صدا و سیما را به عهده داشت. شاید همین تلاقی بود که باعث شد دقیق نگاه کنیم و ببینیم که این روزها جوانگرایی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و دهه شصتی‌ها دارند جایشان را میان مدیران با تجربه پیدا می‌کنند. نه خودش باور دارد و نه ما، اما شناسنامه‌اش می‌گوید که ششم اردیبهشت امسال، 50 ساله شد. امیر غفارمنش از بازمانده‌های نسل جوانان کمدین مجموعه به یادماندنی «ساعت خوش» و از توانمندترین آنهاست. توانمندی که چندان مجال بروز داشته‌ها و دانسته‌های بازیگری‌اش را نداشته اما همواره قابل قبول ظاهر شده است. غفارمنش را به مناسبت زادروزش به دفتر روزنامه دعوت کردیم و او در این گفت‌وگوی مفصل، پرشور و صادقانه از روزهای جوانه زدن عشق بازیگری در وجودش و امید و آرزوی امروزش برای فردا گفت. همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اردیبهشت ماه باشید. افسانه بایگان، ستاره دهه 60 سینمای ایران، کارنامه پرباری از ایفای نقش‌های رنگارنگ دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارد. او در تلویزیون هم ایفاگر نقش‌های متفاوت در سریال‌هایی همچون تنهاترین سردار، سربداران، سرنخ، روزهای زندگی، با من بمان، پیامک از دیار باقی، وضعیت سفید، پریا، شوق پرواز، راه طولانی و... بوده است. رادیو، یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌هایی است که وارد ایران شد و تا همین چند سال قبل یکی از

صاحب‌خبر -

«دیوار به دیوار» در سری نخست خود در نوروز پیش، با گردآوری بازیگران چهره و غالبا حرفهای در مقابل دوربین سامان مقدم و قصهای دیدنی و شنیدنی به قلم حسن وارسته، شهاب عباسی، حمید برزگر و امیر شاداب موفق شد جزو آثار برگزیده نوروز از سوی مخاطبان باشد و در این بهار با فصلی تازه روی آنتن رفت.

قصه از این قرار است که چند خانواده از اقشار مختلف جامعه، از بد حادثه مجبور میشوند برای مدتی در کنار یکدیگر ساکن شوند و روزگار بگذرانند؛ اینکه دغدغهها و ماجراهای حاصل از همسایگی چند نفر به مجموعهای نمایشی تبدیل شود، یعنی مشابه خط اصلی این سریال را بارها در آثار نمایشی گوناگون دیدهایم. در دیوار به دیوار اما این ارتباط کمی نزدیکتر از همسایگی و به همنشینی نزدیک است.

در واقع همزیستی تعدادی خانوار متفاوت، در یک چهار دیواری است که سعی میکنند مسالمتآمیز باشد. در چینش قصه همین جمع اضداد است که ماجرا ایجاد میکند، قصه را پیش میبرد و لحظات کمدی میآفریند. کمدی که در سری دوم نیز مانند گذشته تا جایی ادامه دارد، یعنی خنده محض نیست و در لحظاتی به تلخند بدل میشود. در حقیقت کمدی در دیوار به دیوار، وامدار واقعگرایی است و از بستر وقایع تلخ و شیرین زندگی برمیخیزد. تماشای شبه آینهوار تضاد طبقاتی، دشواریهای ارتباط انسانی در روزگار جدید و
کنار آمدن آدمهایی با مرام و مسلکهای متفاوت با یکدیگر، آن چیزی است که از دیدن دیوار به دیوار و در لابهلای خندههای گاه و بیگاه مخاطب، برای او حاصل میشود. نمونه درخشان و بارزش جایی است که شخصیت مهری با نقشآفرینی همیشه خوب گوهر خیراندیش با خندههایی اگزجره از بدبیاریهای پی در پی خانوادهاش میگوید و نزدیک است خندههایش به گریه بنشیند. غیر از این موارد اندک، سریال در رقابت جذابیت، از رقیب پیشین خود، یعنی سری نخست مجموعه عقب میافتد و بر خلاف فصل اول، حرفی جز تکرار برای گفتن ندارد.

مانوردادن و گیر کردن نویسندگان روی همان موقعیتهای امتحان پس داده گذشته، رمق فصل جدید مجموعه را میگیرد. موقعیتهایی چون دعوای میان زنان و مردان خانه و یارکشی آنان را بوفور در سریالها و فیلمهای مختلف دیدهایم.

همچنین تصویری از یک زن تازه به دوران رسیده و افادهای که به هیچ مینازد را بارها تماشا کردهایم. انتخاب ویشکا آسایش به عنوان بازیگر این نقش نیز خود مهر تکرار بر تکرار است؛ بازیگری که پیش از این نیز، به دفعات در نقش دختری جدی، متکبر و ازدواج نکرده ایفای نقش کرده است. بازیهای خوب بازیگرانی مثل حسن زارعی نیز نمیتواند سریال را نجات دهد. زارعی سالهای سال است در قاب تلویزیون و سینما حضور دارد، از زمان تنگنا تا امروز. در این میان اما کم کاریاش یا عوامل دیگر باعث شده کمتر دیده شود و بیراه نیست اگر بگوییم مخاطب امروز او را بیشتر با نقش شیرین شاهرخ در دیوار به دیوار میشناسد؛ شخصیتی که بخوبی در متن و اجرا درآمده است. یک مرد خانواده که بیشتر اوقات در حل مسائل از خود ضعف نشان میدهد، مینشیند تا حقش خورده شود و هر دم مورد شماتت خانواده قرار میگیرد.

از این حیث میتوان گفت نویسندگان در شخصیتپردازی و نزدیک کردن برخی از شخصیتهای نمایشی به مابهازاهای واقعی و آشنای آن در جامعه موفق عمل کردهاند، اما این موفقیت که در سری نخست بخوبی پاسخ میداد در این فصل از مجموعه نمیتواند به تنهایی بار به توفیق رساندن اثر و جذب و پاگیر کردن مخاطب را به دوش بکشد.

نوشین مجلسی

رادیو و تلویزیون

نظر شما