شناسهٔ خبر: 25185909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار دیپلماسی

صاحب‌خبر -

علی شمخانی:
گزینه محتمل ما
در قبال خروج آمریکا از برجام خروج از ان‌پی‌تی است
دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حتما اقدامات تعجب‌برانگیزی را در برابر طرف مقابل در صورت خروج از برجام در دستور کار دارد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از سفر به سوچی روسیه در مورد خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های لازم را دارد و حتما اقدامات تعجب‌برانگیزی را برای طرف مقابل در دستور کار قرار می‌دهد. وی همچنین در مورد واکنش به اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال برجام اظهار کرد: متاسفانه از روز آغاز اجرای تعهدات، طرف مقابل به اَشکال مختلف کارشکنی انجام داده است. البته براساس معاهده ان‌پی‌تی کشورهای متعارف این حق را دارند که اگر احساس کنند منافع ملی‌شان در گرو ادامه وضع نیست، می‌توانند به راحتی از آن خارج شوند و این گزینه محتمل جمهوری اسلامی ایران است.
شمخانی افزود: آمریکا چه خارج شود و چه اجرا نکند، چه این قرارداد یکپارچه را با تعلل و تأخیر اجرا کند، برای ما چنین مسأله‌ای به مصلحت نیست. وی تأکید کرد: از قدرت کامل برای از سرگیری مطلوب فعالیت‌های هسته‌ای برخورداریم. شمخانی در پاسخ به پرسشی درباره‌ رویکرد ایران نسبت به مواضع اروپا درخصوص باقی ماندن در برجام گفت: ما از این رویکرد اروپا استقبال می‌کنیم، اما اگر آنها تصور می‌کنند مفهوم استقبال ما از این رویکرد، دادن باج به آنهاست، خطای راهبردی می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری از خطوط قرمزش عبور کند.

تنظیم پیش‌نویس بیانیه حمایت از برجام توسط چین و روسیه
روسیه و چین درحال تنظیم پیش‌نویس بیانیه‌ای در راستای جلب حمایت کامل کشورهای عضو سازمان ملل از توافق هسته‌ای ایران هستند. به گزارش رویترز، ولادیمیر یرماکوف، نماینده خلع سلاح روسیه در یک کنفرانس عدم اشاعه که در ژنو برگزار شد، تأکید کرد که توافق هسته‌ای ایران که آن را با نام برجام می‌شناسیم، بسیار شکننده است و هرگونه تلاشی برای اصلاح آن بر رژیم عدم اشاعه بین‌المللی تأثیر می‌گذارد. یرماکوف افزود: ما از همکاران خود که در این نشست حضور دارند، درخواست می‌کنیم که در این‌باره سکوت نکنند به امید آن‌که اوضاع به‌طور خودکار تغییر یابد، بلکه برای حفظ این توافق مهم گام‌های جدی بردارند. متن پیش‌نویس بیانیه روسیه و چین از دولت‌های عضو سازمان ملل می‌خواهد تا با حمایت بی‌قید و شرط خود از اجرای جامع و موثر برجام، حمایت و سهم قابل توجه این توافق در امنیت بین‌المللی را به رسمیت بشناسند.

سخنگوی کاخ‌ سفید:
ترامپ و مکرون گفت‌وگوی شفاهی در مورد برجام خواهند داشت
سخنگوی کاخ ‌سفید اعلام کرد که قرار است ترامپ و مکرون در دیداری که در کاخ‌ سفید انجام خواهد شد، گفت‌وگویی شفاف در مورد برجام داشته باشند. سارا سندرز در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: ما به دنبال یک توافق هسته‌ای بهتر هستیم؛ توافقی که کارآمد باشد. او ادامه داد: ما منتظر رهبران ایران نخواهیم ماند تا سیاست ما را تعیین کنند. سندرز گفت: ترامپ و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در دیداری که در کاخ‌ سفید انجام خواهد شد، گفت‌وگوی شفافی را در مورد برجام خواهند داشت، چرا که رئیس‌جمهوری به‌طور علنی اعلام کرده است که روند کنونی نامناسب است و این روند تغییری نکرده است.

جواد ظریف:
ما در منطقه از نبود گفت‌وگو رنج می‌بریم
وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که ما در منطقه از نبود گفت‌وگو رنج می‌بریم، گفت: پیشنهاد می‌کنیم که یک گفت‌وگوی منطقه‌ای میان طرف‌ها انجام شود.
محمدجواد ظریف در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد: ما در منطقه‌ای واقع شده‌ایم که شرایط و بحران‌های مختلفی را دیده‌ایم. بسیاری از آنها به دلیل وجود نگرانی‌هایی در مورد مسائل متفاوت بوده است. او ادامه داد: ما به ایجاد اطمینان و اعتماد میان طرف‌ها نیاز داریم. این اقدامات جهت اعتمادسازی می‌تواند شامل همکاری‌های طرف‌ها برای امنیت رآکتورهای هسته‌ای شود، چرا که در آینده‌ای نزدیک‌، خلیج‌فارس میزبان رآکتورهای فراوانی خواهد بود. وزیر امور خارجه همچنین با تأکید بر اهمیت موضوعاتی مانند تبادل فرهنگ و توسعه توریسم، تصریح کرد: ما می‌توانیم کارگروه‌های مشترکی را برای بررسی موضوعات مختلف ایجاد کنیم. این کار می‌تواند توانایی تبادل تجربیات را در اختیار طرف‌ها قرار دهد تا بتوانند به‌طور مستقیم با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

نظر شما