شناسهٔ خبر: 25185896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

پمپئو از سد کمیته سیاست خارجی سنا عبور کرد

آقای سیا در وزارت خارجه آمریکا

صاحب‌خبر -

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اکثریت اندک آراء، انتصاب «مایکل پمپئو» به سمت وزارت خارجه این کشور را تایید کرده است. پومپئو زمانی صلاحیت‌اش به عنوان مدیر سیا با کسب آراء موافق ۱۵ نماینده دموکرات و جمهوری خواهان تایید شد، اما در حال حاضر مقاومت چشمگیری در برابر اووجود داشت.
در رای‌گیری در مورد انتصاب  پمپئو، از تمامی ده عضو کمیته از حزب دموکرات به استثنای یک نفر به این انتصاب رای منفی دادند اما تمامی یازده عضو کمیته از حزب جمهوری خواه با آن موافقت کردند. به گزارش منابع خبری، «رند پل» یکی از سناتورهای جمهوریخواه عضو کمیته که در ابتدا با این انتصاب موافق نبود، تحت فشار هم‌حزبی‌های خود در نهایت به این انتصاب رای مثبت داد.
به این ترتیب، پیشنهاد انتصاب مایکل پمپئو احتمالا اواخر هفته جاری در صحن سنای آمریکا مطرح و به رای‌گیری گذاشته خواهد شد و انتظار می‌رود مصوبه کمیته روابط خارجی با اکثریت آرا به تصویب سنا برسد. به این ترتیب، وزیر خارجه جدید آمریکا طی روزهای آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا اوایل ماه گذشته میلادی رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار و مایکل پمپئو را به عنوان فرد مورد نظر خود برای تصدی این سمت معرفی کرد. وظایف وزیر خارجه آمریکا را در حال حاضر یکی از معاونان آن وزارتخانه برعهده دارد.
گفته می‌شد که بین دونالد ترامپ و رکس تیلرسون در مورد شماری از موضوعات مهم سیاست خارجی، از جمله آینده برجام و نحوه مدیریت روابط تجارت خارجی ایالات متحده اختلاف نظر وجود داشت.
مایکل پمپئو پیش از انتصاب به سمت وزیر خارجه، به مدت پانزده ماه ریاست سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - را برعهده داشته و از او به عنوان یکی از مشاوران اصلی رئیس جمهوری در این مدت نام برده شده است. جدیدترین ماموریت او سفر به کره شمالی به منظور فراهم کردن زمینه ملاقات رئیس جمهوری آمریکا با کیم جونگ‌اون، رهبر آن است که انتظار می‌رود طی چند هفته آینده برگزار شود.
 پمپئو اخیرا بدون اعلام قبلی به کره شمالی سفر و با مقامات آن کشور در مورد این ملاقات گفتگو کرد.
دشمن سرسخت دیپلماسی
سناتورهای دموکرات عضو کمیته روابط خارجی در توجیه مخالفت خود با انتصاب مایکل پمپئو گفته بودند که به نظر آنان، او شخصی نیست که «به دیپلماسی به جای درگیری اولویت بدهد.»  ترامپ در توییتر خود، نمایندگان دموکرات را مورد انتقاد شدید قرار داده و با اظهار اینکه «فکر می‌کنم مانع تراشان به این انتصاب رای منفی دهند» گفته بود که دموکرات‌ها «صدها فرد شایسته» را از خدمت به کشورشان محروم کرده‌اند.
بسیاری از دموکرات‌ها معتقدند که او در سیاست‌گذاری‌های آمریکا که به راهکارهای دیپلماتیک نیاز دارد، جنگ طلبانه رفتار می‌کند. مایکل پمپئو به داشتن نظرات تند در برخی زمینه‌ها از جمله مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران - برجام - شهرت دارد. او از مخالفان تندرو حکومت جمهوری اسلامی ایران است و زمانی این حکومت را مشابه داعش دانسته و «یک رژیم پلیسی سرکوبگر و تبهکار» توصیف کرده بود. وی قبلا در مجلس نمایندگان آمریکا عضویت داشت و از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران بود.
او هنگام انتصاب به ریاست سیا، برجام را «توافقی فاجعه‌بار» توصیف کرد و گفت که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی و تهدید امنیت منطقه نخواهد شد. او برخورد با «تهدید امنیتی» از سوی ایران و کره شمالی را مهمترین موضوع در روابط خارجی ایالات متحده دانسته بود.
با اینهمه مواضع تند دونالد ترامپ و اظهارات خصمانه پمپئو در مورد کره شمالی مانع از استقبال گرم رئیس جمهوری آمریکا از پیشهاد مذاکره رهبر کره شمالی و اعزام پمپئو برای دیدار با مقامات آن کشور نشد. انتظار می‌رود مایکل پمپئو نقشی مهم را در انجام این دیدار تاریخی ایفا کند.
خبر تایید پیشنهاد انتصاب  پمپئو در حالی گزارش می‌شود که قرار است رئیس جمهوری آمریکا کمتر از بیست روز دیگر نظر خود در مورد تمدید برجام را اعلام کند.  
 

نظر شما