شناسهٔ خبر: 25185744 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

آیین افتتاح «رادیو کتاب» و رونمایی از پایگاه جامع کتاب گویا برگزار شد

پیوند مبارک کاغذ و صدا

آیین افتتاحیه رادیو کتاب و رونمایی از پایگاه جامع کتاب گویا، صبح روز گذشته و همزمان با سالروز تاسیس رادیو در ایران با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما، دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از مدیران و برنامه‌سازان رادیو در استودیوی شماره 8 ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جامجم، این شبکه رادیویی که از اول اردیبهشت پخش روزانه برنامههای زنده و تولیدیاش را آغاز کرده، روی موج 5/95 مگاهرتز قابل دریافت است و تا با پایان اردیبهشت و اختتامیه نمایشگاه بینالمللی کتاب به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

کتابها شنیده میشوند

پس از خوشامدگویی محمدصادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ به حاضران، مهدی شاملو مدیر تولید چند رسانهای و فضای مجازی معاونت صدا شروع در سخنانی بر لزوم فعالیت بیشتر رسانههای سنتی در فضای مجازی تاکید کرد. شاملو گفت: فضای مجازی، فضای روز جامعه است. امروزه تعداد مخاطبان بیشماری در آن حضور دارند و لازم است رسانههای سنتی هم نحوه عرضه محتوایشان را همسو با این فضا تغییر داده و مخاطبانشان را دوباره پیدا کنند.

شاملو در تعریف از پایگاه جامع کتاب گویا ادامه داد: پایگاه ایرانصدا مدتهاست در زمینه تولید و انتشار کتابهای گویا فعالیت میکند و در دور جدید فعالیتهایش به شکل پایگاهی جامع افتتاح میشود. انتشار آثار فاخر از حیث فنی، با دستهبندیهای درست و استخراج بهترینهای آرشیو رادیو و نیز توجه ویژهتر به بحث اپلیکیشن قابل استفاده در تلفنهای همراه، از جمله ویژگیهای این پایگاه و سامانه است. از این طریق و همسو با سبک زندگی جدید، مخاطبان میتوانند کتابها را دریافت کرده و از آنجا که امکان مطالعه کتاب کاغذی در هر شرایطی برایشان فراهم نیست، کتابهای گویا را گوش کنند.

همه میتوانند کتابها را بشنوند

غلامعلی حدادعادل که او هم از جمله مهمانان ویژه این مراسم بود، با اشاره به مزیتهای افتتاح رادیویی با موضوع کتاب گفت: برایم جای خوشبختی است که میبینم امکان دیگری برای ایرانیان و نیز فارسیزبانان فراهم شده تا به کتابها بیشتر دسترسی داشته باشند. امید همه ما این است که مردم بیشتر کتاب بخوانند و بر همین اساس شنیدن خبر افتتاح رادیویی با موضوع کتاب ـ ولو شده به صورت موقت ـ من را خوشحال کرد. پیشنهاد میکنم فعالیتهای این رادیو قطع نشود و همچنان به صورت 24 ساعته برنامه داشته باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: از وقتی فناوریهای ارتباطی گسترش پیدا کرده، همراهی صدا با کتاب هم بیشتر شده است. اگر اتفاقی چون ساخت کتابهای گویا درست مدیریت شود، جایش را در جامعه باز میکند و رادیو کتاب هم همان فواید کتابخوانی به صورت سنتی را دارد. ضمن اینکه به افرادی چون نابینایان، افراد مسن یا کارگران که نمیتوانند کتاب بخوانند، این فرصت را میدهد که کتابها را گوش کنند و به این طریق از آن بهره ببرند.

در ادامه این مراسم وبسایت پایگاه جامع کتاب گویا برای حاضران رونمایی شد و از تعدادی از هنرمندان شاخص عرصه فعالیتهای رادیویی تجلیل و قدردانی به عمل آمد. در این بخش از محمدرضا سرشار راوی خاطرهانگیز قصه ظهر جمعه، بهروز رضوی صدای ماندگار رادیو، جواد پیشگر خالق نمایشهای ماندگار رادیو، میکائیل شهرستانی بازیگر نمایشهای رادیویی، امید زندگانی بهدلیل فعالیتهایش در زمینه خلق شخصیتهای داستانی و دکتر حداد عادل برای یک عمر فعالیت فرهنگی و اجرای برنامههای آموزشی رادیویی تجلیل به عمل آمد.

نمایشگاه کتاب بهانه است

بخش پایانی این مراسم به صحبتهای حمید شاهآبادی، معاون صدای رسانه ملی اختصاص داشت. او با تبریک روز رادیو به حاضران گفت: راهاندازی پایگاه کتاب گویا و رادیو کتاب، اقدامی است که جامعه از ما طلب کرده است. البته توسعه کتاب نباید منحصر به این حوزه باشد و نقشی را که موسیقی در رادیو دارد باید برای کتاب هم قائل شویم. اگر از این منظر بنگریم، میتوانیم فعالیتهای رادیو کتاب را به صورت غنی ادامه دهیم.

معاون صدای رسانه ملی افزود: مرجعیتدادن به حوزه فرهنگ میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند. باید همه دست به دست هم دهیم تا هنر را اعتلا ببخشیم و اگر امروز رادیو کتاب راه افتاده، به دلیل اعتلا بخشیدن به فرهنگ است. ما نمایشگاه کتاب را بهانه قرار دادهایم و امیدوارم این رادیو از حالت فصلی خارج شود و به صورت دائمی به فعالیت بپردازد.

وی در پایان تصریح کرد: آن چیزی که رادیو به آن افتخار میکند، حضور فرهیختگان در آن است. آرشیو رادیو مملو از آثار ارزشمندی است که فرهیختگان ما انجام دادهاند و با فعالیتهایشان، امروز دسترسی به 700 عنوان کتاب فراهم شده است.

رادیو و پایگاه کتاب دقیقا چه میکنند؟

موضوع تولید و توزیع کتابهای گویا، مدتهاست در فضای مجازی رونق گرفته و مخاطبان هم استقبال خوبی از این قالب نوظهور دارند. تولید کتابهای گویا با صدای نویسندگان یا چهرههای سرشناس فرهنگی و هنری سالهاست در سطح دنیا به یک صنعت فرهنگی تبدیل شده و موجش به کشور ما هم سرایت کرده است. کتابهای گویا ابتدا با تجربیات آزمون و خطای دو سه نشر مطرح کشور و بعد توسط کاربران فضای مجازی در ایران سر و شکل خود را پیدا کردند. کتابهایی که البته به دلیل غیرحرفهای بودن سازندگانشان یا نداشتن امکانات فنی، عموما صدایی ضعیف و بیکیفیت و اجرایی به دور از فن کلام و گویندگی داشتند و شاید ابتدا به نوعی مخاطبان را پس میزدند. اما حالا این عرصه حرفهای شده و ضوابطی استاندارد پیدا کرده است.

پایگاه جامع کتاب گویا به منزله مرجعی مفید و قابل استفاده برای تمام کاربران است. در این وبسایت کتابهای صوتی در موضوعات گوناگون و اجرا شده توسط هنرمندان برجسته، به صورت موضوعی در سایت قرار گرفتهاند و قابلیت دانلود و دریافت یا پخش به صورت آنلاین دارند. رادیو کتاب هم با هدفی مشابه در قالب باکسهایی به پخش این کتابهای صوتی و معرفی کتب شاخص در طول ایام برگزاری نمایشگاه کتاب خواهد پرداخت.

صبا داریان

جام جم

نظر شما