شناسهٔ خبر: 25185674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

هجوم یک ون به میان عابران محله‌ای ایرانی‌نشین در تورنتو

این حادثه 10کشته و 15 زخمی بر جای گذاشت پلیس توانست مهاجم را زنده دستگیر کند

صاحب‌خبر -

یاسمن طاهریان|  پلیس کانادا درحال جمع‌آوری اطلاعات درباره مردی است که روز دوشنبه با ماشین ون اجاره‌ای در یکی از شلوغ‌ترین محله‌های ایرانی‌نشین تورنتو به سمت عابران پیاده یورش برد.
این حادثه 10 کشته و 15 زخمی به جای گذاشته است. به گفته شاهدان عینی، راننده با رانندگی در جهت مخالف مردم داخل پیاده‌رو را هدف قرار داده است. پلیس این اتفاق را عامدانه توصیف کرده است.
راننده ون، آلک میناسیان، 25ساله و اهل ریچموند هیل (محله‌ای در 14کیلومتری محل وقوع حادثه) در استان اونتاریو است. مارک ساندرز، رئیس پلیس تورنتو، خبر از دستگیری میناسیان در ون سفید را در کمتر از 30دقیقه بعد از اولین تماس با پلیس اعلام کرد.
ساندرز در جواب این سوال که آیا پلیس تورنتو هیچ‌وقت به میناسیان مشکوک بوده یا نه، می‌گوید: «درحال حاضر هیچ اطلاعاتی نداریم.» با این حال، یکی از ماموران پلیس آمریکا می‌گوید که نام میناسیان برای پلیس ناآشنا نیست.
انگیزه میناسیان هنوز مشخص نیست. به گفته رالف گوددیل، وزیر امنیت عمومی و آمادگی اضطراری، این حادثه هنوز تروریستی به نظر نمی‌آید و «هیچ ارتباطی با امنیت ملی وجود ندارد.» به گفته جاش کمپبل، تحلیلگر اجرای قانون سی.‌ان.ان حساب کاربری فیس‌بوک متعلق به میناسیان شناسایی شده است. او در روز دوشنبه این پیغام را به اشتراک گذاشته: «برای مرد محترم الیوت راجر به پا خیزید!»
کمپبل اشاره می‌کند؛ محققان معتقدند این پست فیس‌بوکی مربوط به الیوت راجر است که در ‌سال 2014، در نزدیکی دانشگاه سانتا باربارا در آیسلا ویستا از ماشین به سمت دانشجویان تیراندازی کرد. او بعد از کشتن 6نفر و زخمی‌کردن 14نفر با ضرب گلوله‌ای خودکشی کرد.
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت. او این حادثه را «تراژیک و بی‌منطق» دانست و از امدادگران تشکر کرد که «شجاعانه با خطر روبه‌رو شدند و تلاش‌های آنها بدون ‌شک باعث نجات افراد دیگر شده و از وقوع آسیب‌های بیشتر جلوگیری کرده است.» وی افزود: «ما باید بتوانیم با امنیت کامل در شهرها و محله‌هایمان راه برویم. اوضاع را از نزدیک دنبال خواهیم کرد. با پلیس کشور همکاری می‌کنیم تا بتوانیم امنیت و ایمنی تمام شهروندان کانادایی را برقرار کنیم.»
خیابان یانگ یکی از بلندترین خیابان‌های دنیا به طول 86کیلومتر است. خیابان فینچ که یانگ را در منطقه نورث یورک قطع می‌کند، یکی از پررفت‌وآمدترین چهارراه‌های تورنتو به شمار می‌رود. آخرین ایستگاه مترو در این چهارراه قرار دارد و ایستگاه اتوبوس آن یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های شهر است. منطقه نورث یورک یکی از مناطق چند فرهنگی است که اکثر ساکنان آن را ایرانی‌ها، کره‌ای‌ها و چینی‌ها تشکیل می‌دهند. مغازه‌ها و رستوران‌های ایرانی و کره‌ای در این منطقه فراوان به چشم می‌خورند. میدان مل لستمن هم که به نام یکی از شهرداران معروف نورث یورک است، یکی از پارک‌های عمومی و مراکز فرهنگی است که دارای 2000متر فضای سبز و آمفی‌تئاتر سرباز که برنامه‌های مختلف فرهنگی در آن برگزار می‌شود.
نورث یورک، مرکز شهر دوم تورنتو به شمار می‌آید که ساخت ساختمان‌های جدید و بازسازی‌های چهره این شهر را به نیویورک نزدیک کرده است. تمام ساختمان‌های نورث یورک تازه‌ساخت هستند که قدمت آنها به زیر 20‌سال هم نمی‌رسد. این ساختمان‌های شیک و مجلل در مجاورت خیابان یانگ ساخته شده‌اند.
پیتر ین، رئیس پلیس اجرایی می‌گوید که پلیس حدود ساعت 1:30 ظهر تلفنی دریافت کرد که ماشینی در خیابان یانگ به عابران پیاده حمله کرده است. این حادثه در منطقه نورث یوک در چهارراه یانگ و فینچ اتفاق افتاده است. ساندرز می‌گوید: «به گفته شاهدان، این ماشین از شمال خیابان یانگ در تقاطع یانگ و فینچ یک‌کیلومتر به سمت جنوب حرکت کرده و در طی مسیر چندین‌بار به پیاده‌رو وارد شده و در یک‌جا هم مسیر شمال به جنوب را برعکس حرکت کرده است.»
دیه‌گو دماتوس، یکی از نیکوکارانی است که تلاش کرده قربانیان را نجات دهد. دماتوس در خیابان یانگ به سمت شمال رانندگی می‌کرده که ون را دیده به سمت جنوب می‌آید. او دیده که ون به یک زن و مرد برخورد کرده. دماتوس می‌گوید: «خون از سر مرد جاری شده بود و زن هم خونریزی شدیدی داشت.» دماتوس در ابتدا فکر می‌کرده یک تصادف بوده، اما بعد از طی چند متر چهار پنج قربانی دیگر را روی زمین دیده است. او سعی می‌کند جان یکی از قربانیان را نجات دهد: «سعی کردم سی‌پی‌آر انجام دهم اما در آغوشم جانش را از دست داد. صحنه جنگی بود. سطل‌های آشغال همه‌جا پخش شده بودند، ایستگاه‌های اتوبوس شکسته و صندوق‌های پستی روی زمین افتاده بودند.»
ویدیوی ضبط‌شده با تلفن‌همراه نشان می‌دهند که مردی روبه‌روی ون سفیدی که سپر جلوش قر شد،ه ایستاده. مرد فریادزنان دستش را به سمت پلیسی که پشت ماشین مشکی ایستاده، شیئی‌ را دراز می‌کند. پلیس به آرامی نزدیک می‌شود و فریاد می‌زند: «بخواب روی زمین! بخواب روی زمین.» بعد از آن پلیس به دست او دستبند می‌زند و آن شیء در گوشه تصویر روی زمین دیده می‌شود. وقتی خبرنگاران از ساندرز پرسیدند که آیا آن شیء تفنگ بوده یا نه، می‌گوید: «شواهدی دال بر این‌که تفنگ باشد، وجود ندارد.» این اولین حمله از این دست حمله‌ها در تورنتو به شمار می‌رود و به اعتقاد خیلی‌ها، تورنتو دیگر مانند قدیم نخواهد بود.

نظر شما