شناسهٔ خبر: 25185467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

المالکی در گفتگو با المیادین:

ابرقدرت ها روی سقوط دولت سوریه حساب باز کرده بودند

معاون رئیس جمهور عراق موضع گیری بعضی علیه خود را به مواضعش در خصوص برخی موضوعات از جمله خروج نیروهای آمریکایی از عراق مربوط دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون رئیس جمهور عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون اظهار داشت که طرح اکثریت سیاسی چیز جدیدی نیست و برنامه ما این است که دولت آینده دولت خدمات رسانی و حفظ امنیت و ثبات باشد.

«نوری المالکی» در گفتگو با شبکه خبری المیادین با بیان اینکه تجربه ما در دولت سهم خواهی باعث رشد کشور نشده است، افزود: مساله انتقال در روند نظام سیاسی به ضرورت تبدیل شده و بین ما و برخی گروه ها و تمام فراکسیون های سنی، شیعی و کرد پیرامون اکثریت سیاسی تفاهم وجود دارد.

معاون رئیس جمهور عراق موضع گیری بعضی علیه خود را به مواضعش در خصوص برخی موضوعات از جمله خروج نیروهای آمریکایی از عراق مربوط دانست و گفت: موضع من در قبال بحران سوریه خشم بسیاری از کشورهای عربی را برانگیخت. ابرقدرت ها روی سقوط نظام سوریه حساب کرده بودند و من به این کشورها ابلاغ کردم که سقوط سوریه موجب تباهی منطقه است و من اجازه آن را نخواهم داد. همچنین به این کشورها اعلام کردم که من آماده اعزام ارتش عراق به سوریه جهت جلوگیری از سقوط دمشق به دست تروریست ها هستم.

وی سپس به اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: دادگاه فدرال با اعلام بطلان همه پرسی منطقه کردستان، کردها را به عنوان جزئی از اقشار عراق به ملت این کشور بازگرداند.

معاون رئیس جمهور عراق تصریح کرد: مشکلی نیست که کردها بخشی از اکثریت سیاسی باشند و ما با اقلیم کردستان به عنوان بخشی از عراق تعامل داریم و در امور داخلی احزاب آن دخالت نمی کنیم.

المالکی افزود: در خصوص موضوع اسرائیل با کسی تعارف ندارم و از منطقه ای که اسرائیل در آن نقش داشته باشد، خیری نیست. برخی از کردها وجود رابطه با اسرائیل را انکار نمی کنند و امیدواریم این موضوع خاتمه یابد.

وی تاکید کرد: عربستان دیدگاهش را نسبت به عراق تغییر نداده است بلکه در ساقط کردن نظام سوریه و لبنان شکست خورد و پس از آنکه فهمید شکست خورده است مسیر خود را تغییر داد.

معاون رئیس جمهور عراق با بیان اینکه ریاض می پندارد می تواند عراق را به سمت ائتلاف خود بکشاند، افزود که عربستان با حمایت مالی و رسانه ای از برخی فراکسیون ها تاثیر بسیار زیادی بر انتخابات عراق دارد و در توهم است که می تواند از طریق گشودن کنسولگری در نجف و بصره و دعوت از مسئولان و شیوخ به عراق نفوذ کند.

المالکی ادامه داد: ما خواهان روابط مثبت با ایران هستیم همچنان که می خواهیم این رابطه را با عربستان و ترکیه بر اساس منافع دو طرف هستیم.

وی افزود: به واشنگتن گفته بودم که سوریه، لیبی نیست چرا که کشوری محوری است و راهکار نظامی موضوع را حل نمی کند.

نوری المالکی تصریح کرد: اگر آمریکا می خواهد خودش را از بحران سوریه بیرون بکشد عاقلانه نیست که عربستان جایگزین آن شود. عربستان چگونه می خواهد به سوریه نیرو اعزام کند در حالی که در بحران یمن غرق شده است و ریاض به چه حقی به این تجاوز و بمباران غیرنظامیان می پردازد.

وی خطاب به سعودی ها و قطری ها گفت: ارسال گروه های مسلح به سوریه با مقاومت روبرو خواهد شد و راهکار حل بحران، سیاسی است.

نظر شما