شناسهٔ خبر: 25184079 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آرش دادگر در گفتگو با مهر:

تئاتر مانند سینما به «هنر و تجربه» نیاز دارد/ «مکبث» در راه اجرا

آرش دادگر کارگردان و بازیگر تئاتر معتقد است که تئاتر نیز مانند سینما به گروهی مشابه «هنر و تجربه» نیاز دارد تا شاهد تولید و اجرای آثار و تجربیات نو در تئاتر باشیم.

صاحب‌خبر -

آرش دادگر بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت های مدنظر خود در سال جاری به خبرنگار مهر گفت: قرار است در آبان ماه سال جاری در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اثری را روی صحنه ببرم که نمایش «مکبث» اثری است که به احتمال زیاد به صحنه خواهم برد ولی اگر شرایط اجرایی مناسب برای «مکبث» فراهم نشود، نمایش را تغییر خواهم داد.

وی درباره شکل و شیوه اجرایی مدنظر برای نمایش «مکبث» توضیح داد: اصولا نمایش «مکبث» و شکل اجرایی مدنظر من، برای اجرای همزمان ۲ نمایش در سالن یا همان دواجرایی بودن، مناسب نیست و این روند به کار ضربه می زند. من یک بار این تجربه را کردم و نتوانستم آن چیزی را که مدنظرم بود بر صحنه نمایش اجرا کنم.

دادگر اظهار کرد: من در کارهایم از معماری استفاده می کنم و در اجرا، مکان برای من اهمیت بالایی دارد. وقتی قرار باشد با یک نمایش دیگر به صورت همزمان در یک سالن اجرا داشته باشم به شیوه ای که ارایه می دهم، ضربه می زند.

کارگردان نمایش «اسب» که سال گذشته در کارگاه دکور تالار وحدت اجرا شد، درباره احتمال اجرای مجدد این اثر گفت: بسیار دوست دارم که اجرای نمایش «اسب» را ادامه دهم ولی شرایط اقتصادی اجازه این کار را نمی دهد.

وی در پایان تاکید کرد: باید بپذیریم که همانند گروه «هنر و تجربه» که توسط سازمان سینمایی وزارت ارشاد برای حمایت از سینمای پیشرو شکل گرفت باید در تئاتر هم شکل بگیرد تا از اجرای آثار و تجربیات نو در تئاتر حمایت کند. متأسفانه در تئاتر به فرآیند آزمایش کردن توسط گروه ها که امتیاز و برآیند دارد، توجهی نمی شود.

نظر شما