شناسهٔ خبر: 25183810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

رفتار رعیت و اربابی ظریف در آمریکا!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

در حالی که آمریکا در حال توطئه برای زیرپا گذاشتن برجام و مطالبه امتیاز های جدید از طریق زد و بند با فرانسه و انگلیس است، آقای ظریف به آمریکا رفت و از موضع متهم منفعل، به گله و شکایت از عربستان سعودی پرداخت! انگار که مقرّ شیطان بزرگ، دادگاه بین المللی لاهه است! این در حالی است که طرف اصلی دعوای ما در منطقه آمریکاست.

به جملات ظریف در شورای روابط خارجی امریکا دقت کنید:
"ما باید اول به کمبود مذاکره رسیدگی کنیم. ما بارها در خفا و پنهان درخواست مذاکره منطقه ای داده ایم . نه ایران و نه عربستان سعودی نمی‌توانند هژمون منطقه ما باشند. یاید این واقعیت را بپذیریم اما هیچ یک از ما نمی‌توانیم هژمون جدید منطقه باشیم.

باید به دنبال منطقه‌ای قدرتمند باشیم، نه دنبال قدرتمندترین بودن در این منطقه. ما برای مستثنا کردن یکدیگر و تبدیل شدن به قدرتمندترین در منطقه، منطقه را نابود کرده‌ایم. باید این روند را متوقف کنیم.ایران آماده این کار است. به این دلیل که ما به اندازه کافی بزرگ، بالغ و فهمیده هستیم که این واقعیت را بپذیریم و امیدواریم که آنها هم بپذیرند و حکومت‌های دیگر هم به آن‌ها در این فرآیند تغییر و تحول به آن‌ها کمک کنند..

منطقه ما از نبود گفت‌وگو رنج می‌برد. ما با هم گفت‌وگو نمی‌کنیم.  ما خیلی درباره یکدیگر صحبت می‌کنیم، به خصوص وقتی به اینجا می‌آییم(!) عربستان سعودی، می‌خواهد این تصور را ایجاد کند که ما یک تهدید موجودیتی هستیم. ما را به مداخله در امورشان متهم می‌کنند. خوب مواردی هم وجود دارد که آن‌ها در امور داخلی ما دخالت کرده‌اند، اما ما هرگز مانند ولی‌عهد سعودی نگفته‌ایم که درگیری را به داخل خاک عربستان خواهیم کشید.

سخنان ظریف، اولا پذیرش اتهام آمریکا و انگلیس و فرانسه و آل سعود مبنی بر بی ثبات کردن منطقه است! ثانیا خلاف سند چشم انداز 20 ساله است که طبق آن باید در افق 1404 قدرت اول منطقه باشیم. همه کشور ها چنین سندی دارند. ثالثا منطقه را صهیونیسم مسیحی به ویرانی و بی ثباتی کشانده اند و ولیعهد سعودی، گاشته و نوچه ای بیش نیست که ترامپ علنا او را گاو شیرده می نامد.

رابعا در مقابل دشمن مهاجم، از موضع انفعال سخن گفتن به گستاخی بیشتر او منتهی می شود. و این در حالی است که طرفظالم و متجاوز در منطقه را به کمک جبهه مقاومت منکوب کرده و به هزیمت کشانده ایم. خامسا ظریف عملا در حالی یرای برجام منطقه ای آن هم به میانجی گری شیطان بزرگ توجیه می تراشد که خود آمریکا برجام هسته ای را به استهزا گرفت و پروژه روحانی_ظریف را اسباب توهین و تحقیر قرار داد.

ظریف در همین سخنان منفعلانه می گوید "از زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ وارد کاخ سفید شده، حتی یک مجوز "OFAC" (مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی برای تجارت با ایران) هم صادر نشده است. در طول ۱۶ ماه. بنابراین ایالات متحده همین حالا هم ناقض برجام است. و مردم می‌گویند "پس چه شد؟ وعده‌هایی که می‌گفت تعامل با جامعه بین‌الملل منفعت اقتصادی به همراه می‌آورد، چه شد؟" و همین به خشم منجر می‌شود".

وقتی چک حضرات درباره خود برجام به واسطه اعتماد به شیطان بزرگ  برگشت خورده، با چه رویی نسخه برجام منطقه ای می پیچند و آن را برای پاراف و امضا -با گردن کج- نزد همان طرفی می برند، که طرف شکایت و اعتراض آنی ماست و با خود او درباره بی محل کردن برجام دست به گریبانند؟!

آقای ظریف اگر درک دقیقی داشت، اکنون باید پیروزی در سوریه و عراق را مقدمه تهدید آمریکا بر سر نقض برجام قرار می داد نه اینکه از موضع متهم و رعیت در مقابل کدخداعجز و ناله کند. شاید هم حکایت همان بمب نداشته آمریکاست که به قول ظریف در 5 دقیقه می تواند ما را نابود کند. یا همان حکایت درد دل با شورای روابط خارجی آمریکا در سال 94 و ابراز نگرانی عجیب درباره سرنوشت انتخابات ایران در صورت نرسید به توافق با تیم روحانی_ظریف!

نظر شما