شناسهٔ خبر: 25182819 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

صادرات فرش ایران 18 درصد رشد داشت

شیراز-ایرنا- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش پارسال 424 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن، 18 درصد رشد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید کارگر سه شنبه در آیین رونمایی از ثبت جهانی فرش قشقایی و گبه فارس در باغ عفیف آباد شیراز افزود: با وجود همه تنگناها، صادرات فرش در سه سال اخیر رو به افزایش است.
وی یاداور شد: صادرات فرش درسال 1394 حدود 296 میلیون دلار، سال 1395 حدود 359 میلیون دلار و در سال 1396، 424 میلیون دلار بوده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با توجه به توان نیاز بازارهای جهانی به فرش روند موجود راضی کننده نیست اما روند سه سال گذشته امیدبخش است.
کارگر افزود: برجام حداقل در حوزه صادرات فرش دست باف دستاورد داشته و پس از برجام صادرات فرش دست باف ایرانی به ایالات متحده آمریکا در حال انجام است.
وی در ادامه بیمه قالیبافی را خواسته بحق جامعه قالیبافان دانست و بیان کرد: در چند سال اخیر اعتبار لازم در این زمینه پرداخت نشده و تنها 320 هزار نفر از قالیبافان کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: اخیرا یک تفاهم نامه با صندوق بیمه روستاییان و عشایر امضا کرده ایم تا آن دسته از قالیبافان که نتوانستند بیمه شوند از طریق این صندوق بیمه شوند که تا پایان اردیبهشت ماه دستورالعمل اجرایی آن نهایی می شود.
کارگر همچنین به دیدگاه های موجود در حوزه صادرات فرش ایرانی اشاره کرد و افزود: یک دیدگاه می گوید عمر فرش ایرانی تمام شده و توان رقابت و صادرات را نداریم و باید آن را رها کنیم.
وی ادامه داد: دیدگاه دیگر می گوید فرش ایران بدون تردید، بهترین است و بازارهای جهانی منتظر ما هستند که هیچ کدام از این دیدگاه ها واقعی و عقلانی نیست.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با وجود اینکه در صادرات فرش ایرانی سختی ها و ناملایمات و چالش زیادی وجود دارد اما روزنه های امید بسیار است و فرش ایرانی زنده است.
کارگر افزود: 47 منطقه جغرافیایی فرش دستباف به ثبت ملی رسیده که 29 منطقه آن به ثبت جهانی رسیده است و 2 منطقه آن مربوط به استان فارس است.
وی ادامه داد: ثبت جهانی فرش قشقایی و گبه فارس یک اقدام اولیه است که باید از این به بعد در بازارسازی و تجاری سازی آن تلاش کنیم.
در این آیین که با حضور استاندار فارس برگزار شد، گواهی ثبت جهانی فرش قشقایی و گبه این استان رونمایی شد.
فرش قشقایی و گبه فارس پایان سال 1395 در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ثبت شدند.
سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل است که با امضای تفاهمنامه ای در استکهلم سوئد در سال 1967برای تشویق آثار خلاقانه و با هدف حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.
9254 / 2027

نظر شما