شناسهٔ خبر: 25182554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرمسئول روزنامه عصرمردم:

هفت روزنامه فارس در آستانه تعطیل شدن قرار دارند

شیراز- ایرنا- صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه عصر مردم گفت: گرانی کاغذ، مواد اولیه چاپ و مشکلات مالی، هفت روزنامه ای که در استان فارس چاپ و منتشر می شود را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

صاحب‌خبر -

محمد عسلی، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاهش شدید یارانه کاغذ و گرانی آن و همچنین مواد اولیه چاپ، افزایش 20 درصدی دستمزدها، عدم وصول مطالبات به موقع اشتراک اداره ها و در نهایت افزایش هزینه های چاپ هر نسخه روزنامه در شرایط کنونی، موجب شده تمام روزنامه های فارس به جز یکی از آنها که از تمکن مالی خوبی برخوردار است به چاپخانه ها و کاغذفروش ها بدهکار شوند و ادامه کار برایشان جز ضرر حاصلی نداشته باشد.
وی بیان کرد: مشکلات یاد شده را با مسئولان استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در میان گذاشته ایم و به تازگی نیز هفت نفر از مدیران مسئول روزنامه ها در نشستی با استاندار فارس، مشکلات مالی و موانع موجود را مطرح کردند و قرار شد استاندار این موضوع را در نشست شورای اداری استان به مدیران ذی ربط انعکاس دهد تا پرداخت هزینه اشتراک روزنامه ها تسهیل شود.
او گفت: ممکن است این تصمیم در حل بخشی از مشکلات مالی متولیان روزنامه ها تاثیر گذار باشد اما مشکل اساسی که همانا گرانی بی رویه کاغذ که نیاز اولیه روزنامه هاست و مواد چاپ مانند زینگ، مرکب و داروی آب که بهای آنها هم به شدت افزایش یافته از اهم مشکلات به شمار می آید.
این روزنامه نگار پیشکسوت در مورد تبعات و پیامدهای تعطیلی این روزنامه ها اظهار داشت: تحقق یافتن این امر ناخوشایند موجب بیکاری نزدیک به یک هزار نفر به صورت مستقیم و چند هزار نفر به صورت غیر مستقیم می شود به عنوان مثال کسانی که کاغذ باطله، زینگ باطله و ضایعات کاغذها را خریداری می کنند نیز بیکار می شوند.
عسلی ادامه داد: افزون بر این، روزنامه فروش ها، موزعین روزنامه ها، خریداران روزنامه های باطله هم به جمع بیکاران خواهند پیوست و این با سیاست اشتغالزایی دولت در تناقض است.

** دولت برای تامین هزینه روزنامه ها کمک کند
عسلی بیان کرد: هنگامی که در سال 74 نخستین نسخه روزنامه عصر مردم را منتشر کردم هر بند کاغذ 70 گرمی را 140 هزار ریال از بازار آزاد خریداری می کردیم و اداره حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد تیراژ، کاغذ کاهی و زینگ و فیلم را سهمیه بندی کرده بود و آن را یا به صورت رایگان و یا نسبت به نرخ بازار آزاد 50 درصد ارزان تر محاسبه می کرد.
این صاحب امتیاز روزنامه گفت: این وزارتخانه در سال مورد اشاره به بعضی از روزنامه ها برای خرید کاغذ از خارج، ارز دولتی اختصاص می داد که معمولا بین یک هزار تا یک هزار و 100 ریال نسبت به بازار آزاد ارزان تر بود اما به مرور سهیمه ارزی و حواله های خرید کاغذ خارجی و داخلی هم قطع شدند و از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد، خرید کاغذ از خارج را هم که توسط شرکت تعاونی یا موسسه های فرهنگی مانند نشرآوران و یا شرکت فار خریداری می شد قطع کرد.
عسلی افزود: از سال 74 و نهایتا برای چند سال، این وزارتخانه، یارانه ها را نقدی پرداخت کرد که چون میزان آن نسبت به فعالیت ناشران تا حدودی همخوانی داشت، تا حدودی هزینه کاغذ را جبران می کرد اما قطع سهمیه زینگ و فیلم، هزینه روزنامه ها را افزایش داد تا اینکه در پنج سال گذشته در مجموع سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر و معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه، طرح اشتراک نیم بها را اعلام کرد.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح که مورد سوء استفاده مجریان قرار گرفت، برخی از روزنامه ها بدهکار شدند و نتوانستند به موقع سهیمه پولی را که خود پرداخت کرده بودند تا 2 برابر آن را دریافت کنند از این رو در همان زمان تعطیل شدند و یا بعضی از آنها به علت بدهی به چاپخانه ها به زندان افتادند.
مدیر مسئول رزنامه عصر مردم بیان کرد: پس از شکست این طرح، مدت 2 سال دوران فطرت بود و یارانه ای هم در کار نبود
و در بعضی موارد به صورت قطره چکانی به مدیران مسئول روزنامه ها پول بسیار اندکی بعد از یک سال پرداخت شد که تقریبا یک دهم هزینه کاغذ بود.
عسلی اظهار کرد: با تغییرات جدیدی که در وزارتخانه در سال 96 انجام شد، قرار است اقداماتی برای پرداخت یارانه ها به صورت نقدی انجام شود که بتازگی نیز مبلغ ناچیزی پرداخت شد، اما امروز هزینه کاغذ تحریر و بهای هر بند 500 برگی آن در بازار آزاد افزون بر یک میلیون و 280 هزار ریال است که با مصرف آن هر نسخه روزنامه 50 هزار ریال هزینه در بر دارد.

** کاغذ روزنامه در زمره کالاهای اساسی قرار گیرد
وی گفت: برای حل مشکلات فرا روی مدیران مسئول روزنامه، باید کاغذ در ردیف کالاهای اساسی قرار گیرد زیرا همانگونه که دارو برای حفظ تن و رفع بیماری ضروری است، داروی روح و روان، فرهنگ و آگاهی است.
او اضافه کرد: اگر وظیفه روزنامه ها، تنویر افکار عمومی، حفظ باورهای انقلابی و مقابله با سمپاشی های رسانه ای مخالفان و دشمنان مردم ایران است یکی از وسیله ها و اهرم های کارآمد همین روزنامه ها و نشریات هستند.
عسلی، حمایت مردم، اداره ها و نهادهای دولتی برای خرید نقدی روزنامه ها را یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از مشکلات مالی موجود بیان کرد و گفت: بی شک این امر به افزایش توان مالی و انگیزش بیشتر دست اندرکاران مطبوعاتی کمک می کند.
وی افزود: در پاسخ به آنهایی که ابراز می کنند فضاهای مجازی، سایت ها و حتی گوشی های تلفن همراه در مخاطب یابی از روزنامه ها پیشی گرفته اند و دیگر روزنامه ها کارایی گذشته را ندارند، باید گفت که، در ظاهر امر ممکن است چنین باشد اما اغلب سایت های مجازی در اختیار افراد غیرمسئولی است که بعضا هیچ صداقت و امانتداری در اظهارات و نوشته هایشان وجود ندارد.
صاحب امتیاز روزنامه عصر مردم بیان داشت: در بیشتر فضاهای مجازی و سایت ها، نوعی غوغاسالاری، دروغ پردازی و غلط نویسی رواج دارد که هم سیاست و اقتصاد و هم اخلاق و باور مردم را به سخره گرفته اند و در بسیاری موارد نمی توان به گفته ها و اظهارات آنها استناد کرد و مشاهده می کنید که کار به جایی رسیده است که کشورهای پیشتاز و سازنده آنها هم احساس خطر کرده اند و درصدد تعطیلی آنها برآمده اند.
عسلی اظهار کرد: اما روزنامه و دیگر نشریات کشورمان که مدیران مسئول آنها واجد صلاحیت های قانونی هستند و تابع قانون مطبوعات و مقررات کشورند، هدفی جز تنویر صحیح افکار عمومی و انتقال آگاهی ها و اخبار درست با محوریت حفظ منافع ملی ندارند.
او گفت: متاسفانه به علت مشکلات معیشتی که گریبانگیر بسیاری از افراد است، در سبد خانوارها به ندرت هزینه ای برای خرید کتاب، روزنامه و یا مجله پیش بینی شده است مگر کسانی که به مطالعه عادت دارند.
عسلی افزود: هنگامی که یک بسته آدامس خروس نشان یک ریال بود، روزنامه 10ریال به فروش می رسید یعنی 10برابر یک بسته آدامس اما امروز روزنامه ای باکیفیت بسیار برتر به لحاظ فرم، محتوا و تعداد صفحات، زیر قیمت یک بسته آدامس به فروش می رود که آن هم بعضی از اداره ها اظهار می کنند برای خرید روزنامه بودحه ای اختصاص نداده اند و خواهان دریافت آن به صورت رایگان هستند.
مدیر مسئول روزنامه عصر مردم ادامه داد: برخی از اداره ها نیز بیان می کنند به جای فاکتور روزنامه، فاکتور قند، چای و یا برنج بیاورید تا پولتان را بدهیم و این خواسته در شرایطی است که مسئولان روابط عمومی اداره ها و نهادها برای چاپ اخبار و گزارش های کاریشان اصرار می ورزند و چانه زنی می کنند.
عسلی اضافه کرد: اگر چه بسیاری از مسئولان در سخنرانی های خود، همگان را تشویق و ترغیب به اعتلای فرهنگ و کار فرهنگی می کنند اما دریغ از حمایت و بها دادن به متولیان فرهنگی و ما تنها در این زمینه فقط حرف می شنویم.
وی بیان داشت: ما خود را در برابر نظام و مردم مسئول می دانیم و با عشق به این ورطه وارد شده ایم، توقعی هم نداریم زیرا خود را سربازی می دانیم در سنگر رسانه که باید با دروغ پردازی ها، زشتی ها، تهاجم فرهنگی و غوغاسالاری ها مقابله کنیم.
صاحب امتیاز روزنامه عصر مردم افزود: می کوشیم با وجود محدودیت ها، مشکلات مالی و کم مهری ها، آزادی را پاس داریم، شفاف سازی را وجهه همت قرار دهیم و با مشکلات کنار آییم اما اینک به جایی رسیده ایم که پرداخت هزینه ها و دستمزدها آنچنان فشار آورده اند که راه گریزی باقی نگذاشته اند.
عسلی به پیشنیه ای از فعالیت های آموزشی و فرهنگی خود اشاره کرد و گفت: 34 سال است که افزون بر کار آموزش و فعالیت های فرهنگی دیگر در حوزه روزنامه نگاری فعالیت دارم، 10 سال سرپرست روزنامه کیهان در فارس بودم و 23 سال هم روزنامه عصرمردم را بی وقفه همراه با 9 نشریه دیگر منتشر می کنم.
او بیان داشت: همکاران دیگر من هم در دیگر روزنامه های فارس که در معرض تعطیلی هستند، پیشینه طولانی در حرفه روزنامه نگاری دارند اما این سرمایه های انسانی اینک گرفتار مسایل مالی و بدهکاری های کلان به چاپخانه ها هستند.
عسلی افزود: به نظر می رسد فقط روزنامه های دولتی هستند که دغدغه مالی ندارند و شوربختانه روزنامه ها و دیگر نشریات بخش خصوصی که چند ده برابر روزنامه ها و دیگر نشریات دولتی هستند و با انگیزه خدمت و نیروی محرکه عشق به میدان آمده اند، به مرور در محاق می روند و تعطیل می شوند.
صاحب امتیاز روزنامه 23 ساله عصر مردم اظهار کرد: به نظر می رسد بخش عمده ای از بودجه اختصاصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرف سایر زیر مجموعه های فرهنگی این وزارتخانه می شود که چندان تاثیری هم به جای نگذاشته و در یک بررسی سر انگشتی می توان اذعان کرد بیشتر، فرم بر محتوای کارهای انجام شده چیرگی دارد.

** مجوز انتشار روزنامه را به هرکسی ندهیم
عسلی، خواستار دقت بیشتر در اعطای مجوز برای انتشار روزنامه شد و گفت: چه اصراری داریم که مجوز انتشار نشریات را به کسانی بدهیم که هیچ سابقه مطبوعاتی و نویسندگی ندارند، متاسفانه امروز شاهدیم بسیاری از مدیران روزنامه ها برای تامین هزینه ها، خود را به هر دری می کوبند و شان روزنامه نگاری را به شدت پایین آورده اند.
این مدیر مسئول روزنامه اظهار کرد: برخی از اداره ها با ارایه هدایای نقدی، برخی از خبرنگاران را به چاپ هر مطلب کم بهایی به اسم خبر ترغیب می کنند زیرا حقوق خبرنگاران، عکاسان و گزارش نویسان پاسخگوی هزینه های معیشتی آنها نیست و نتیجه این امر نکوهیده این است که سر مدیران بی کلاه می ماند و روزنامه ها ابزاری می شوند برای بده بستان های سیاسی و اقتصادی و کار به جایی می رسد که فلان اداره، نهاد یا سازمان، تیتر بخرد و آگهی را به شرط بدهد.
عسلی گفت: این روند تضعیف کننده محتوای روزنامه ها، ناشی از فقر است، فقر مالی و فقر معنوی و مصداق این شعر معروف مولاناست که مرحوم سید اشرف الدین حسینی مدیر روزنامه نسیم شمال در نشریه اش به آن استناد می کرد و اینکه، آنچه شیران را کُند روبه مزاج، احتیاج است، احتیاج است، احتیاج.
مدیر مسئول روزنامه عصر مردم افزود: اگر بخواهیم سربازان رسانه هایمان را در سنگر مقابله با تهاجم رسانه های قدرتمند جهان مسلح کنیم و کارآمدی آنها را بالا ببریم باید احتیاجات آنها را رفع کنیم تا فقط دغدغه آنها بیشتر جنگیدن باشد همانند سربازان سپاه و ارتش که در سنگرهای نظامی آماده دفاع می شوند.
این روزنامه نگار پیشکسوت بیان داشت: اگر ما بتوانیم به خوبی کار و روشنگری کنیم و آزادی را پاس داریم، مخاطب ما کبوتر بام دیگران نمی شود اما متاسفانه گاهی به مسایل جزیی آنقدر اهمیت می دهیم و برای آن هزینه می کنیم که از کل باز می مانیم.
عسلی گفت: ضروری است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجربه 36 ساله خود را در این زمینه اصلاح کند و مرد عمل، کار، آگاهی و مسئولیت پذیری را به میدان نشریات بیاورد و آنها را تقویت کند.
این روزنامه نگار استان فارس با اشاره به اینکه برخی همکاران ما در رسانه ها بعضا منفعل، ناکار آمد و یا در دغدغه مسایل مالی غرق شده اند، اظهار داشت: هزینه کردن برای اعتلای فرهنگ، اخلاق، اصلاح روابط و هم افزایی اجتماعی، پس اندازی است که بار سنگین قوه قضاییه و نیروهای انتظامی را سبک می کند.
عسلی ادامه داد: فرهنگ سازی در واقع نوعی پیشگیری از ضررهای هنگفتی است که گاه استوانه های هویت ملی ما را تخریب می کنند، ما باید جلو این ضررها را بگیریم و صرفه جویی های ناشی از این پیشگیری ها را در فرهنگ و رسانه هزینه کنیم.
این روزنامه نگار خطه فارس، پیشنهادهایی برای افزایش سطح کیفی کار دست اندرکاران مطبوعات نیز بیان کرد که از جمله آنها سرمایه گذاری برای آموزش خبرنگاران، عکاسان، گزارش نویسان و تحلیلگران و مسلط کردن آنها به زبان دوم است.
عسلی گفت: آموزش های حرفه ای در کیفیت بخشی به محتوای روزنامه ها و دیگر نشریات بسیار موثر است، همچنین آشنایی فعالان این حوزه با نحوه عملکرد نشریات کشورهای خارجی به ویژه کشورهای آسیایی از طریق اعزام آنها در قالب سفرهای خارجی در ایجاد انگیزه بیشتر آنها و آگاهی هایشان بسیار تاثیر گذار است.
وی، اعمال نظارت بر کیفت کار فعالان حوزه رسانه را شیوه ای برای تبیین و تفهیم میزان اهمیت کار به فعالان این عرصه دانست و گفت: ضروری است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه ضمن مهیا کردن زمینه رقابت، ابزارهای تشویقی را نیز لحاظ کند.
6118

نظر شما