شناسهٔ خبر: 25182509 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

دریادار سیاری در اختتامیه اجلاس IONS مطرح کرد

تشکیل مرکز منطقه‌ای آموزش و مقابله با دزدی دریایی در چابهار

دریادار حبیب‌اللّه سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در مراسم اختتامیه ششمین دوره اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند طی سخنانی اظهار داشت: دریا برای یک ملت فرصتی بزرگ برای پیشرفت و بهره‌مندی از منافع آن از طریق به‌کارگیری همه ظرفیت‌های در اختیار است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس: معاون هماهنگ کننده ارتش انجام اقدامات عملی مشترک را موجب جلوگیری از غافل‌گیری محیطی و دستیابی به بالاترین سطح امنیت دریا دانست.

دریادار حبیب‌اللّه سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در مراسم اختتامیه ششمین دوره اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند طی سخنانی اظهار داشت: دریا برای یک ملت فرصتی بزرگ برای پیشرفت و بهره‌مندی از منافع آن از طریق به‌کارگیری همه ظرفیت‌های در اختیار است.

وی افزود: آن‌هایی که به این منبع عظیم متصل هستند، فرصتی مناسب برای تعامل با دوستان و استفاده از ظرفیت‌های دریا دارند لیکن این فرصت در سایه امنیت معنا پیدا می‌کند.

سیاری ادامه داد: اکنون که ده سال از آغاز به کار این اجلاس می‌گذرد می‌توان تغییر را در ابعاد مختلف احساس کرد. تعامل زیادی در سطوح مختلف برقرار شده و فرماندهان و مجموعه‌های مختلف نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند بیش از پیش در کنار هم قرار گرفته‌اند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه امروز با ایجاد فهم مشترک از دریا‌های پیرامون و قابلیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر نظرات و آگاهی‌هایمان به دست آمده، گفت: گفتمان IONS کیفی‌تر، تخصصی‌تر و حرفه‌تر شده است.

سیاری تصریح کرد: گفتمان این اجلاس ما را نسبت به دریا به‌ویژه اقیانوس هند و مسئولیت اصلی‌مان یعنی برقراری امنیت جمعی هوشیارتر کرده است. در این مدت ارزش و اهمیت اقیانوس هند، اهمیت اقتصاد از طریق دریا، اهمیت نیروی دریایی و کارکرد‌های آن و لزوم برقراری امنیت در دریا آن هم از طریق رویکرد جمعی ضرورت به اشتراک گذاشتن اطلاعات و افزایش آگاهی محیط دریایی، جنبه‌های مهم، برجسته و پر تکرار گفتمان مشترکمان بوده است.

وی با بیان اینکه نزدیک‌تر شدن به هم و شنیدن نظرات بخشی از کارکرد‌های مهم این اجلاس بوده است، گفت: آثار این هم‌اندیشی و تغییر رویکرد دولت‌های ساحلی و توجه بیشتر به دریا نیز تا حدی مشهود است. این تغییرات مهم همگی در اثر تعامل و قرار گرفتن زیر چتر مشترک IONS و توافقاتی است که هرچند الزام‌آور نبود، اما تاثیرات بسیار مثبت و هم‌افزایی در جهتگیری‌های کلی‌مان داشت.

وی با بیان اینکه ما این پیشرفت را مدیون توجهات و اقدامات همه فرماندهان و افسرانی هستیم که مشتاقانه و مسئولانه در جهت تحقق امنیت جمعی اقدام کرده‌اند، اظهار داشت: طی دیروز و امروز هم شاهد بودیم که اغلب شما به افزایش اهمیت دریا و تجارت از طریق آن و لزوم شفاف کردن قوانین و مقررات و افزایش پیچیدگی‌های محیط دریا اشاره کردید.

سیاری ادامه داد: واقعیت امر این است که همزمان با رشد و پیشرفت محیط پیرامونمان نیز تغییر کرده است و افزایش کنش‌گران، تغییر ترتیبات امنیتی، رشد تصاعدی فناوری‌های دریایی پایدارکننده موجب ساخت تجهیزات پیچیده‌تر دریایی و تنوع و کارایی بیشتر آن‌ها شده که ما را با محیط پیچیده‌تری مواجه می‌کند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با طرح این سوال که وقت آن است که از خودمان بپرسیم آیا متناسب با تغییرات محیط پیشرفت کرده‌ایم یانه، گفت: اگر قرن حاضر را می‌توانیم قرن دریا بنامیم آیا تلاش‌هایمان متمایز با نیاز‌های آن تنظیم شده است؟ واقعیت قضیه آن است که حتی اگر در مسیر درست قرار گرفته باشیم، اما اگر تلاش و تحرکمان را متناسب با نیاز‌های قرن تنظیم نکنیم به جای آنکه با تولید روند‌های لازم آینده مطلوب را رقم بزنیم بی‌تردید روند‌های ناشی از تغییرات پیش‌بینی نشده ما را غافل‌گیر خواهد کرد و ناچار قرن حاضر را قرن کوری دریایی بنامیم.

سیاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات اجلاس فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند گفت: همبستگی گروهی زمینه‌ساز شکل‌گیری ائتلاف‌های سازنده است که بروز دهنده رفتار‌های رخطی، شکل گرفتن ترتیبات امنیتی مطلوب و تولید روند‌هایی است که با تلاش و هزینه کمتر چشم‌انداز روشنی را برای همه به وجود می‌آورد.

وی افزود: مباحثی که از ابتدای این اجلاس تاکنون بیان شده موید آن است که ما امروز در این مسیر قرار گرفته‌ایم و اکنون وقت عمل و اقدام مشترک است. حالا وقت هم‌افزایی در عمل، ترسیم منابع مشترک، تعیین اهداف مشترک، تدوین زبان مشترک و ترسیم چشم‌انداز امنیتی مشترک است.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: امیدواریم طی دو سال آینده فرماندهان نیروی دریایی در تداوم مسیری که به صورت مشترک ترسیم کرده‌ایم با حمایت و همراهی همه شما گام‌های موثری در جهت تحقق این اهداف بردارند.

سیاری انجام اقدامات عملی مشترک را موجب جلوگیری از غافل‌گیری محیطی و دستیابی به بالاترین سطح امنیت دریا دانست و خاطرنشان کرد: تشکیل مرکز منطقه‌ای آموزش و مقابله با دزدی دریایی در چابهار، تشکیل مرکز تبادل اطلاعات، تشکیل گروه رزمی، تشکیل گروه امداد و نجات، برقراری گشت‌های هوایی و دریایی، به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های فنی و تجهیزاتی و برقراری خط ارتباطی بین فرماندهان نیروی دریایی حاشیه اقیانوس هند برخی از این اقدامات هستند

نظر شما