شناسهٔ خبر: 25181292 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مراسم رونمایی از کتاب «رویای آمریکایی»‌ برگزار شد

کوشکی: بانک اطلاعاتی از پشتیبانی آمریکا از صدام ایجاد کنیم/ یادی از مرحوم «امیرحسین فردی» و خدماتش

محمد صادق کوشکی گفت: من به صراحت می‌گویم نه‌تنها جنگ را درشت ننوشتیم، درست هم ننوشتیم. اگر بگوییم دانسته‌های نسل جوان دیروز و امروز از دفاع مقدس هیچ است، دروغ نگفته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «رویای آمریکایی»‌ نوشته سردار گلعلی بابایی عصر امروز در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

 

* سردار صابری: نیازمند نمایان کردن نقش امریکا در جنگ هشت ساله با عراق هستیم

بر اساس این گزارش سردار سیروس صابری جانشین فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) در سخنانی ابراز داشت: امام خمینی اولین نفری بود که به مردم درباره نقش امریکا در جنگ تحمیلی 8 ساله میان ایران و عراق تاکید کرد.

وی افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب ابتدای جنگ اعلام کردند، دست آمریکایی از آستین صدام بیرون آمده است و در آن روز بود که برای شروع مقاومت 8 ساله، امام(ره) ماهیت صریح جنگ و صدام را معرفی کردند.

به گفته جانشین فرمانده سپاه محمد رسول الله، ما دفاع را فقط علیه صدام نمی‌دانیم؛ چراکه امروز ماهیت جنگ 8 ساله به‌درستی روشن است، ولی نسل‌های آینده و نسلی که اصلاً جنگ را ندیده، سؤال‌های متعددی دارد. شاید اگر به فیلم‌ها و نمایش‌ها رجوع کنیم، در اغلب آنها دیده می‌شود که عراقی‌ها ضعیف نشان داده می‌شوند ولی اینگونه نبود ما با این وضعیت جنگ نکردیم.

وی افزود: در ابتدا ما صدام را می‌بینیم و تعدادی از کشورهای عربی که به عراق تجهیزات ارسال می‌کردند اما آن روزها اکثر کشورها در بلوک غرب زیر پرچم آمریکا بودند، حتی عده‌ای با دادن تجهیزات، امکانات و مستشار به عراق کمک می‌کردند. همه اینها نشان می‌دهد آنچه تا الان به دست آمده بیانگر آن است که 35 کشور دنیا مقابل ما ایستادند. این بزرگی کار رزمندگان ما را نشان می‌دهد.

وی افزود: طی 200 سال گذشته درگیر هر جنگی که شدیم، بخشی از کشورمان جدا شد، اما 8 سال جنگ کردیم بدون اینکه وابستگی داشته باشیم. با همه ابرقدرت‌ها و تسلیحات دنیا و... که در اختیار صدام بود، جنگیدیم. آمریکا هم از عراق پشتیبانی می‌کرد.

سردار صابری گفت: کم‌کم در ادامه مسیر جنگ تکنولوژی از طریق آمریکا در اختیار صدام قرار گرفت. همان رویای آمریکایی که به نوعی بازروایی رویای صدام است که می‌خواهد ژاندارم آمریکا در منطقه باشد، اما کم‌کم دست آمریکایی‌ها در جنگ دیده شد. در جنگ خلیج‌فارس ناو آمریکا وارد عملیات و هدف‌قراردادن ناوچه‌های ما شد و... همه دیدند از اول این جنگ، آمریکا علیه ایران بود، بنابراین نیاز بود کتاب‌هایی تألیف شود و مستنداتی که داریم و از دیگر کشورها به دست آمده تا از زبان آنها نیز بیان شود که نقش آمریکا چه بود. ما نیازمندیم به این آثار؛ چراکه نیاز بود اینها به نسل جوان جدید منتقل شود.

 

* طالب‌زاده: تعداد کمی از ایرانیان می‌دانند جنگ هشت ساله ما در غرب سانسور شد/اتاق فکری بین‌المللی تشکیل شود

نادر طالب‌زاده تهیه کننده و مستند ساز در ادامه این مراسم ضمن اشاره به اینکه خوشحالم این تلاش انجام شد و کتابی تحت عنوان «رویای آمریکایی» سرانجام منتشر شد گفت: این نخستین کتاب از این جنس مستندات است. من امیدوارم سریال مستندی از کتاب نوشته شود.

به گفته این محقق ما در مورد دفاع 8 ساله، تبلیغات کمی داشتیم چون جنگ سانسور شد و کمتر ایرانیان می‌دانند که جنگ 8 ساله در رسانه‌های غرب و آمریکا سانسور شد؛ چراکه یک تصمیم جدی وجود داشت که این جنگ به شکل واقعی در رسانه‌ها دیده نشود، حتی تلاش‌هایی شد تا کمک‌های آمریکا به صدام نمایان نشود.

طالب‌زاده با بیان اینکه در برخی زمان‌ها پیرامون موضوع شیمیایی در روزهای اوایل جنگ تلاش‌هایی برای این امر صورت گرفت، گفت: باید بپرسیم حمله خردلی در جزیره مجنون توسط چه کسانی انجام شد؟ بله! آمریکا بود، اما ما هیچ استفاده‌ای از این موضوع نکردیم، درحالی‌که می‌توانستیم این حقیقت را با جزئیات و تحقیقات برملا کنیم.

این مستندساز در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز وضع مسخره‌ای در دنیا به راه افتاده که در پی آن‌اند اسد را در سوریه محکوم کنند، با این انگ که از سلاح شیمیایی استفاده کرده، گفت: پس از جنگ جهانی اول، اولین بار در جنگ میان ایران و عراق توسط صدام از سلاح شیمیایی استفاده شد، اما ما این موضوع را کم منعکس کردیم و در بعد تبلیغات نیاز به جراحی داریم، باید بدانیم کدامیک از محققان بین‌المللی باید روی این موارد کار کنند.

به گفته وی، این کتاب نمونه‌ای از تلاش جدی است، چون تحقیقاتی پشت این اثر است، اما باید بگویم ما برای آیندگان سند و مدرک بین‌المللی تهیه نکرده‌ایم، برای حل این مشکل و نشان دادن نقش اصلی آمریکا در جنگ تحمیلی نیاز اتاق فکر هستیم.

وی افزود: امروز همان‌ها پشت داعش هستند، رویای آمریکایی امروز درواقع کابوس آمریکایی شده است و کسی که در کاخ سفید است، کابوس مجسم است. آمریکایی‌ها در معرض اتفاقی‌اند که نمی‌دانند چه هست! زیرا شکافی عمیق در جامعه آمریکا هست و شاهد دو رویی و نفاق بی‌نظیری هستیم. این تضاد در داخل آمریکا از همه‌جا مشهودتر است. این کار خداست و ماجرا باید به اینجا می‌رسید.

طالب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به یک کارگردان آمریکایی که سه فیلم اولش به جنگ ویتنام اختصاص یافته بود، گفت: وجود انقلاب اسلامی و شخص امام(ره) که از همان ابتدا آمریکا را شیطان بزرگ خواند، موجب تأثیر در افراد شد تا تحلیل‌هایی ارائه کنند. این کارگردان توانست خصم، خشونت و خباثت آمریکا را در ماجرای ویتنام نشان دهد. من امیدوارم اتاق فکری بین‌المللی تشکیل شود، باید در این اتاق فکر اولویت‌ها مشخص شود، چون ما باید برای غرب بگوییم، امکانش را داریم و باید از آن استفاده کنیم تا دنیا متوجه شود.

طالب‌زاده در خاتمه گفت: کتاب رویای آمریکایی، نوشته گلعلی بابایی نمونه‌ای برای آغاز کار است، ما خدا را شاکریم و امیدواریم خداوند دست ایران را بیشتر بگیرد تا بتوانیم در مورد یمن که کشوری مهم و سرنوشت‌ساز است هم به وظیفه خود عمل کنیم. مشکل یمن با صحبت حل نخواهد شد.

 

* یادی از مرحوم امیرحسین فردی 

اصغر آبخضر در ادامه این مراسم با بیان اینکه گلعلی بابایی از شاگردان امیرحسین فردی، امیر ادبیات انقلاب اسلامی است و در مسجد جوادالائمه(ع) پرورش یافت، گفت: امشب مصادف با شب ارتحال مرحوم فردی است. مسجدی که همه کم‌وبیش در جنوب تهران و در پایین پادگان جی آن را می‌شناسند. روزی به لبنان رفته بودم و در مورد این مسجد صحبت کردم. جالب بود که دوستان فرهنگی حزب‌الله لبنان با این مسجد آشنا بودند، زیرا این مسجد پرخیر و برکت است.

وی افزود: چند عامل باعث شد این مسجد انقلابی بماند و هنوز هم فعالیت داشته باشد. همان مسجدی که در شرایط انقلاب تروتازه بود، هم‌اکنون هم همان‌گونه است.

آبخضر تصریح کرد: هر سال شاهد برگزاری جشنواره شهید غنی‌پور هستیم. این جشنواره هم از یادگاران مرحوم امیرحسین فردی است و در آن همچنان طراوت روزهای انقلاب در حال جوش و خروش است و این حال در شاگردان امیرحسین فردی نیز خاموش‌شدنی نیست و جریان دارد.

وی گفت: در زمان امیرحسین فردی هم‌چنین جلساتی برگزار می‌شد، او در اولین فرصت در جلسات می‌گفت حاج اصغر من امروز بسیار خوشحالم و امروز از روزهای خوب من است. می‌گفت  مسجد جوادالائمه(ع)، بچه‌های کتابخانه مسجد و مسجد به بلوغ انقلابی و ادبی رسیده‌اند و همچنان می‌درخشند. او از این وضعیت بسیار خوشحال بود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه مرحوم امیرحسین فردی به عنوان یک جوان قرآنی در یک خانواده مذهبی متولد و بزرگ شد، گفت: ما دیدیم یک جوان در محله‌مان بسیار خودساخته، بامعرفت و مردم‌دار ظهور و بروز یافته است. وقتی  مسجد جوادالائمه(ع) ساخته شد، او جزء اولین نفراتی بود که در ساخت بنا هم کمک کرد و پس از ساخت اولین اقدام او در مسجد تأسیس کتابخانه بود. این کتابخانه همان کتابخانه‌ای است که حدود 250 نیروی فرهنگی، انقلابی و ورزشی در حوزه‌های مختلف تقدیم انقلاب کرد.

آبخضر همچنین با بیان اینکه یک کتابخانه با فضای 24 متری، 4 هزار عضو داشت، گفت: من فکر می‌کردم چطور این تعداد رفت‌وآمد برای دریافت کتاب صورت می‌گیرد، آن‌هم در فضایی به این کوچک، البته پس‌ازآن کتابخانه وسعت یافت و آوازه کشوری پیدا کرد.

وی افزود: امیرخان جاذبه خاص خود را داشت. او از ابتدای انقلاب خود را به کتابخانه متصل کرد و بعد با کمک فرج‌الله سلحشور موضوع قرآنی را در مسجد به راه انداخت و بعدها فعالیت‌های ورزشی را آغاز کرد. او در سبک زندگی قرآنی هم صاحب‌نظر بود و کاپیتان تیم مسجد و مربی‌مان بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کار ماندگاری که به عنوان کار اصلی فردی صورت گرفت، آن هم پس از تشکیل کتابخانه این بود که تعدادی از افراد چون محمد ناصری، گلعلی بابایی و بسیاری از نویسندگان انقلاب را جمع کرد و این تعداد پیش از انقلاب کارهایی در حوزه ادبی را شروع کردند. آموزش‌های اولیه در مسجد شکل گرفت، البته گاهی احتمال‌هایی می‌رفت که برای این جمع اتفاقاتی بیفتد، زیرا نمایشنامه حر از سوی ساواک مورد تهدید قرار گرفته بود، بنابراین احتمال بروز مشکل وجود داشت. ازاین‌رو گاهی گوشه مسجد یا پشت‌بام برنامه‌ها برگزار می‌شد، ولی حتی جلسات نقد نیز تعطیل نشد. در طول جنگ نیز شاگردانش فعال بودند و مسجد جوادالائمه(ع) مانند سایر مساجد فعال بود.

وی با بیان اینکه حاصل کار امیرخان و گردآوری بچه‌های آن زمان این بود که حضور بچه‌ها در جنگ موجب شد قریب به 100 شهید از شهدای جنگ متعلق به این مسجد باشند که از شاگردان مرحوم فردی بودند، گفت: اخلاق اسلامی باعث شده بود همه بچه‌ها گرد امیرحسین فردی جمع شوند و ما این اخلاق‌مداری را در روز تشییع او دیدیم. جایی که همه از دور و نزدیک برای وداع با امیرخان آمدند.

 

* کوشکی: نه‌تنها جنگ را درشت ننوشتیم، درست هم ننوشتیم/این کتاب قدم اول در ارائه اسناد است

محمدصادق کوشکی از نویسندگان کشورمان نیز در این مراسم اظهار داشت: یک سؤال جدی مطرح است و آن اینکه مگر برای جنگ کتابی نوشته نشده، خیلی وقت‌ها در جمع‌های روشنفکری این سؤال‌ها مطرح می‌شود و یا می‌گویند بس است، دیگر نمی‌خواهد از جنگ بگویید با گفتن از جنگ، روح مردم مکدر می‌شود!

وی با بیان اینکه به فرموده شهید خرازی جنگ را درشت ننویسید، بلکه درست باید نوشت، گفت: تعبیری که شهید خرازی در مورد جنگ به کار بردند، همین است که جنگ را درشت ننویسید، درست بنویسید، اما من به صراحت می‌گویم نه‌تنها جنگ را درشت ننوشتیم، درست هم ننوشتیم. اگر بگوییم دانسته‌های نسل جوان دیروز و امروز از دفاع مقدس هیچ است، دروغ نگفته‌ایم.

وی گفت: به عنوان یک معلم دانشگاه می‌گویم متأسفانه بخشی از اساتید تاریخ سیاسی و یا روابط بین‌الملل در مورد جنگ جز اطلاعات غلط چیزی در دست ندارند، حتی تمایل به دانستن هم ندارند، بنابراین به ارائه اطلاعات غلط می‌پردازند.

وی با بیان خاطره‌ای از جلسه دفاعیه یک جانباز گفت: روزی برای داوری در جلسه دفاعیه شرکت کردم. دانشجوی دکتری که خودش جانباز 70 درصد جنگ بود، داور این جلسه بودم، اما یکی از افرادی که متأسفانه استادی دانشگاه را به‌شدت یدک می‌کشد و لکه دانشگاه و استادی است، استاد راهنمای این فرد بود. پایان‌نامه دانشجو 100 صفحه برخلاف اعتقاداتش بود. من به او گفتم مجبور شدی بنویسی و اطلاعات غلطی که نوشتی به اجبار استادت بوده است، اما جسم 70 درصد جانبازی تو یک چیزی می‌گوید و متن پژوهش دانشگاه تو چیز دیگری!

کوشکی با بیان اینکه عنوانی که گلعلی بابایی برای کتابش انتخاب کرده جنگ نیابتی است، توضیح داد: این واژه از نظر پژوهشی درست است چراکه بعضاً مطرح می‌شود جنگ ایران و عراق، ولی این غلط است؛ چراکه امام(ره) هم فرمودند: این جنگ میان ایران و عراق نیست، ایشان می‌فرمودند جنگ با کفر، شرک و استکبار است؛ اما چرا باید صدها کار تحقیقی نوشته شود تا نشان دهیم ما و بچه‌های ما بدانند جنگ ما اصلاً با عراق نبوده است.

این محقق ضمن اشاره به اینکه ما هرگز با عراق جنگ نداشتیم و جنگ ما با صدام هم نبود، بلکه با دنیای کفر بود، گفت: این کتاب به‌درستی نشان داد که جنگ ما با صدام نبوده است و این غلط مصطلح است که می‌گوییم جنگ ایران و عراق، درواقع ما با صدام نمی‌جنگیدیم، ما با عراق جنگ نداشتیم، اگر که این‌گونه بود،‌ چرا بچه‌های بدر با ما می‌جنگیدند! پس بدانید جنگ ما با دنیای استکبار و در رأس آن آمریکا بود، اما ما برای این واقعیت هیچ سندی ارائه نمی‌کنیم، شما ببینید چند فیلم سینمایی در این باره ساخته‌ایم که آمریکایی‌ها مقصر بوده‌اند و شرمندگی این مسئله تا همیشه برای سینمای ایران وجود خواهد داشت؛ چراکه سینمای ایران یک ‌قدم در شناساندن سهم آمریکا در جنگ برنداشته است.

به گفته وی؛ حضرت امام(ره) فرمودند؛ کسانی که می‌گویند جنگیدیم تا خرمشهر آزاد شود نگاه کوته‌بینانه و ملی‌گرایانه دارند؛ چراکه این نگاه‌هایی که امام(ره) هم اشاره کردند غلط است. امام(ره) این را کوته‌بینی می‌دانند چون واقعیت جنگ نیز این نیست. امام(ره) فرمودند؛ ما عظمت ابرقدرت شرق و غرب را به چالش کشیدیم، اما امروز این مسئله را که در دانشگاه مطرح می‌کنیم، دانشجویان باور نمی‌کنند چون سندی برای آن ننوشته‌ایم که این امر را اثبات کنیم.

وی افزود: شرمساری این مسئله برای نظام دانشگاهی ما همچنان باقی خواهد ماند،‌ زیرا اولین کتاب را در مورد نقش آمریکا با این عنوان توسط یک بچه سپاه نوشته شده است، او رزمنده است که رسالتش را انجام می‌دهد،‌اما شرم به نظام دانشگاهی ما؛ چراکه این کتاب باید سال 69 نوشته می‌شد. اگر نظام دانشگاهی ما از سال 69 شروع به بازگویی نقش آمریکایی‌ها می‌کرد، امروز کسی جرأت نمی‌کرد از مذاکره با آمریکا حرف بزند.

وی افزود: خدا به گلعلی بابایی خیر دهد، من این کتاب را خواندم، وقتی گفت من کتاب را نوشتم، من خجالت کشیدم، زیرا کسانی که امکاناتش را دارند، مسلط به زبان هستند و فرصت مطالعاتی در کشورهای مختلف داشته‌اند نتوانستند چنین کتابی تألیف کنند. من خوشحال شدم یک مرد و یک بسیجی چنین قدمی برداشته و متأسف شدم چرا هزاران دانشجو و اهل دانشگاه یک قدم این‌گونه برنداشتند. این کتاب قدم اول در ارائه اسناد است و امیدوارم به رگ غیرت دانشگاهیان بربخورد و این کار را ادامه بدهند، زیرا نسل فعلی و آینده حق دارند سند طلب کنند که چرا آمریکایی‌ها جنایتکارند،‌ بد کردیم، ما اسناد را منتشر نکردیم، اما این قدم اول است تا سندها را بیان کنیم، اما وظیفه خیلی از نهادها همچون مؤسسه اوج همین‌هاست، زیرا آمریکایی‌ها از اعترافات خود مقالات، کتاب‌ها و مستندات بسیاری آرشیو دارند که باید آنها را ترجمه کنیم. باید بانک اطلاعاتی از پشتیبانی آمریکا از صدام آماده کنیم تا اگر دانشجو و پژوهشگری خواست به آن رجوع کند، تازه بفهمد در مورد دفاع مقدس هیچ اطلاعاتی تاکنون دریافت نکرده بوده است.

 

* بابایی: سعی کردم کار آکادمیک یا نظامی صرف انجام ندهم و با بیان شیوا از جنگ ایران و عراق بنویسم

گلعلی بابایی نویسنده کتاب هم در پایان مراسم ابراز داشت: فردا 5 اردیبهشت‌ماه مصادف با سی و هشتمین سالگرد حمله ناموفق آمریکا به صحرای طبس است، چون موضوع کتاب نقش آمریکا در جنگ تحمیلی بود،‌ بهتر دیدیم در چنین شبی که مصادف با پنجمین سالگرد مرحوم امیرحسین فردی است، آن را رونمایی کنیم.

وی گفت: مرحوم فردی، استادم و کسی است که راه نوشتن را به امثال من آموخت. من سال 54 شاگرد تراشکار بودم، اما عضو کتابخانه شدم که او مسئولش بود. همان‌جا با کتابت آشنا شدم و مقدمه‌ای شد که این راه را ادامه دهم.

بابایی با بیان اینکه موضوع کتابم نقش آمریکا در جنگ نیابتی صدام علیه ایران است،‌ اضافه کرد: در این کتاب تلاش شد نشان داده شود در طول 8 سال جنگ چه حمایت‌هایی آمریکا از صدام انجام داد و تلاش کردم با توجه به بضاعت اسناد بنویسم، هرچند به خیلی جاها و مدارک و برخی اسناد دسترسی نداشتم، ولی برخی را پیگیر شدم و به دست آوردم، اما سعی کردم کار آکادمیک یا نظامی صرف انجام ندهم و با بیان شیوا از جنگ ایران و عراق بنویسم.

این نویسنده توضیح داد: سعی کردم کاری عرضه کنم که آکادمیک نباشد و جوان امروز آن را بخواند و دنبالش برود. اینکه او بداند کلید جنگ در سال 1329 طبق سند ارائه‌شده در کتاب زده شد یا در همان سالی که صنعت نفت ملی شد تا کودتای 28 مرداد ... اما پس از تمام این ماجراها که محقق نشد، چراغ سبزی به صدام نشان دادند که تو می‌توانی اکنون ژاندارم منطقه باشی، از این پس صدام با حمایت همه‌جانبه آمریکا و کشورهای عربی و غربی دست به تهاجم زد.

وی در پایان سخنانش گفت: تا 20 ماه ابتدای جنگ، آمریکا اجازه نمی‌داد از کلمه جنگ ایران و عراق استفاده شود، او در رسانه‌ها از عنوان مخاصمه مرزی یاد می‌کرد؛ چراکه جنگ بار حقوقی داشت، برای همین در 20 ماه اول دست‌مان به جایی بند نبود، اما پس‌ازآن کمک‌های آمریکا علنی‌تر شد.

گفتنی است، این کتاب که توسط نشر 27 بعثت چاپ شده، مرور تاریخ دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی علیه ایران با عنوان «بازخوانی پرونده جنگ نیابتی ایالات متحده علیه ایران» است. از نظر نویسنده کتاب، جنگ 8 ساله ایران و عراق، فقط رویارویی ایران و عراق نبود بلکه ایران در این جنگ با آمریکا، روبرو شده بود. در انتخاب کتاب نیز از تشابه عنوان «رویای آمریکایی» استفاده شده که به رویاپردازی مهاجران اروپایی به آمریکا اشاره دارد.

انتهای پیام/

نظر شما