شناسهٔ خبر: 25181277 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ

ماکرون: به دنبال توافقی جدید با چهار ستون درباره ایران هستیم/ ترامپ: ایران ما را تهدید کند هزینه کم‌سابقه‌ای خواهد پرداخت

رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت مایل به همکاری با آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافقی جدید درباره ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با «امانول ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه شرکت کرد. 

ترامپ گفت مفتخر به میزبانی از ماکرون و همسرش در واشنگتن است. او از ماکرون بابت سفر به آمریکا تشکر کرد. 

رئیس‌جمهور آمریکا در این کنفرانس خبری گفت: «دو هفته پیش، بعد از استفاده وحشیانه بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی آمریکا و فرانسه به کانون تسلیحات شیمیایی بشار اسد حمله کردند.»

ترامپ از همراهی فرانسه در اعمال تحریم علیه کره شمالی تشکر کرد و گفت که دولت او در مذاکره با پیونگ‌یانگ اشتباهات دولت‌های قبل را تکرار نخواهد کرد.

وی گفت: «نمی‌توان به ایران اجازه داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. این رژیم باید به حمایتش از تروریسم پایان دهد. در خاورمیانه هر جا بروید، صرفنظر از اینکه کجا باشد، رد پای ایران را در مشکلات می‌بینید.»

ترامپ گفت از کشورهای ثروتمند غرب آسیا می‌خواهد کمکشان را برای دوران پس از شکست داعش در سوریه افزایش دهند تا ایران از مزایای خروج این گروه تروریستی از سوریه منتفع نشود.

امانوئل ماکرون هم در این کفنرانس خبری با اتهامات رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران هم‌آواز شد. او با تأیید اظهارات ترامپ علیه برجام گفت: «من گفته‌ام که برجام توافقی نیست که ما را قادر کند دست‌کم تا سال 2025 مقداری نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشیم. بنابراین تمایل داریم که از این به بعد بر سر توافقی جدید درباره ایران [با آمریکا] همکاری کنیم.»

وی اضافه کرد: «این رایزنی‌ها ما را قادر ساخت همگرا بودن دیدگاه‌هایمان را روشن کنیم. لازم است ما چهار حوزه را [در خصوص ایران] پوشش دهیم. اولین آن، جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا سال 2025 است. این مسئله به لطف برجام ممکن شد. دومین آن اطمینان یافتن از این است که در درازمدت، ایران هیچ فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سومی که مسئله‌ای بنیادی است این است که بتوانیم به فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک خاتمه دهیم. چهارمین آن فراهم کردن شرایط برای رسیدن به راه حلی سیاسی جهت مهار ایران در منطقه، یعنی در یمن، در سوریه، در عراق و در لبنان است. در این موضوعات دیدگاه ما عوض نشده است. من همیشه گفته‌ام لازم است چارچوبی پیدا کنیم تا بتوانیم با کمک همدیگر و طرف‌های منطقه و سران ایران به دنبال یافتن توافق باشیم.»

ماکرون گفت: «در موضوع ایران، فرانسه ساده‌انگار نیست. احترام زیادی برای مردم ایران قائلیم که از طریق تاریخ، قدرتشان را اثبات کرده‌اند. اما نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.»

ماکرون گفت: «مذاکراتی که داشته‌ایم ما را قادر به هموار ساختن مسیر برای رسیدن به توافقی جدید می‌کند؛ توافقی که بر روی آن کار خواهیم کرد. ما می‌خواهیم فراتر از شریکان اروپایی‌مان قدرت‌های منطقه و همچنین روسیه و ترکیه را مشارکت دهیم.»

ترامپ در این کنفرانس خبری ایران را تهدید کرد و گفت: «در صورتی که ایران به هر طریقی ما را تهدید کند، بهایی خواهد پرداخت که تا کنون چند کشور معدود مشابه آن را پرداخته‌اند.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که نظامیان آمریکا از سوریه خارج خواهند شد.

ترامپ درباره برجام به انتقاد از دولت‌های گذشته آمریکا پرداخت و گفت: «کاری که آنها باید می‌کردند این بود که باید سوریه را در این توافق می‌گنجاندند. وقتی می‌گویم باید این کار را می‌کردند منظورم قبل از اعطای 150 میلیارد دلار و 1.8 میلیارد دلار پول نقد-1.8 میلیون دلار- به ایران است. قبل از دادن این مقادیر هنگفت پول نقد به ایران- که من شنیدم داخل بشکه و بسته بوده- باید توافقی می‌کردند که یمن، سوریه و سایر بخش‌های خاورمیانه که ایران در آنها حضور دارد را پوشش می‌داد. »

ماکرون در پاسخ به سوالی درباره اینکه صحبت از چه توافقی با آمریکا درباره ایران در جریان است گفت: «همان‌طور که در ابتدا گفتم درباره ایران، بحث مسائل هسته‌ای در دوره کوتاه‌مدت را داریم، بحث مسائل هسته‌ای در دوره بلندمدت را داریم، فعالیت‌های بالستیک و حضور منطقه‌ای ایران را داریم. می‌خواهیم اوضاع را در این چهار ستون سر و سامان دهیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه با مشارکت شریکان به دنبال رسیدن به «توافقی منصفانه» است که بتوان اوضاع کلی منطقه را سر و سامان داد. وی گفت: «این تنها راه برای حفظ حاکمیت ارضی در منطقه و پیشبرد صلح در دراز مدت است، در غیر این صورت مجبور خواهیم بود به خاطر گروه‌های تروریستی بار دیگر به منطقه برگردیم.»

ماکرون در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اینکه چرا نظرش را درباره برجام تغییر داده و درباره یک توافق جدید صحبت می‌کند گفت: «درباره ایران نظر من همیشه هماهنگ بوده است. می‌توانید به صحبت‌های من در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر رجوع کنید. همیشه گفته‌ام که ما برجام را داریم لازم است سه ستون برای بعد از 2025 به آن اضافه کنیم.» 

ماکرون گفت: «نمی‌دانم رئیس‌جمهور ترامپ چه تصمیمی درباره برجام خواهد گرفت و این مسئولیت او است. برجام، اولین ستون چارچوبی است که تشریح کردم. بنابراین منظور من این نیست که ما از یک توافق به توافقی دیگر می‌رویم، می‌گویم این تنها یک جنبه از مشکل است. من هیچ‌گاه به اندازه ترامپ منتقد برجام نبوده‌ام، چون نظرم این است که می‌توانیم به نحوی مفید بر آن بیفزاییم. صرفنظر از تصمیمی که ترامپ بگیرد، من از هم‌اکنون تمایل به همکاری در خصوص توافقی جدید با چهار ستون دارم که مسائل مطروحه در برجام هم شامل آن می‌شود. این بخش، فعالیت‌های هسته‌ای فعلی ایران را شامل می‌شود. فعالیت‌های هسته‌ای ایران در بلندمدت، فعالیت‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای دیگر ستون‌های توافق جدید هستند. بنابراین، این نظرات هماهنگ هستند منتهی ما در هفته‌های گذشته و به ویژه امروز توانسته‌ایم درباره جزئیات آن صحبت کنیم.»

ماکرون گفت با این موضوع که مسئله هسته‌ای تنها موضوع محل اختلاف با ایران نیست با آمریکا هم‌نظر است.

 رئیس‌جمهور فرانسه ادعا کرد مسائلی که امروز مطرح می‌شوند «ارتباطی به پاره کردن برجام ندارند بلکه به ساختن چیزی جدید مربوط می‌شوند که تمام نگرانی‌های ما را شامل می‌شوند.»

ترامپ در این کنفرانس خبری گفت: «کشورهای منطقه که برخی از آنها ثروت‌های هنگفتی دارند و بدون آمریکا -و تا حدی کمتر بدون فرانسه- یک هفته دوام نمی‌آوردند باید الان تلاش‌هایشان را بیشتر کنند و هزینه‌های آنچه اتفاق می‌افتد را بپردازند، چون فکر می‌کنم این هزینه‌های هنگفت نباید به عهده آمریکا یا فرانسه باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام گفت که هیچ کس نمی‌داند چه تصمیمی درباره این توافق در 12 ماه می خواهد گرفقت. 

ترامپ گفت: «اگر توافق جدیدی حاصل شود، توافقی با بیان‌های مستحکم خواهد بود نه مثل برجام که توافقی با بنیان‌های پوسیده است. برجام توافقی بد است که در حال سقوط است. این توافق نباید هیچ وقت حاصل می‌شد. من کنگره و آدم‌های زیادی را بابت آن سرزنش می‌کنم.» 

انتهای پیام/ M

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

برچسب‌ها:

نظر شما