شناسهٔ خبر: 25179408 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح جامع پدافند غیرعامل در 40 شهر اجرا می شود

همدان- ایرنا- معاون شهری سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: اجرای طرح جامع شهری پدافند غیرعامل در 40 شهر کشور آغاز شده که مکمل طرح های جامع استانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسدالله کریمی روز سه شنبه در نشست اعضای شورای پدافند غیرعامل استان همدان افزود: در این راستا شناخت شهرها در اولویت این معاونت قرار دارد و همچون طرح های جامع استانی به احصای دارایی های شهرها می پردازد تا شهرها را نیز از آسیب ها و تهدیدات احتمالی محافظت کند.
وی ادامه داد: در این راستا می طلبد همه دستگاه ها همچون طرح های جامع استانی کمک کنند تا مدیریت و پدافند در شهرها نیز شکل گیرد و قدم مهمی در حفظ، مصونیت و امنیت مجامع شهری برداشته شود.
کریمی تاکید کرد: در هر شهری باید تهدیدات احتمالی، شناسایی و بر اساس این تهدیدات، طرح ریزی و برنامه ریزی شود تا بتوان یک سناریو برای مقابله با این تهدیدات فرضی ساخت و بر مبنای تهدیدات احصا شده دستگاه های مرتبط را وارد میدان کرد و آموزش های لازم را به آنها ارائه داد.
وی بیان کرد: با پیشرفت ها و تغییرات فناوری، تهدید ها و آسیب ها تغییر کرده و بسیار وسعت یافته است و در حال حاضر تهدیدات شهرها شامل تهدیدات طبیعی، تهدیدات انسان ساخت و سایبری می شود.
معاون شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور، حوزه زیرساخت شهری، مدیریت شهری و مردم را سه ضلع اصلی فعالیت این معاونت عنوان کرد و گفت: منابع انسانی یکی از مهمترین دارایی های جوامع است و حفاظت و ایمنی بخشی به مردم مهمترین ماموریت حوزه معاونت شهری سازمان پدافند غیرعامل است.
کریمی، نیازهای مردم را شامل سه دسته نیازهای حیاتی، ضروری و منفعت گرایانه برشمرد و افزود: نیازهای حیاتی با جان انسان ها مرتبط است، نیازهای ضروری در حوزه رفاه و زندگی راحت تر مردم شکل می گیرد و نیازهای منفعت گرایانه به افزایش درآمد مردم مرتبط می شود و حوزه پدافند غیرعامل با نیازهای ضروری مردم سروکار دارد.
معاون شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در جلسه اعضای کارگروه پشتیبانی و خدمات شهری استان همدان گفت: امسال همزمان با مطالعات استانی، نقاط آسیب پذیر شهرهای کشورمان در حوزه پدافند غیرعامل شناسایی می شوند.
کریمی افزود: مطالعات پدافند غیرعامل شهری از اصلی ترین برنامه هایی بشمار می رود که امسال آغاز شده است و پایه ای برای چرخه پدافند غیرعامل محسوب می شود.
وی ادامه داد: این مطالعات همزمان با مطالعات استانی انجام می شود تا مکمل هم باشند و با پوشش یکدیگر، نقاط آسیب پذیر شهر و استان را مشخص کنند تا بتوان به درستی از مردم حفاظت کرد.
وی اظهار کرد: دارایی های شهرها در قالب چهار بخش شامل دارایی های انسانی، فیزیکی و کالبدی، سرمایه های سایبری و سرمایه های معنوی و ملی شهر تقسیم بندی می شوند.
معاون شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه زیرساخت های شهری در 2 بخش تاسیسات شهری و حوزه حمل و نقل تقسیم بندی می شوند، گفت: در حوزه پدافند غیرعامل در حوزه های شهری باید بعد از اینکه دارایی های شهری احصا شد، تهدیدات احتمالی هر شهر مشخص شود تا با برنامه ریزی و ارائه طرح، صدمات و پیامدهای پیش رو را به حداقل برسانیم.
کریمی اظهار کرد: هدف اولیه این معاونت، اجرای طرح جامع شهری پدافند غیرعامل در 40 شهر بالای 250 هزار نفر جمعیت کشور است که بخش عمده ای از جمعیت ایران در این شهرها ساکن است.
وی ادامه داد: در این راستا شناخت شهرها در اولویت این معاونت قرار دارد و قرار است همچون طرح های جامع استانی به احصای دارایی های شهرها بپردازیم تا بتوانیم شهرها را نیز از آسیب ها و تهدیدات احتمالی محافظت کنیم.
کریمی حوزه زیرساخت شهری، مدیریت شهری و مردم را سه ضلع اصلی فعالیت این معاونت عنوان کرد و گفت: منابع انسانی یکی از مهمترین دارایی های جوامع است و حفاظت و ایمنی بخشی به مردم، مهمترین ماموریت حوزه معاونت شهری سازمان پدافند غیرعامل است.
معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز در این نشست گفت: مطالعات طرح جامع شهری در حوزه پدافند غیرعامل در همدان آغاز شده است و 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمودرضا عراقی افزود: ادامه این طرح مطالعاتی، نیازمند تامین اعتبارات است تا تکلیف راهبردها، خط مشی ها و سیاست ها مشخص شود.
وی اضافه کرد: این طرح نیازمند برنامه ریزی است و اجرای همه طرح های جدید شهری منوط به وجود پیوست مطالعات پدافند غیرعامل است.
معاون امور عمرانی استاندار همدان بیان کرد: باید وظیفه هر دستگاه در این راه مشخص شود و آموزش در قالب برگزاری مانورهای مختلف نقش اساسی در موفقیت این طرح ایفا می کند.

***همدان به حوزه پدافند غیرعامل توجه ویژه ای داشته است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در نشست اعضای شورای پدافند غیرعامل استان همدان گفت: در استان همدان به پدافند غیرعامل به خوبی توجه و به خصوص در حوزه زیرساخت ها و امدادرسانی، اقدامات ارزشمندی انجام شده است.
سیدسعید شاهرخی اظهار کرد: این استان در حوزه پدافند غیر عامل در آمادگی مطلوبی به سر می برد و در زلزله کرمانشاه نیز همدان از کارآمدترین و سریع ترین گروه های اعزامی به محل حادثه دیده بود.
وی اضافه کرد:با این وجود، لازم است باز هم برای بهبود شرایط و ارتقای وضعیت کنونی استام تلاش شود و در این راستا مدیران باید با جدیت عمل کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه داد: امروز دیدگاه ها و نگاه مردم و مسئولان به موضوع پدافند غیرعامل بسیار تغییر کرده است.
شاهرخی افزود: این موضوع که در حال حاضر، سازمان پدافند غیرعامل بر امور شهری به عنوان یکی از کانون های مهم سکونتگاهی متمرکز شده است، نشان دهنده اهمیت و پیشرفت حوزه پدافند غیرعامل است.
وی بر اهمیت آموزش و ارتقای آگاهی مردم در مباحث پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: باید به فرهنگسازی این مباحث در جامعه و در بین آحاد مردم توجه ویژه شود.
به گزارش ایرنا، پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات دفاعی غیرمسلحانه گفته می شود که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدان و اقدامات خصمانه دشمن می شود.
مکان یابی، استتار، اختفا، پوشش، فریب، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، مقاوم سازی و استحکامات و اعلام خبر از اصول اولیه پدافند غیرعامل محسوب می شوند.
کارگروه پدافند غیرعامل سال 92 در کشور کار خود را آغاز کرده و در سال 93 در دفتر رهبر معظم انقلاب تحت عنوان پدافند غیرعامل به تصویب رسید و مقرر شد به صورت وزارتخانه ای و در استانها هم زیر نظر استاندار وظایف خود را انجام دهد.
1181/2090

نظر شما