شناسهٔ خبر: 25179105 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تحول دانش بنیان نیاز اصلی اقتصاد امروز ایران است

به گزارش ایرنا، برات قبادیان روز سه شنبه در آیین افتتاحیه بیست و ششمین همایش بین المللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، برات قبادیان روز سه شنبه در آیین افتتاحیه بیست و ششمین همایش بین المللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان افزود : تحول دانش‌بنیان اقتصاد ایران بدون همکاری دانشمندان و استادان دانشگاهی رخ نمی دهد و نیازمند ارتباط دوسویه دانشگاه و صنعت است.
وی تاکید کرد : دانش بنیان سازی بنگاه های تولیدی باید در بخش تولید رخ بدهد، این مساله طرحی ملی است و وزارتخانه های صنعت و معدن، جهادکشاورزی، نیرو و نفت به همین منظور اعلام آمادگی کرده اند.
وی با تاکید بر این که اعتمادسازی مهمترین نیاز برای تحقق اقتصاد دانش بنیان از طریق ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه است، با اشاره به برخی عوامل موثر در برقراری ارتباط بهتر آندو ، تصریح کرد : پنج میلیون دانشجو دانشگاه ها بزرگترین ظرفیت کشور است که باید در این مسیر استفاده شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد : باید موانع آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه ها برطرف شود، زیرا آموزش های کنونی در دانشگاه ها مبتنی بر نیاز صنعت کشور نیست و از سوی دیگر، صنعت باید به دانشگاه اعتماد کند.
قبادیان با اشاره به رخداد انقلاب های صنعتی به ویژه در دوره معاصر، بیان کرد: در حوزه مکانیک، خودروهای بدون راننده به ویژه تاکسی های بدون راننده در شهرهای بزرگ دنیا در حال آزمایش است، پیش بینی می شود در 15 سال آینده حدود 20 درصد از مشاغل کنونی وجود نداشته باشد و دانشگاه ها باید از اکنون به فکر باشند.
وی ادامه داد : بر اساس برآوردها در سال 2030 تمام کامیون های بار بدون راننده می شوند، تاکسی های هوایی و بدون سوخت اکنون مطرح است که از انرژی های پاک استفاده می کنند که شکل اشتغال در این بخش ها را تغییر می دهند.
وی با تاکید بر این که انقلاب چهارم صنعتی از سوی نخبگان و پژوهشگران شکل گرفته است، یادآور شد: دانشگاه های کشور برای تحولات سریع علمی جهان آماده باشند.
وی دیجی کالا و اسنپ را دو پدیده انقلاب صنعتی در ایران ذکر کرد که فرآیندهای سنتی را دچار تحول کرده است و حتی درکشور قوانین مربوط به این پدیده ها هنوز وجود ندارد، گفت: زیرساخت های حقوقی کشور برای انقلاب صنعتی چهارم فراهم نیست، مسایلی که پیش روی ماست جدی است،رشته های تحصیلی دانشگاه باید به شکلی پیش بینی شوند که زمینه پذیرش انقلاب صنعتی چهارم را داشته باشند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اگر سراغ انقلاب صنعتی چهارم نرویم، دچار عقب ماندگی و ورشکستگی صنایع می شویم، چون تولیدات در انقلاب صنعتی چهارم، تولیدات با ظرافت می شود، کیفیت و قیمت حرف اول را می زند و با محیط زیست همخوانی دارد.
وی افزود: رقابت در دنیای صنعتی جدید جدی است و نمی شود اطراف مرز کشور را ببندیم و بگوییم هر کالایی که تولیدشده را بخرید.
قبادیانی با اشاره به اینکه آب، محیط زیست و اشتغال جوانان از مباحث مهم کنونی و آینده کشور است، گفت: در تعریف جهانی، نسل اول دانشگاهی فقط به دنبال آموزش بود و نسل دوم دانشگاهی است که انقلاب صنعتی چهارم را رقم زده است، ولی در ایران دانشگاه ها از نسل اول باقی مانده اند و فقط جنبه آموزشی دارند.
به گفته وی، اینترنت اشیا، کشاورزی، خودرو، خانه و ساختمان هوشمند و داروهای نسل چهارم، از مباحث دنیای جدید است و پیش بینی می شود با این روند رشد به زودی پزشکی عمومی از جهان حذف شود و همین تلفن همراه هوشمند بیان کننده مشکلات پزشکی افراد باشد.
وی با اشاره به روند انقلاب های صنعتی در تاریخ، گفت: پس از انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم در تاریخ، انقلاب صنعتی چهارم از 2012 آغاز شده و در جهان حرکت های جدی شکل گرفته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: فاصله بین هر کدام از انقلاب های صنعتی اول و دوم و سوم حدود 100 سال بوده ولی انقلاب چهار با کمتر از 50 سال نسبت به انقلاب صنعتی سوم رخ داد که نشان از رشد سرعت علم در جهان است.
قبادیانی بیان داشت : با اختراع ماشین بخار در انقلاب صنعتی اول نیروی کار ماشینی شد و در انقلاب صنعتی دوم اختراع برق تولید انبوه کرد و درانقلاب صنعتی سوم حضور یارانه تمام مباحث صنعت را تحت تاثیر قرار داد و توسعه تولیدات دقیق و انبوه شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: انقلاب صنعتی چهارم چنان سرعت و رشد و مبنای علمی در روند تولید دارد که اگر همزمانی با آن لحاظ نشود، بسیاری از اقتصادها را شکست خواهند خورد.
بیست و ششمین همایش بین المللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران امروز در دانشگاه سمنان آغاز شد، حدود 10 مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا، چین، استرالیا و انگلستان در این همایش حضور دارند و برگزاری 13 کارگروه تخصصی و نمایشگاه تخصصی در 25 غرفه و 10 کارگاه تخصصی از بخش‌های مهم این همایش سه روزه است.
دانشگاه سمنان 13 هزار دانشجو و دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه یکهزار دانشجو و 2 مجله علمی پژوهشی دارد.
6103/6026
انتهای پیام

نظر شما