شناسهٔ خبر: 25177531 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیریت ویژه بر آب سد الغدیر ساوه اعمال می شود

ساوه - ایرنا - فرماندار شهرستان ساوه گفت: مدیریت ویژه بر 30 میلیون متر مکعب ذخایر آبی سد الغدیر ساوه در فصل گرم امسال با هدف پیشگیری از بروز تنش آب در این منطقه اعمال می شود.

صاحب‌خبر -

محمد بهاروند روز سه شنبه در حاشیه نشست شورای آب شهرستان ساوه، افزود:‌ 10 میلیون متر مکعب از آب ذخیره سازی شده این سد برای مصارف خانگی و 20 میلیون متر مکعب نیز در حوزه کشاورزی تخصیص می شود.
وی ادامه داد: میزان بارندگی در ساوه در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه قبل آن 60 درصد کاهش دارد و وضعیت افت منابع آبی سفره های زیرزمینی نیز به دلیل برداشت بی رویه نگران کننده است و تدابیر خاص در مدیریت آب سدالغدیر با هدف جبران بخشی از این کمبود در فصل گرما اندیشیده شده است.
معاون استاندار مرکزی افزود: سهم تخصیصی برداشت آب از ذخیره سد الغدیر ساوه در سال جاری معادل پارسال است و تلاش شده که تامین آب مصرفی آشامیدنی و کشاورزی در تخصیص آب برجسته باشد.
بهاروند گفت: اداره آب شهرستان ساوه مکلف شده است که سطح مصرف آب را به میزانی که در پروانه های بهره برداری مشترکان قید شده (سقف مجاز)‌ کنترل کند تا مشکلی برای تامین آب شهروندان ایجاد نشود.
وی عنوان کرد: کشاورزان و صنعتگران ساوجی نیز به نصب کنتورهای حجمی آب ملزم شدند و اداره آب باید در فصولی که نیازی به استفاده از منابع آب زیرزمینی کم است از هدررفت آب جلوگیری کند.
فرماندار ساوه با یادآوری بحران کم آبی، اظهار کرد: برگزاری نشست شورای آب با هدف هدایت بهینه منابع آبی هر 2 هفته یک بار در ساوه برگزار می شود.
بهاروند در خصوص احتمال آبرسانی سیار برای ساکنان مناطق روستایی ساوه در تابستان،‌ گفت: اداره آب و فاضلاب روستایی باید چاه هایی که در روستاها نیاز به کف شکنی دارند را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهد و در مواقع ضروری نیز نسبت به آبرسانی سیار اقدام کند.
وی گفت: ممکن است در شرایطی خاص مجوز حفر چاه نیز صادر شود.
شهرستان ساوه با حدود هشت هزار و 800 کیلومتر مربع وسعت از مناطق نیمه خشک ایران با متوسط بارش های سالانه 170 میلیمتر است.
6539/6013/

نظر شما