شناسهٔ خبر: 25177519 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آب؛ از مهم ترین مباحث طبیعی که در قرآن مورد توجه است

گروه اجتماعی ــ یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در فرهنگ دینی و اسلامی نگاه ویژه ای به مسئله طبیعت شده است، عنوان کرد: از مهم‌ترین مباحث طبیعی که در دین به آن اشاره شده است مسئله آب است؛ قرآن آب را مایه حیات و ریشه زندگی می‌داند و می‌گوید ما هر چیزی که شما می‌بینید از آب زنده قرار دادیم.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین حجت کیفی بجستانی در گفت‌وگو با ایکنا از قم؛ با اشاره به آیات قرآنی در مورد نعمت های الهی از جمله آب، عنوان کرد: از مهم‌ترین مباحث طبیعی که در دین به آن اشاره شده است مسئله آب است و اسلام آب را مایه حیات و ریشه زندگی می‌داند و می‌گوید ما هر چیزی که شما می‌بینید از آب زنده قرار دادیم و این نشان می‌دهد که در فرهنگ دینی و اسلامی نگاه ویژه ای به مسئله طبیعت شده است.

وی ادامه داد: اما در کنار این ها گفته شده که در کنار تمام نعمت هایی که به مردم دادیم گاهی بعضی نعمت ها را از آنها می گیریم و به مسئله خشکسالی و قحطی اشاره کرده است، همچنین خدا در سوره یوسف در معروف ترین داستان قرآنی یکی از مشکلات مردم را بحث خشکسالی بیان می‌کند که نشان می‌دهد این از مسائلی است که در طول تاریخ وجود داشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: خداوند متعال گاهی برخی نعمت هایش را از بندگان می‌گیرد تا آنها متذکر و آگاه شوند همانطور که در آیات قرآن نیز اشاره شده است گاهی مردم دچار معصیت و گناه شده و خداوند تلنگری به آنها میزند و آن ها را دچار آسیب های طبیعی مانند خشکسالی میکند.

وی افزود: دلیل دیگر حالت عادی است که در طبیعت وجود دارد و خداوند می‌فرماید از نعمت های او استفاده کنید اما اسراف نکنید و نسبت به این موضوع هشدار میدهد که اگر اهل صرفه جویی و رعایت نباشید مورد قهر الهی قرار می‌گیرید و خشکسالی یکی از مصادیق قهر الهی و گرفتن نعماتش از بندگان است.
دین می‌تواند فرهنگ جامعه را متعالی کند

حجت الاسلام کیفی بجستانی در رابطه با تاثیر آموزه های دینی بر فرهنگ در حوزه صرفه جویی، گفت: اسلام خود یک فرهنگ تمدن ساز است و مردم هم تمدن و فرهنگ متعالی و هم دین را دوست دارند و ارتباط برقرار کردن میان دین و فرهنگ با کمی هنرمندی امکان پذیر است؛ با مهندسی فرهنگی می‌توان فرهنگ مردم را اصلاح کرده و آن را به حالت استاندارد درآورد، ما نیازهای زیادی در عالم طبیعت داریم که توسط فرهنگ برآورده می شود و دین به طرق مختلف می‌تواند فرهنگ جامعه را متعالی کند.

وی افزود: دین می تواند نقشه راه والگوی موفق را به مردم معرفی کند همانطور که در قرآن  و روایات جوامع و  افراد به عنوان الگوهای موفق معرفی شده اند که سبک زندگی آنها می تواند در زندگی ما تاثیر مثبت داشته باشد و در واقع یک فرهنگ سازی با معرفی الگوهای موفق صورت بگیرد، دیگر اینکه مبلغان دینی و نظریه پردازان جامعه شناسی و روانشناسی به عنوان رهبران فرهنگی جامعه الگوهای موفق را از منابع دینی استخراج و با روش‌های مدرن و امروزی به مردم معرفی کنند تا مردم آنها را شناخته و به سمتشان حرکت کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در وارد کردن آموزه‌های دینی به فرهنگ عمومی جامعه باید از هنرهای امروزی استفاده کرد و به ویژه در حوزه کودکان فعالیت کرد، آموزه‌ها نباید تنها به شیوه تئوری تبلیغ شود و باید از الگوهایی که مردم می‌پذیرند استفاده شود، دیگر اینکه دین می تواند به فرهنگ مردم جهت دهی کند و اشتباهاتی که در فرهنگ عمومی در الگوی مصرف مردم وجود دارد را اصلاح کند.

کیفی بجستانی در پایان گفت: مشکل اساسی که وجود دارد این است که مردم از آموزه‌هایی که در مصداق های جزئی سبک زندگی مثلاً بحث الگوی مصرف وجود دارد آگاهی ندارند و اگر آگاهی بخشی به مردم در زمینه سبک زندگی با توجه به دستورات دینی صورت بگیرد این دستورات وارد فرهنگ عمومی جامعه شده و مردم نیز الگوی مصرف را تغییر می دهند. 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما