شناسهٔ خبر: 25177375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه فرانسوی

آیا 'پمپئو' تندرو و جنگ طلب است؟

تهران- ایرنا- رادیو بین المللی فرانسه روز سه شنبه در گزارشی به بررسی رای مثبت کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به مایک پمپئو پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که آیا وی در سیاست خارجی فردی تندرو و جنگ طلب است؟

صاحب‌خبر -

در این گزارش آمده است: مایک پومپئو یکی از نزدیک‌ترین مشاوران دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است. از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ، پمپئو ریاست آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) را بر عهده داشت.
پس از برکناری رکس تیلرسون از سمت وزیر خارجه آمریکا، پمپئو از سوی رئیس جمهوری این کشور بعنوان جانشین وی به کمیته روابط خارجی سنا معرفی شد.
بسیاری از دموکرات‌ها وی را جنگ طلب می‌دانند؛ سیاست‌مداری که مواضع تندی نسبت به اسلام دارد.
رابرت منندز سناتور دموکرات معتقد است پمپئو در مسائل دیپلماسی و سیاست خارجی تمایل به خشونت دارد.
از سوی دیگر مایک پومپئو به داشتن دیدگاهی منفی نسبت به توافق هسته‌ای ایران شهرت داشته و بارها از لزوم تغییر رژیم در ایران سخن گفته است.
وی در زمان انتصاب به ریاست سیا در ماه نوامبر سال 2016 از توافق هسته ای با ایران به شدت انتقاد کرده بود. او در آن زمان برجام را فاجعه بار خوانده بود.
با این وجود در هفته گذشته در پی مطرح شدن احتمال مذاکره و دیدار مستقیم دونالد ترامپ با رهبر کره شمالی، خبر دیدار سفر محرمانه وی به پیونگ یانگ و دیدار با کیم جونگ اون منتشر شد.
پمپئو در جلسه بررسی صلاحیت توسط کمیته امور خارجه سنا، موضعی معتدل‌تر در مورد توافق هسته ای با ایران اتخاذ کرد و گفت که تلاش می‌کند از طریق دیپلماسی توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهد.
به گزارش ایرنا، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز گذشته (دوشنبه) صلاحیت پمپئو را به عنوان وزیر خارجه تایید کرد و پرونده او را برای رای گیری نهایی به سنا ارجاع داد.
برخی از سناتورهای جمهوری خواه کمیته روابط خارجی آمریکا با وجود رای مثبت به پمپئو در جلسه دیروز، به طرح سوابق سوء او در گذشته پرداختند. با این حال، سوابق سوء پمپئو و تاثیر آن بر عملکرد وزارت خارجه خصوصا تاثیر اعتبار این وزارتخانه در زمینه ترویج حقوق بشر و حمایت از سازمان های مستقل مروج دمکراسی در خارج از کشور، باید در نشست رای گیری سنا بطور کامل مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
اروپام**9041** 1723

نظر شما