شناسهٔ خبر: 25176736 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گلستان| دومین همایش علمی مختومقلی فراغی در گنبدکاووس برگزار شد

R41471/P1357/S6,70/CT11

دبیر علمی همایش مختومقلی فراغی گفت: ۳۸ اثر در زمینه مختومقلی فراغی به دومین همایش علمی مختومقلی فراغی ارسال شده که برخی از آنها از کشورهایی مانند سوئد, پاکستان, افغانستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گنبدکاووس, امان قلیچ شادمهر عصر امروز در دومین همایش مختومقلی فراغی در موسسه آموزش عالی شمس گنبدکاووس اظهار داشت: برای برگزاری دومین همایش علمی مختومقلی فراغی از اواخر سال گذشته فراخوان مقالات و اشعار در زمینه این شاعر فاخر ترکمن داده شد.

وی افزود: در این مدت 32 مقاله در زمینه مختومقلی فراغی ارسال شد, که در مرحله نخست 16 مقاله انتخاب و از این تعداد در مرحله نهایی 6 مقاله انتخاب گردید.

دبیر علمی دومین همایش مختومقلی فراغی تصریح کرد: از تعداد 6 مقاله انتخاب شده در مرحله نهایی, 3 مقاله به عنوان مقاله برگزیده و 3 مقاله به عنوان مقاله مناسب ارائه شدن, انتخاب شد.

شادمهر تاکید کرد: همچنین 38 شعر در زمینه این شاعر ترکمن به دبیرخانه ارسال شده که برخی از این اشعار از کشورهایی چون پاکستان, افغانستان و سوئد است.

دبیر علمی دومین همایش مختومقلی فراغی یادآور شد: از تعداد 38 اشعار ارسال شده, 16 اشعار در مرحله نخست به مرحله نهایی راه یافتند و از تعداد 16 اشعار, 3 شعر حائز رتبه برگزیده و 3 شعر نیز مناسب قرائت هستند که در این همایش سروده خواهد شد.

دبیرخانه دائمی مختومقلی فراغی در موسسه آموزش عالی شمس افتتاح شد

دبیر دومین همایش مختومقلی فراغی گفت: امروز پس از پایان همایش, دبیرخانه دائمی مختومقلی فراغی در موسسه آموزش عالی شمس افتتاح خواهد شد تا هر ساله شاهد برگزاری همایش‌های علمی این شاعر فرهیخته باشیم.

رضا شجاعی رئیس اداره ارشاد شهرستان گنبدکاووس هم در این مراسم اظهار داشت: برنامه های بزرگداشت شاعر ترکمن, مختومقلی فراغی براساس هماهنگی‌های انجام شده با محوریت گنبدکاووس, در شهر گنبدکاووس, زادگاه این شاعر در روستای حاجی‌قوشان و آرامگاه وی در روستای آق‌تقای برگزار می‌شود.

وی افزود: امروز در موسسه آموزش عالی شمس, همایش علمی و روز پنجشنبه, 13 اردیبهشت در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی, جشن مردمی, چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه سال جاری, در زادگاه این شاعر, روستای حاجی قوشان و در 20 و 21 اردیبهشت ماه نیز در آرامگاه وی برنامه رسمی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ح

نظر شما