شناسهٔ خبر: 25176470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات آفریقا|جزئیات جدید از سرنوشت "خلیفه حفتر"؛ تلاش لیبیایی‌ها برای رسیدن به راه حل بحران در "رباط"

R36348/P36355/S8,88/CT10

برادر کوچک خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی، جزئیات جدیدی از سرنوشت وی را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه عربی 21، "عمران حفتر" برادر کوچک "خلیفه حفتر" فرمانده کل ارتش لیبی گفت وی با برادرش تلفنی گفت‌وگو کرده است.

وی در گفت‌وگو با مجله "روز الیوسف" افزود که خلیفه حفتر به وی اطمینان داده که حالش خوب بوده و بازگشتش به لیبی قریب‌الوقوع است.

برادر خلیفه حفتر گفت بیماری خلیفه حفتر چیز مبهمی نیست و حال او خوب است.

عمران حفتر در ادامه اظهار داشت: دلیل ابهامات و جنجال‌های به پا شده در لیبی و کشورهای عربی درباره سرنوشت خلیفه حفتر، عملکرد ضعیف رسانه‌ها است. شرایط جسمی خلیفه حفتر مبهم نیست و او در شرایط خوبی بسر می‌برد.

وی در ادامه گفت: برخی افراد سودجو و گروه‌های تروریستی دست به شایعه‌پراکنی در خصوص مرگ خلیفه حفتر زدند. آن‌ها به دروغ وضعیت جسمانی خلیفه حفتر را بحرانی جلوه می‌دهند و اخباری دروغ درباره مرگ او منتشر می‌کنند.

برادر خلیفه حفتر با بیان "برادرم به این شایعات عادت کرده و دیگر به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد"، افزود: زمان بازگشت خلیفه حفتر به لیبی مشخص نیست، اما تمهیدات امنیتی برای بازگشتش در حال انجام است.

پیش از این برخی رسانه‌های خبری گزارش‌های مختلفی درباره احتمال مرگ مغزی وی و درگیری بین طرف‌های منطقه‌ای برای تعیین جانشین وی منتشر کردند.

خلیفه حفتر چندی پیش در پی وخامت حالش در  بیمارستانی در فرانسه بستری شد.

 تلاش لیبیایی‌ها برای رسیدن به راه حل بحران در "رباط"

"عقیله صالح" رئیس پارلمان طبرق و "خالد المشری" رئیس پارلمان طرابلس لیبی،  امروز به منظور بررسی قانون اساسی، تشکیل مجدد شورای ریاست‌جمهوری و دولت وفاق ملی جدید، در "رباط" پایتخت مغرب دیدار خواهند کرد.

برخی منابع نزدیک به پارلمان طرابلس به پایگاه العربی الجدید گفتند هیئتی از شهر "مصراته" متشکل از نمایندگان این دو شهر در دو پارلمان لیبی شب گذشته در رباط با "عبدالباسط البدری" سفیر لیبی در ریاض و نماینده خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی دیدار کردند.

این منابع گفتند که عبدالباسط البدری از نمایندگان دو پارلمان لیبی خواسته است که بررسی ماده 8 توافق سیاسی و مسأله یکپارچه کردن ارتش لیبی را به تعویق بیندازند.

این منابع تاکید کردند بند ویژه ماده 8 توافق، در دستور کار دیدار عقیله صالح و خالد المشری قرار ندارد و دو طرف در این دیدار فقط درباره قانون اساسی و امکان برطرف کردن مشکلات به منظور صدور قانونی براى همه‌پرسى تا از آن به عنوان اساس و مبناى انتخابات پارلمانى و ریاست جمهورى آینده استفاده شود، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

به گفته این منابع صالح والمشری درباره ضرورت تشکیل مجدد شورای ریاست‌جمهوری و جداکردن دولت وفاق از آن و تشکیل مجدد این دولت متفق‌القول هستند، اما درباره برخی مسائل شکلی، از جمله درخواست صالح مبنی بر اینکه رئیس مجلس از خارج از طرابلس انتخاب شود، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

این منابع افزودند که در طول شب گذشته دیدارهای فشرده‌ای بین شخصیت‌های برجسته‌ای از کشورهای تاثیرگذار در لیبی در رأس آن‌ها آن نماینده ویژه آمریکا در امور لیبی به منظور موفقیت نشست رباط برگزار شده است.

به گفته این منابع، واشنگتن تاکید دارد که توافق سیاسی باید چارچوب هرگونه راه حل در آینده در راستای فراهم کردن مقدمات برای برگزاری انتخابات پارلمانی در سال جاری باشد.

پایگاه العربی الجدید اخیرا گزارش داده بود که مغرب به تحریک آمریکا وارد خط بحران لیبی شده است تا طرف‌های درگیر را به بهره برداری از نبود خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی برای تحقق توافق بیشتر سوق دهد. 

این پایگاه همچنین افزود مغرب بار دیگر نقش مشابه توافق "صخیرات" را برعهده گرفته است، اما این بار در نظر دارد وضعیت نهاد نظامی را به طور ریشه‌ای نهایی کرده و اختلاف‌ها بر سر آن را پایان بخشد، حال آنکه آمریکا بیش از پیش سرگرم پرونده لیبی است و همزمان با آن اختلاف بین جبهه حامیان حفتر و به عبارت بهتر ابوظبی و پاریس شدت گرفته و هر یک از این طرفین در تلاش برای حمایت از نامزد خود برای جانشینی حفتر هستند.

حکم زندان برای رئیس سابق دیوان محاسبات اداری مصر

دادگاهی در مصر "هشام جنینه" رئیس سابق دیوان محاسبات اداری این کشور را به تحمل پنج سال زندان محکوم کرد.

هشام جنینه از اعضای تیم نامزدی "سامی عنان"  رئیس ستاد مشترک سابق مصر در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بود که بهمن ماه گذشته به دلیل برخی اظهاراتش دستگیر شد.

وی گفته بود که سامی عنان شواهد و مدارکی در اختیار دارد که روند محاکمه‌های سیاسی را تغییر می‌دهد و مسئولان را در جریان بحران‌های اصلی مصر از انقلاب 25 ژانویه 2011 تاکنون و حقیقت «طرف سومی» که برخی از ترورها و جنایت‌های سیاسی مصر به آن نسبت داده می‌شود، قرار می‌دهد.

رئیس شبکه جاسوسی برای اسرائیل در الجزایر به اعدام محکوم شد

دادگاه جنایی "غردایه" در جنوب الجزایر، شامگاه دوشنبه، حکم 8 متهم به جاسوسی برای اسرائیل را صادر کرد.

بر اساس این گزارش، دادگاه جنایی غردایه، "علام الدین فیصل" متهم اصلی این پرونده را که تابعیت لیبریایی و در عین حال اصالت لبنانی دارد،  به اعدام محکوم کرد.

این دادگاه همچنین 7 تن دیگر از متهمان این پرونده را که از اتباع کنیا و مالی هستند به 10 سال زندان و پرداخت 8 هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرد.

متهمان و هیئت دفاع از آن‌ها 10 روز برای ارائه دادخواست تجدید نظر به دادگاه الجزایر فرصت دارند.

این 8 متهم ژانویه سال 2015 میلادی در شهر غردایه واقع در 600 کیلومتری جنوب پایتخت الجزایر دستگیر شدند و همراه با آن‌ها برخی از مستندات و تجهیزات ارتباطی کشف شد.

تهدید علیه امنیت ملی الجزایر، جاسوسی برای یک طرف خارجی، عضویت در یک گروه با هدف ضربه زدن به امنیت الجزایر و تهدید آن از جمله اتهاماتی است که به متهمان وارد شده است.

یک استاد حقوق الجزایری که در جلسه دادگاه حضور داشت، گفت: این حکم حاوی این پیام سیاسی از سوی دولت الجزایر است که تلاش برای جاسوسی علیه الجزایر به ویژه برای اسرائیل، شدیدترین مجازات‌ها را در پی خواهد داشت.

موافقت مصر با انتقال پیکر دانشمند فلسطینی به غزه از خاک این کشور

"أنور الأغا" سفیر فلسطین در مالزی گفت که جسد مهندس "فادی البطش" که در مالزی ترور شد، طی 24 ساعت آینده به زادگاهش در غزه منتقل خواهد شد.

وی افزود که سفارت فلسطین در قاهره موافقت مقامات مصری برای عبور جسد شهید البطش از خاک این کشور به سمت نوار غزه را اخذ کرده است.

این در حالی است که آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود که وی از مقامات مصری خواسته است که مانع ورود جسد فادی البطش به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح شوند.

وی گفت: ما هرگز اجازه دفن فادی البطش در غزه را نخواهیم داد.

امارات تجهیزات نظامی خود را از سومالی خارج کرد

کشتی‌های اماراتی که برای انتقال تجهیزات نظامی این کشور وارد بندر سومالی شده بودند، بعد از بارگیری این بندر را ترک کردند.

پیش از این وزارت دفاع سومالی اعلام کرد که اداره پایگاه نظامی امارات در موگادیشو را به دست گرفته است.

مقامات سومالی در واکنش به حمایت‌های امارات از  جمهوری خودخوانده سومالی‌لند در سومالی گفتند: ما عدن نیستیم که از ما سوء استفاده و قیمومیت خود را بر ما تحمیل کنید. وزیر خارجه سومالی: امارات به حاکمیت و تمامیت ارضی سومالی تجاوز می‌کند.

همزمان با خروج امارات از خاک سومالی، فعالان این کشور هشتگی را در شبکه اجتماعی توییتر با عنوان "سومالی سخن می‌گوید"، راه اندازی کردند.

فعالان در این هشتگ، خسارت‌های وارد آمده به امارات در سومالی را برشمردند که از جمله آن می‌توان به اخراج شرکت بنادر دبی، مصادره 10 میلیون دلار از پول‌های امارات، لغو توافق‌های نظامی امارات با سومالی، بازداشت سفیر امارات و بازجویی از او، نظارت شدید بر دیپلمات‌های اماراتی، و اخراج افسران امارتی که به بهانه آموزش نیروهای سومالی به این کشور آمده بودند، اشاره کرد.

در پی بحران در روابط امارات و سومالی، امارات طی هفته‌های اخیر آموزش نیروهای سومالی را متوقف و بیمارستان شیخ زاید در محله عبدالعزیز موگادیشو را تعطیل کرد. این بیمارستان، تنها بیمارستان سومالی بود که خدمات رایگان به بیماران ارائه می‌کرد.

امارات اولین کشور عربی خلیج فارس بود که  جمهوری خودخوانده سومالی‌لند امارات را به‌رسمیت شناخت و انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی این کشور در آن زمان مدعی شد که امارات از تمامیت ارضی سومالی حمایت می‌کند.

برجسته‌ترین چیزی که امارات در سومالی از دست داد، پایگاه استراتژیک این کشور در شاخ آفریقا بود که در راستای طرح‌های توسعه‌طلبانه این کشور عربی در سومالی احداث شده بود.

به عقیده تحلیلگران، بحران در روابط سومالی و امارات، ناشی از تصمیمات سیاسی و دیپلماتیک امارات علیه سومالی در واکنش به مواضع موگادیشو در قبال بحران قطر است که بعد از شکست فشارهای دیپلماتیک کشورهای محاصره کننده قطر علیه سومالی برای صرف نظر از موضع خود، اتخاذ شده است.

انتهای پیام/

نظر شما