شناسهٔ خبر: 25176204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فاز نخست متروی قم سال 98 گشایش می یابد‌

به گزارش ایرنا، علیرضا قاری قرآن روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: برای این مرحله از خط یک مترو به طول 14 کیلومتر 6 ایستگاه پیش بینی شده است.وی

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، علیرضا قاری قرآن روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: برای این مرحله از خط یک مترو به طول 14 کیلومتر 6 ایستگاه پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه مرداد ماه سال 96 شورای برنامه ریزی دستورالعمل تکمیل 5.7 کیلومتر از این طرح در سال 97 به پیمانکار ابلاغ شد، افزود: بر اساس تعهد ایجاد شده با شورای فنی به عنوان مرجع تایید کننده اصلاح قرارداد، مقرر شد کارهای عمرانی شامل محل دپوی مسافر و تونل تا پایان سال جاری تکمیل و شهرداری نیز منابع مالی را تامین نموده و سپس با انجام کارهای مربوط به نصب تجهیزات شرایط را برای بهره برداری در سال های بعد فراهم کنیم.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
وی افزود: مطابق این برنامه ریزی باید ایستگاه اول و آخر یعنی شهید مطهری و قلعه کامکار به صورت 100 درصد تکمیل و آماده حرکت شود و چهار ایستگاه دیگر نیز نازک کاری و به صورت اسکلت تا پایان سال 97 تحویل داده شود‌.
قاری قرآن با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز به طرح های عمرانی از جمله قطار شهری ضربه های زیادی وارد می کند، افزود: بهره برداری از این طرح در سال آینده نیز تنها در صورت تامین منابع مالی پیش بینی شده شامل 40 درصد تهاتر، فروش اوراق مشارکت و واریز مبلغ آن به حساب شهرداری قم امکان پذیر است.
وی با اذعان به اینکه برای تکمیل این پروژه به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، گفت: دولت در بودجه سال 97 تنها 260 میلیارد ریال پیش بینی کرده که رقمی کمی محسوب می شود.
قاری قرآن با اشاره به فاز دوم متروی قم از شهرک پردیسان تا خیابان 19 دی و تلاش های صورت گرفته برای تامین منابع مالی آن افزود: این طرح در سال 96 با مصوبه شورای عالی ترافیک و شورای برنامه ریزی کشور در ردیف موافقت نامه های بودجه ای دولت قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه استفاده از قرارداد فاینانس برای پروژه های شهری کار فوق العاده پیچیده ای است، افزود: به عنوان نمونه پروژه ای مانند قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان هنوز نتوانسته از آن بهره مند شود، چرا که نیازمند انجام مذاکره با دولت کشور فاینانس دهنده است ولی با این حال شهرداری قم در مسیر تحقق فاینانس حرکت خود را ادامه می دهد.
وی فاز 2 مترو را به طول 18 کیلومتر دانست و افزود: دراین راستا پنج شنبه هفته جاری در کمیسیون ماده 5 برای مکان یابی ایستگاه های این فاز تصمیم گرفته خواهد شد.
معاون فنی شهرداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح منوریل گفت: این طرح به طول 4.7 کیلومتر از ایستگاه حرم حضرت معصومه (س) تا ایستگاه فرهنگیان با یک سری اقدامات حقوقی و قضایی همراه بود که به دلیل تخصصی بودن امکان بازگو کردن آن نیست.
وی با اشاره به تغییرهای ایجاد شده در قرارداد این طرح و همچنین مدت زمان و مبلغ آن افزود: به دلیل تغییرات زیاد، امکان تمدید آن وجود نداشت، از این رو وارد فضای اصلاح قرارداد شدیم که این امر منجر به اجرای یک صورتجلسه شد که باید به تایید نهادهای بالادستی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان مناسبات به عنوان زیر مجموعه قوه مقننه می رسید که این امر در اسفند ماه 96 طی جلسه ای با رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شد.
وی اضافه کرد: برای نهایی شدن این تائیدیه جلسه های خود را با دیوان محاسبات ادامه خواهیم داد، تا پس از مشخص شدن دستورالعمل قرار داد، آن را به پیمانکار ابلاغ نموده تا طرح مذکور را در زمان مشخص تکمیل و واگذار کند.
اجرای طرح منوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که در مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلی قدس با فعالیت کارشناسان و مهندسان داخلی در حال احداث است.
در طول 6.8 کیلومتری مرحله نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.
7403/ 6133/
انتهای پیام

نظر شما