شناسهٔ خبر: 25175974 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار:

موقوفات خراسان رضوی به کمک تولید و اشتغال می آیند

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: با اجرای پروژه های اقتصادی مزیتدار در زمینهای موقوفی از این پس موقوفات استان نیز به افزایش تولید و اشتغالزایی کمک خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

علیرضا رشیدیان روز سه شنبه در حاشیه بهره برداری دو طرح اقتصادی در موقوفه عبدالله رضوی واقع در شاندیز در جمع خبرنگاران افزود: با گره زدن موقوفات با مسائل اقتصادی می توان هم در راستای اجرای نیت واقف ارزش افزوده ایجاد کرد و هم برای مردم زمینه ساز کار و اشتغال شد.
وی ادامه داد: در موقوفه عبدالله رضوی بهره برداری از دو طرح سامانه آبیاری تحت فشار کشاورزی و استخر پرورش ماهی قزل آلا با تجهیزات پیشرفته به افزایش بازده تولید محصولات کشاورزی و دریایی و همچنین صرفه جویی در مصرف آب کمک شایانی کرد.

* کاهش برداشت آب
استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: ظرف دو سال اخیر با اقدامات انجام گرفته به منظور بهره وری آب بیش از 370 میلیون مترمکعب برداشت آب از سطوح زیرزمینی در استان کاهش یافت در صورتی که میزان تولیدات کشاورزی کاهشی نداشته است.
وی افزود: برای جلوگیری از تشدید بحران آب اقداماتی در خراسان رضوی برای جمع آوری پسابها، بازچرخانی آب و افزایش بهره وری در حوزه های کشاورزی، صنعت و مصارف شرب انجام و 50 درصد به بودجه سالانه بخش آب استان افزوده شد.
رشیدیان ادامه داد: پارسال دو هزار کیلومتر انتقال آب با لوله و 20 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در مزارع خراسان رضوی انجام، 62 هکتار به میزان گلخانه های استان افزوده شد و 9 میلیون مترمکعب از حجم مصرف آب در حوزه کشاورزی کاهش یافت.
رشیدیان گفت: با اقدامات انجام گرفته خراسان رضوی در کوتاه مدت با مشکل بی آبی مواجه نمی شود اما در بلندمدت اقداماتی در قالب طرحهای انتقال آب از دریای عمان پیش بینی شده که کار مطالعاتی آن در حال اتمام است.

* موقوفه عبدالله رضوی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز به خبرنگاران گفت: موقوفه عبدالله رضوی در شاندیز 60 هکتار زمین کشاورزی دارد که در آن گندم، جو، ذرت و کلزا کشت می شود.
حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: برای صرفه جویی در آب و افزایش بازده تولید طرح سامانه آبیاری تحت فشار با اعتبار دو میلیارد و 970 میلیون ریال از محل درامدهای موقوفه و کمکهای بلاعوض سازمان جهاد کشاورزی به اجرا درآمد.
وی ادامه داد: طرح اقتصادی دیگر در زمینهای موقوفی عبدالله رضوی استخر پرورش ماهی قزل آلا با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته باعث کاهش دبی آب مصرفی و افزایش تولید شده است. با اجرای این طرح برداشت ماهی قزل آلا به 42 تن در سال رسیده که این میزان تا مرز 100 تن در سال قابل افزایش است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اصلاح روشهای آبیاری در کشتزارهای داورزن به میزان 40 هکتار، شناسایی 12 قنات در زمینهای موقوفی خراسان رضوی و احیا آنها برای توسعه کشاورزی، مهاجرت معکوس روستاییان و افزایش بهره وری موقوفات را از اقدامات این نهاد برشمرد.
7489/1858

نظر شما