شناسهٔ خبر: 25173912 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دولت ارمنستان براي گسترش روابط با ايران تلاش جدي نکرد

«نيکول پاشينيان» رئيس ائتلاف پيمان مدني و رهبر اعتراض هاي اخير در ارمنستان : ايران به پيشرفت هاي بزرگي دست يافته است و ما بايد از اين پيشرفت ها براي توسعه کشورمان بهره ببريم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از ايروان، رئيس ائتلاف پيماني مدني ارمنستان گفت: بسياري از طرح هاي مشترک ايران و ارمنستان به دليل ناکارآمدي دولت اين کشور وارد مرحله اجرايي نشدند.
«نيکول پاشينيان» رئيس ائتلاف پيمان مدني و رهبر اعتراض هاي اخير در ارمنستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اين که دولت اين کشور براي گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران تلاش جدي نکرد، افزود: هم اکنون کسي درباره تاسيس خط آهن ايران-ارمنستان صحبت نمي کند، خط آهني که دولت سرکيسيان بجاي ساخت آن فقط ده سال بر طبل خالي کوبيد و هيچ اقدامي در اين جهت صورت نگرفت.
اين نماينده مخالف مجلس و عضو گروه پارلماني دوستي ايران و ارمنستان گفت: قرار بود با ايران پالايشگاه مشترک نفت تاسيس شود که نشد، قرار بود ميزان خريد گاز از ايران چند برابر شود اما در نتيجه برخي محدوديت هاي اتحاديه اقتصادي اورآسيا اين امکان بوجود نيامد.
«پاشينيان» تصريح کرد: من در مجلس از مسوولان پرسيدم که چرا نيروگاه برق - آبي بر رودخانه ارس ساخته نمي شود و در جواب « واقتانگ ميروميان» نايب رئيس کميته درآمدهاي ملي ابراز بي اطلاعي کرد. وي افزود: رونمايي اين نيروگاه در سال 2012 بدست «سرژ سرکيسيان» رئيس جمهور و نخست وزير سابق برگزار شد، نيروگاهي که قرار بود تا پنج سال ساخته شود اما تا امروز کوچکترين قدمي در اين ارتباط برداشته نشده است.
عضو گروه دوستي ايران و ارمنستان با اشاره به طرح ايجاد دروازه مشترک ايران-ارمنستان در مرز نوردوز تاکيد کرد: در نتيجه کم کاري ها، همکاري مشترک ارمنستان با ايران به نتيجه اي نرسيده است. «پاشينينان» با اشاره به اين که ايران به پيشرفت هاي بزرگي دست يافته است و ما بايد از اين پيشرفت ها براي توسعه کشورمان بهره ببريم، تصريح کرد: هر چند فشارها بر ارمنستان براي محدود کردن روابط خود با ايران کم نيست اما ارمنستان بايد همه ي تلاش خود را براي توسعه همکاري با ايران بکار برد.
«پاشينيان» همچنين با اشاره به سياست خارجي که ائتلاف پيمان مدني طرفدار آن است، گفت: ما تنها بر اساس منافع ملي خود گام بر مي داريم و از سياست هاي هيچ کشوري پيروي نمي کنيم و هر حزبي در ارمنستان فقط بايد بر اساس منافع ملي کشور خود تلاش کند. وي با اشاره به اين که ما نه غرب گرا هستيم، نه طرفدار روسيه و نه طرفدار اروپا، تصريح کرد: ما طرفدار منافع ملي کشورمان هستيم.
رهبر اعتراض ها در ارمنستان گفت: جنبش ما حالا مورد توجه کشورهاي خارجي است. برخي ها تلاش مي کنند ما را به غرب نسبت دهند و برخي به روسيه اما من مي خواهم به صراحت بگويم که در اين روند سياسي ما نه امروز و نه هيچوقت ديگر بر اساس منافع آمريکا، اروپا و روسيه و هيچ کشور ديگري عمل نخواهيم کرد.

نظر شما