شناسهٔ خبر: 25173793 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

70 مقاله و شعر به همایش مختومقلی فراغی رسید

امان قلیچ شادمهر عصر سه شنبه در حاشیه برگزاری دومین همایش علمی بزرگداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در گنبدکاووس به

صاحب‌خبر - امان قلیچ شادمهر عصر سه شنبه در حاشیه برگزاری دومین همایش علمی بزرگداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در گنبدکاووس به خبرنگاران گفت: مقالات رسیده مورد بررسی هیان داوران قرار گرفت و در مرحله اول 12 مقاله و در مرحله نهایی 6 مقاله برگزیده شد که در همایش امروز سه مقاله توسط صاحبان آن ارائه می شود.
وی افزود: از مجموع 38 قطعه شعر رسیده به این همایش علمی نیز در مرحله اول 16 شعر و در مرحله نهایی 6شعر برگزیده شد که اشعار برگزیده نیز توسط صاحبان اثر در مراسم امروز قرائت می شود.
شادمهر اضافه کرد: از صاحبان مقالات و اشعار برتر و نیز فعالان فرهنگی که در خصوص ابعاد مختلف شخصیت مختومقلی فراغی در سال های گذشته خلق اثر کرده اند، با اهدای تندیس مختومقلی و لوح سپاس تجلیل می شود.
وی، رونمایی از دو جلد کتاب با عنوان 'دفتر دوم مجموعه شعر مختومقلی به زبان فارسی' و 'فراغی را عشق است' به همراه افتتاح دبیرخانه دائمی مختومقلی فراغی به عنوان دیگر برنامه های دومین همایش علمی نکوداشت این شاعر شهیر ایرانی و ترکمن اعلام کرد.
دبیر علمی دومین همایش علمی مختومقلی فراغی یادآور شد: جهان بینی، ابعاد شخصیتی، اندیشه های عرفانی، جامعه شناسی، جلوه های محبت به اهل بیت (ع) و فرهنگ عاشورا از مهمترین محورهای ارسال مقالات و اشعار به این همایش بوده است.
دومین همایش علمی مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی ترکمن در محل موسسه آموزش عالی غیر دولتی شمش گنبدکاووس درحال برگزاری است.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند؛ وی در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند.
هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
3039/1860
انتهای پیام

نظر شما