شناسهٔ خبر: 25173755 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

موگرینی: سوریه به مردم این کشور تعلق دارد

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان کنفرانس خبری مشترک با «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه بر اهمیت تعییت سرنوشت سوریه به وسیله مردم این کشور تاکید کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه به موضوع راهکار سیاسی و حمایت از مردم سوریه فردا پرداخته خواهد شد و وی و دی‌میستورا در این زمینه تبادل‌نظر خواهند کرد، گفت که کار برای جامعه مدنی در سوریه  هم در داخل این کشور و هم در منطقه، مسئله‌ای بوده که برای هر دو طرف از آغاز تاکنون بسیار اهمیت داشته است.

موگرینی با اشاره به اهمیت مسایلی مانند کمک‌های بشردوستانه و حمایت از زنان و اقلیت‌ها در سوریه گفت: «این افراد فقط از این جهت اهمیت ندارند که از حقوق‌ آنها دفاع شود بلکه به این دلیل مهم هستند که می‌توانند در ساختن آینده سوریه تاثیر داشته باشند.»
حمایت از  مردم، ارزش‌های دموکراسی، آزادی و برابری مواردی بودند که موگرینی اعلام کرد که اتحادیه اروپا از تحقق آنها حمایت می‌کند.

موگرینی گفت که صلح چیزی نیست که بتوان آن را به مردم هدیه داد بلکه چیزی است که باید به وسیله مردم سوریه به وجود بیاید.

دی‌میستورا هم از مذاکره طرف‌های مخالف استقبال کرد و با اشاره به امکان بروز بحران در ادلب هم گفت که با بحران نظامی نمی‌توان صلح را به ارمغان آورد بلکه این راهکار سیاسی است که به حل بحران منجر می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که ادلب به محلی مانند حلب یا غوطه شرقی تبدیل نشود.

وی افزود: «ادلب چالش جدید و بزرگی است. ۲.۵ میلیون نفر آنجا زندگی می‌کنند و نمی‌توان پذیرفت که همه کسانی که در ادلب به سر می‌برند تروریست هستند. آنجا زن، کودک و غیرنظامیانی زندگی می‌کنند. امیدواریم که ادلب به حلب جدید یا غوطه شرقی جدید بدل نشود. چراکه ابعاد آن منطقه کاملا متفاوت است.»

وی تاکید کرد که هر کسی راهکار سیاسی مخصوص خود را دارد و  این همان چیزی است که باید روی آن کار شود.

فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه همچنین گفت: «در شرایط کنونی مردم سوریه امید خود را از دست نداده‌اند و از این رو ما هم نباید امید را از دست بدهیم.»

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما