شناسهٔ خبر: 25173754 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

استقبال از پیوستن ازبکستان به روند قلب آسیا

نخستین نشست روند استانبول- قلب آسیا در سال ۲۰۱۸ به ریاست مشترک عادله راز، معاون همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه افغانستان ، سداد اونال، معاون وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه و حضور نمایندگان و مقامات ارشد کشورهای عضو، از جمله رسول اسلامی مدیر کل غرب آسیای وزارت امور خارجه ایران و نمایندگان سازمان‌های حامی منطقه ای و بین المللی در شهر استانبول برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایسنا ،بازنگری در ساختار اجرایی تدابیر هفتگانه ؛اعتمادسازی، ایجاد رهنمود کاری، ارائه نخستین پیش‌نویس برنامه اعتمادسازی توسعه کشاورزی، ارائه گزارش سالانه روند استانبول-قلب آسیا، انجام مشورت‌های سیاسی و پیگیری بحث ها در مورد اهمیت استراتژی منطقه ای مبارزه با تروریسم موضوع اصلی این نشست  است.

شرکت کنندگان در این نشست حمایت خود را از روند استانبول به عنوان یک ساختار مناسب بخاطر ادامه و رشد همکاری‌های منطقه ای، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر جرایم سازمان یافته و رشد همکاری‌های اقتصادی، زیربناها و ارتباطات اعلام کردند.

آن‌ها همچنین از ادامه تلاش‌ها بخاطر تامین صلح و رفاه در افغانستان و پیشنهاد بدون قید و شرط رئیس جمهوری افغانستان آقای اشرف غنی حمایت، نقش زنان را در مذاکرات صلح مهم ارزیابی و روی روند صلح زیر نظر افغان‌ها تأکید کردند.

نمایندگان کشورهای حاضر  در سخنان خود، توسعه زیربناها، روابط و توسعه اقتصادی را برای صلح و رفاه افغانستان و منطقه مهم ارزیابی کردند.

در این جلسه از پیوستن کشور ازبکستان به روند استانبول-قلب آسیا نیز استقبال شد.

****

نخستین نشست روند استانبول در سال 2011 در استانبول و با شرکت وزاری امور خارجه 14 کشور؛ شامل افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی برگزار شد.

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند.

دومین نشست «قلب آسیا-روند استانبول»  در سال 2012 در افغانستان،سومین دور آن در سال 2013 در قرقیزستان،چهارمین آن در سال 2014 در چین، پنجمین بار در سال 2015 در پاکستان و ششمین دور آن سال گذشته با حضور  نمایندگان 40 کشور در هند برگزار شد.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما