شناسهٔ خبر: 25171906 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اسپوتنیک به نقل از یک روزنامه آلمانی مدعی شد؛

توافق سه کشور اروپایی با آمریکا برای حفظ برجام با پذیرش شروط ترامپ

گزارش ها حاکی از آن است که توافقات اولیه ای میان ترامپ و مکرون در مورد برجام حاصل شده است. در این رابطه، یک روزنامه آلمانی از توافق انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا بر سر شروطی جدید خبر داد که بنا بر آن واشنگتن در توافق هسته‌ای با ایران باقی خواهد ماند.

صاحب‌خبر -

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس، مذاکرات فشرده ای با دونالد ترامپ برای ماندن در توافق هسته ای و حفظ برجام آغاز کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ در این میان، روز گذشته، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به آمریکا سفر و مذاکرات فشرده ای را با ترامپ برای متقاعد کردن وی جهت ماندن آمریکا در برجام آغاز کرده است.

در همین راستا، گزارش ها حاکی از آن است که توافقات اولیه ای میان ترامپ و مکرون در مورد برجام حاصل شده است.

در این رابطه، یک روزنامه آلمانی از توافق انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا بر سر شروطی جدید خبر داد که بر اساس آن واشنگتن در توافق هسته‌ای با ایران باقی خواهد ماند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از دویچه زایتونگ چاپ آلمان گزارش داد، طرف‌های اروپایی برجام و آمریکا تحت توافقات جدید خود تصمیم گرفته‌اند، ایران را به دلیل آزمایش‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ایش با تحریم جدید تهدید کنند اما در عین حال توافق هسته‌ای حفظ خواهد شد.

این روزنامه آلمانی با اعلام این خبر به نقل از منابع دیپلماتیک، نوشت: مذاکرات بر سر این شروط جدید هنوز تمام نشده است.

توافق سه کشور اروپایی با آمریکا برای حفظ برجام با پذیرش شروط ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که بارها توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را ـ که در 2015 حاصل شد ـ‌ مورد انتقاد قرار داده است، به تازگی اعلام کرده اگر اروپایی‌ها آن‌چه وی نقاط ضعف این توافق می‌داند، اصلاح نکنند، واشنگتن دیگر به تعلیق تحریم‌های ایران ادامه نخواهد داد.

مکرون روز یکشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: من هیچ طرح جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران ندارم.

ترامپ پیشتر اعلام کرد، در صورتی که کشورهای اروپایی به توافقی با کاخ سفید در مورد برجام دست نیابند، ترامپ آمریکا را از آن خارج می‌کند.

طی ماه‌های اخیر، دیپلمات‌های اروپایی همه تلاش خود را انجام داده‌اند تا راهی برای رفع نگرانی ترامپ در مورد برنامه موشکی ایران و حمایت از برخی گروه‌ها در خاورمیانه ـ که ارتباطی با برجام ندارند ـ پیدا کنند.

مکرون و مرکل در تلاش نهایی خود سعی می‌کنند تا ترامپ را به ماندن در برجام قانع کنند. در این میان اما شانس مکرون برای قانع کردن ترامپ بنا به دلیل روابط شخصی بهتر با او بیشتر است.

به نظر می رسد، در صورتی که چنین توافقی میان سه کشور اروپایی و ترامپ حاصل شده باشد، بیش از هر چیز بر سر محدود کردن فعالیت های موشکی ایران و همچنین حضور ایران در سوریه خواهد بود.

بنابراین، باید در صورت چنین توافقی، شاهد اجماع آمریکا و متحدان اروپایی برای فشار فزاینده بر ایران باشیم؛ فشاری که بیشتر در زمینه موشک های ایران و حضور تهران در سوریه بروز خواهد یافت.

 

نظر شما