شناسهٔ خبر: 25171672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چهارمحال و بختياری در زمینه بهداشت دهان و دندان وضعیت مطلوبی ندارد

روزنامه جوان

خدمات سلامت دهان و دندان با فعال کردن حدود 77 مرکز در شهر و روستاها در حال انجام است، اما متاسفانه وضعیت مناسبی در استان نداریم.

صاحب‌خبر -

فدایی رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياری با عنوان کردن مطلب فوق گفت: از شاخص‌های مهم در حوزه دندانپزشکی DMFT است که بر اساس آن شمار دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده شده فرد در سنین مختلف بررسی می‌شود که برای کودکان 12ساله در کشور 1.84 و در استان 2.19 است و این شاخص برای کودکان شش ساله در ایران 5.84  و در استان 6.9 است که این نشان از وضعیت مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود با دندانپزشک خانواده، این شاخص در استان به حدود یک برسد، ادامه داد: سلامت دهان و دندان می‌تواند موجب بیماری‌های بسیار شود در همین راستا دو کلینیک سیار به استان داده شده است که در سه شهرستان کوهرنگ، لردگان و اردل خدمات ارائه می‌کنند.
رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياری افزود: در استان درسال گذشته 94 هزار دانش‌آموز، وارنیش فلوراید انجام دادند.
اکنون با رشد چشمگیر بیماری‌های غیرواگیر اعم از بیماری قلبی و مغزی در استان روبرو هستیم به نحوی که سالانه دو هزار نفر از مردم استان در اثر این بیماری‌ها فوت می‌کنند و باید این بیماری‌ها کنترل شوند. فدایی با تاکید بر اینکه بایستی مردم در برابر هزینه‌های بهداشت و درمان محافظت شوند، ادامه داد: پرداختی از جیب مردم قبل از اجرای طرح تحول سلامت، 53 درصد بوده  و اکنون 39 درصد است اما در این طرح باید به زیر 30 درصد برسد. فدايي با بیان اینکه اگر یک خانواده سالانه 40 درصد از درآمد خود را صرف درمان بیماری کند با پرداخت هزینه کمرشکن روبرو شده است، گفت: بایستی این هزینه به زیر یک درصد برسد.

نظر شما