شناسهٔ خبر: 25170687 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

داعش یک گروه مستقل نیست

وبلاگ > پاک آئین، محسن - داعش یک گروه مستقل نیست و به عنوان ابزاری از سوی آمریکا برای بی‌ثبات سازی کشورهای مسلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا حضور داعش در افغانستان نیز با هدایت آمریکا انجام شد. داعش به دنبال تجزیه افغانستان است در حالی که گروه‌های جهادی چه سنی و چه شیعه و حتی طالبان از تمامیت ارضی این کشور حمایت کرده و مخالف تجزیه هستند.

صاحب‌خبر -

رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه با بیان این که کشورهای همسایه افغانستان باید تدابیر لازم را برای مقابله با داعش طی هماهنگی با دولت این کشور اتخاذ کنند، گفت: قدرت یافتن داعش ناامنی را نه فقط در افغانستان بلکه در منطقه تشدید می‌کند.

محسن پاک آیین در ارزیابی خود از حملات اخیر داعش در افغانستان گفت: داعش یک گروه مستقل نیست و به عنوان ابزاری از سوی آمریکا برای بی ثبات سازی کشورهای مسلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا حضور داعش در افغانستان نیز با هدایت آمریکا انجام شد.

وی تصریح کرد: واشنگتن بهانه حضور نیروهای نظامی خود در افغانستان را وجود ناامنی و بی ثباتی در این کشور اعلام می کند و اگر داعش در افغانستان نباشد، به طور طبیعی بهانه‌ای برای حضور و تقویت قوای نظامی در آمریکا وجود ندارد. در حال حاضر دولت افغانستان و گروه طالبان هردو داعش را به عنوان یک گروه غریبه که از سوی آمریکا در افغانستان فعال شده می شناسند و این گروه تروریستی را عامل تشدید  ناامنی و مانعی برای ادامه مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه های مخالف می دانند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل همچنین درباره این که ادامه این اقدامات توسط جریان داعش چه تاثیری بر شرایط منطقه خواهد داشت؟  اظهار کرد: داعش در افغانستان به اندازه داعش در سوریه و عراق قدرت ندارد و فاقد سرزمین های وسیع برای تشکیل به اصطلاح خلافت اسلامی است.

وی خاطر نشان کرد: طبیعتا قدرت یافتن این گروه تاثیر منفی بر امنیت و ثبات افغانستان داشته و ناامنی را نه فقط در افغانستان بلکه در منطقه تشدید خواهد کرد. آمریکا و ترامپ از حضور در افغانستان به دنبال محاصره چین و مهار روسیه و تهدید ایران هستند و لذا از دامن زدن به آتش جنگ جدید در افغانستان سود می‌برند.

رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه همچنین بیان کرد: داعش برای اینکه بتواند موفقیت‌هایی کسب کند، باید برخی افراد تازه نفس را از میان مردم افغانستان و همچنین گروه های تروریستی که از سوریه و عراق رانده شده اند،جذب کند و  برخی گروه‌های تروریستی مسلح که در مناطق مختلف مرزی افغانستان و پاکستان حضور داشته و کاری جز جنگ ندارند، برای ادامه بقا به سمت این گره جدید متمایل شوند.

پاک آیین تاکید کرد: باید دولت افغانستان با افشای چهره واقعی داعش و آموزش های ضروری به ملت خود، از پیوستن مردم فقیر و کارجو به داعش جلوگیری کند. متاسفانه سطح پایین تحصیلات مردم فقیر نشین افغانستان، ممکن است آنان را به سوی داعش و دلارهای نفتی سعودی که حامی داعش هستند، متمایل سازد لذا ادامه این روند می تواند موجب قدرت گرفتن داعش در افغانستان شود.

وی درباره اینکه آیا داعش بیش‌تر به دنبال ضربه زدن به شیعیان است؟ گفت: بله داعش در افغانســتان اهداف خــود از حضور در این کشــور را ابتدا جنگ و مبارزه با شیعیان در افغانســتان و سپس مبارزه با طالبان و در نهایت مبارزه با کشــورهای همسایه افغانستان از جمله روســیه، چین و ایران اعلام کرده، در حالی که اکثریت اهل سنت جامعه افغانستان در طول تاریخ به طور مسالمت‌آمیز با برادران شیعه خود زندگی ‌کرده اند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل با بیان این که حمایت از گروهی که هدف آن‌ها کشتن مسلمانان شیعه است، در میان اکثریت اهل سنت افغانستان پذیرفته نیست، اظهار کرد:  به نظر می رسد کشورهای همسایه افغانستان باید تدابیر لازم را برای مقابل با داعش طی هماهنگی با دولت این کشور،اتخاذ کنند.  اگر داعش مهار نشود می تواند با ناامن سازی افغانستان بر روی انتخابات آتی افغانستان نیز تاثیر منفی بگذارد.

رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه با تاکید بر اینکه شواهد نشان می دهد که طالبان مصمم به مقابله با داعش است، ابراز کرد:  احتمالا تقابل طالبان و داعش در آینده تشدید شود و آمریکا نیز به این وضعیت راضی است و نقش موثری برای خاتمه منازعه ایفا نخواهد کرد.

وی افزود: داعش به دنبال تجزیه افغانستان است در حالی که گروه های جهادی چه سنی و چه شیعه و حتی طالبان از تمامیت ارضی این کشور حمایت کرده و مخالف تجزیه هستند.به همین دلیل داعش و طالبان دشمن یکدیگرند و با یکدیگر می‌جنگند ، طالبان همواره عملکرد داعش را محکوم کرده است.

پاک آیین در پایان گفت: من بعید می دانم که داعش علیرغم حمایت آمریکا و عربستان، بتواند در افغانستان نیز همانند زمانی که در عراق و سوریه بود قدرتمند شود.

* این گفت‌وگو در تاریخ چهارم اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط ایسنا منتشر شد.

نظر شما