شناسهٔ خبر: 25170419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز چهارم اردیبهشت ماه

گزارش اجرای مواد ۱۵ و ۱۶ قانون رفع موانع تولید و واگذاری بنگاه‌های تحت تملک بانک‌ها، سوال از وزیر نفت، برخورداری آتش‌نشانان عملیاتی از مزایای مشاغل سخت و... از جمله مهمترین اخبار امروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست لاریجانی برگزار شد و گزارش وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی درباره اجرای مواد ۱۵ و ۱۶ قانون رفع موانع تولید و واگذاری بنگاه‌های تحت تملک بانکی، سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات از وزیر نفت و... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

گزارش اجرای مواد ۱۵ و ۱۶ قانون رفع موانع تولید و واگذاری بنگاه‌های تحت تملک بانک‌ها

در جلسه علنی امروز مجلس گزارشی درباره اجرای مواد ۱۵ و ۱۶ قانون رفع موانع تولید و واگذاری بنگاه‌های تحت تملک بانک‌ها توسط وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی ارائه شد.

در این جلسه معاون رئیس بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که واگذاری اموال مازاد بانک‌ها به طور کامل تا آخر سال جاری اجرایی شود.

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد هم گفت که از دولت یازدهم تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان املاک و دارایی‌های مازاد بانک‌ها و شرکت‌های بانکی دولتی به فروش رفته است.

در جریان ارائه این گزارش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که وقتی حسابرسی ۱۸ موسسه و بانک درباره‌ میزان واگذاری اموال مازاد آنها مورد تایید قرار نگرفته چطور می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم. وی افزود: بانک مرکزی در مورد فروش اموال مازاد بانک‌ها کوتاهی کرده است.

همچنین رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی از صدور ۹ هزار میلیارد تومان جریمه مالیاتی برای عدم واگذاری اموال مازاد بانک‌ها خبر داد و نماینده مردم سمنان نیز تاکید کرد: باید تکلیفمان را با اقتصاد سیاسی و سیاست اقتصادی روشن کنیم.

در ادامه معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بانک‌ها باید از فعالیت‌های غیر بانکی دست بردارند، گفت که ۸ شرکت تامین سرمایه فعال متعلق به بانک‌هاست و باید ببینیم آیا برای خریدن آن ها مشتری وجود دارد یا خیر.

همچنین نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مدیریت کردن یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون تومان نقدینگی که بخش زیادی از آن به گل نشسته است باید از کل اموال نظام بانکی جدا و به صورت مجزا تکلیفش روشن شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: در صورت فشار به بانک‌ها، شرکت‌های۱۰۰ میلیاردی۱۰۰ میلیون فروخته می‌شود. وی خواستار اختصاص یافتن درآمد ناشی از واگذاری اموال مازاد بانک‌ها برای افزایش آن‌ها شد و نماینده مردم خمینی‌شهر هم تصریح کرد: طبق گزارش خود بانک مرکزی صورت‌های مالی واگذاری اموال مازاد بانک‌ها با استاندارد IF تطابق ندارد، اما کدام نهاد است که اعداد و ارقام گزارش بانک مرکزی را تایید کند.

پس از پایان گزارش وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی علی لاریجانی از مقامات ارشد این دو دستگاه خواست تا ایرادات گزارش واگذاری مازاد اموال بانک‌ها را تا پایان سال جاری رفع و در گزارش نهایی خود واگذاری اموال مازاد بانک‌های خصوصی را هم اضافه کنند.

***

جواد کریمی قدوسی در جریان سوال خود از وزیر نفت با تاکید بر اینکه شکل قراردادهای برندسازی درست نیست گفت: شیوه این قراردادها طوری است که موجب رها کردن کار توسط جایگاه‌داران و فروش جایگاه توسط آنها می‌شود و برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت مقدمه تسلط فامیل‌های ثروت، قدرت و باشگاه نفتی در بخش خصوصی خواهد شد.

در پاسخ به او بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه مجری سیاست‌های نظام هستم، گفت: ما برای کار نفت به حمایت شما (نمایندگان) نیاز داریم و از نظر منابع در وضعیت خوبی نیستیم و دچار مشکلات جدی هستیم. من نمی‌توانم در جلسه علنی بگویم که آمریکا چه بهانه‌هایی دارد،‌ نباید بهانه سوء استفاده به دست‌شان بدهیم اما باید به نفت کمک کرد.

پس از استماع پاسخ‌های زنگنه نمایندگاه عنوان کردند که از اظهارات وزیر نفت قانع شده‌اند.

ناطقین امروز مجلس

برومندی:‌ ریشه حل بسیاری از مشکلات کشور در گرو اصلاح سیستم نظام بانکی است

مرادی: کجای راه را اشتباه رفتیم که فقر و فساد اداری افزایش یافته است

نماینده زابل: آقای رییس‌جمهور به فاجعه خشکسالی رسیدگی کنید

بختیاری: عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم خودکفایی را در هاله‌ای از ابهام برده است

نماینده کهنوج: جلسات سران قوا بیانگر حمایت از گفت‌وگوی ملی است

***

در ادامه جسه امروز نمایندگان مجلس جهت تأمین نظر شورای نگهبان با ۱۵۸ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر مصوب کردند که آتش‌نشانان عملیاتی از مزایای قانونی مشاغل سخت و زیان‌آور برخوردار می‌شوند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

انتقاد ذوالنور از صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره‌ دستگاه‌های نظارتی

پارسایی: به‌نام حجاب و به بهانه نهی از منکر منجر به ترویج منکر شدند

نماینده مهریز و بافق: تمجید و تعریف از فرهنگیان دردی را از آنها دوا نمی‌کند

موسوی‌لارگانی: قانون مصوب مجلس برای افزایش حقوق بازنشستگان ارتش اجرایی شود

علوی: تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران از نقاط برجسته نشست سران قوا بود

نماینده رزن: بروکراسی پیچیده در بانک‌ها نزول‌خواری را در بین مردم رواج داده است

دلخوش: وزرا به بحران آب توجه کنند

انتقاد یک نماینده از مشکل آب شرب اصفهان

پژمانفر: نمایندگان در مسائلی که اشراف ندارند اظهارنظر شرعی نکنند

نماینده بوکان: وزیر کشور در اسرع وقت مسیر قانونی کوله‌بری را باز کند

انتقاد یک نماینده از عدم قرعه‌کشی برای صحبت نمایندگان در جلسه سران قوا

کواکبیان: فقط پوسته برجام را نمی‌خواهیم

***

غلامرضا کاتب عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی امروز لایحه موافقتنامه سرویس هوایی بین ایران و کویت را اعلام وصول کرد.

۲۴۶ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به منظور گرامیداشت روز سپاه پاسدار انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر کردند. در پایان نیز یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

نظر شما