شناسهٔ خبر: 25170195 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جایزه یک میلیون تومانی برای هر ۱۵۰ هنرمند یک جشنواره

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی از پرداخت جایزه یک میلیون تومانی به همه ۱۵۰ هنرمند حاضر در این دوره از جشنواره موسیقی اقوام خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، احمد صدری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر پایان تفاهم‌نامه سه ساله با استانداری کرمان برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی توضیح داد: این برنامه مربوط به سیاست کلان کشوری می‌شود و درباره آن وزیر ارشاد تصمیم‌گیری می‌کند. اگر تاکنون درباره این موضوع تصمیمی اتخاذ شده بود اعلام می‌شد اما این تفاهم‌نامه دو طرفه است. در طول این مدت پیشنهادهای بسیاری برای میزبانی جشنواره موسیقی نواحی داشته‌ایم که قابل بررسی هستند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید درباره آن تصمیم‌گیری کند. به همین دلیل من نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چگونگی برگزاری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی بیان کرد: این جشنواره سه دوره پشت سر هم و با توافق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان برگزار شده است که امسال نیز از ۱۰ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در کرمان برگزار می‌شود.  

این پژوهشگر موسیقی اقوام افزود: موضوع محوری این دوره از جشنواره را آفرینش ملودی قرار دادیم و سن متقاضیان را بالای ۳۰ سال قرار دادیم. در جشنواره جوان سال گذشته بخش ویژه‌ای برای موسیقی نواحی باز شد که شرکت‌کنندگان در چهار مقطع سنی با سازهای مختلف در آن حضور داشتند. برای اینکه همپوشانی در جشنواره‌ها به وجود نیاید تصمیم گرفتیم شرکت‌کنندگان در بخش موضوعی را بالای ۳۰ سال در نظر بگیریم زیرا در این مقطع آموزش‌های ابتدایی گذرانده شده و نوازنده‌ها و خواننده‌ها به پختگی رسیده‌اند.

صدری درباره اینکه چرا آفرینش‌های ملودی را محور این دوره از جشنواره قرار داده‌ است، بیان کرد: با آسیب‌شناسی جدی و هم فکری پژوهشگران دیگر به این نتیجه رسیدیم که بیشتر نوازنده‌ها را به ساز گرایش پیدا کرده و کمتر به آواز پرداخته‌اند. به همین دلیل محور را آفرینش ملودی قرار دادیم. گرچه قرار است جشنواره تذکر دهد نه اینکه کار عجیب و غریب انجام دهد. از طرفی موسیقی نواحی کاملا با حیات اجتماعی سروکار دارد و زنده و پویا است. این موضوع در تاریخ موسیقی هر منطقه‌ای دیده می‌شود که چطور راوی و کسی که ملودی را ساخته شناخته شده است.

او ادامه داد: معمولا جشنواره‌ها به وجه میراث موسیقیایی توجه نشان می‌دهند اما با توجه به ضرورت نسل جوان و همه گیری فضای مجازی می‌توان در این زمینه تجزیه و تحلیل کرد و اثری مبتنی بر فرهنگ موسیقیایی تولید شود.

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی با بیان اینکه افرادی که در این دوره از جشنواره دعوت شده‌اند مورد داوری قرار نمی‌گیرند، گفت: راه یافتگان به صورت یکسان جوایز دریافت می‌کنند. همچنین آثار منتخب در این دوره از جشنواره توسط هیأت انتخاب بررسی شده است. هیأت انتخاب نیز با حضور محققان ایرانی از جمله منصوره ثابت‌زاده، جهانگیر نثری اشرفی و فریبرز رستمی صورت گرفته و هدف نیز حفظ اصالت نغمه‌ها از لحاظ فرهنگی بوده است.

حضور ناشران موسیقی اقوام در این دوره از جشنواره

صدری درباره بخش جنبی این دوره از جشنواره نیز توضیح داد: از هنرمندان در این بخش برای اجراهای عمومی دعوت شده است. اداره ارشاد کرمان ۲۰۰۰ صندلی در پارک مادر می‌چیند و حدود ۱۰۰۰ نفر هم به صورت سرپایی اجراهای عمومی را می‌بینند. با توجه به اینکه سال گذشته نیز خودم دبیر جشنواره بودم جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای را به جشنواره موسیقی نواحی دوختیم که در این بخش به صورت جزیره‌ای عمل نشود. گروه‌های برگزیده این جشنواره‌ها به شکل مستقیم به جشنواره موسیقی نواحی دعوت شده‌اند.

او اضافه کرد: همچنین از برگزیدگان جشنواره جوان نیز در جشنواره موسیقی نواحی دعوت شده البته برخی به دلیل مشکلات نتوانستند در این دوره حاضر شوند. همچنین آثار عزیزانی که در این دوره حضور دارند با حمایت معاونت ارشاد تولید و برای آن‌ها کنسرت برگزار می‌کنیم و پیشکسوتان ما صاحب فرهنگ شفاهی هستند و وقتی در کنار جوانان قرار می‌گیرند تبادل فرهنگی خوبی اتفاق می‌افتد.تلاش ما در این دوره حضور افراد جدیدی است که پیش از این در جشنواره ها حاضر نبودند و چون بودجه جشنواره محدود است مجبوریم تعداد محدودی از پیشکسوتان موسیقی را دعوت کنیم. گرچه گلایه‌های بسیاری از سوی هنرمندان مطرح می‌شود که چرا در جشنواره حضور ندارند.

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی با بیان اینکه بارها گفته شده اگر هنرمند یک منطقه بمیرد کار موسیقی آن منطقه تمام است، اظهار کرد: بارها گفته‌ام این نگاه درست نیست. تا زمانی که فرهنگ هر منطقه زنده است موسیقی آن نیز زنده است. موزیسین‌های خوبی داریم که از نظر ما غایب هستند و برخی از آن‌ها را به کمک پژوهشگران بومی شناسایی می‌کنیم. در این دوره از جشنواره نیز ۱۰ نفر از آن‌ها حضور خواهند داشت.

صدری اضافه کرد: اگر نیاز به حضور هنرمندی در خارج از کشور شد قرار است ۱۰ هنرمندی که از آن‌ها برای حضور در جشنواره موسیقی نواحی دعوت کردیم در اولویت باشند و همچنین جشنواره مستقلی برای آن‌ها در تهران برگزار کنیم. ضمن اینکه آثار این هنرمندان را نیز ثبت و ضبط خواهیم کرد. انجمن موسیقی هم قول همکاری در این زمینه را به ما داده است. همچنین از ۱۰ پیشکسوت سازنده ساز در این دوره از جشنواره دعوت کردیم تا کارگاه کوچکی از سازهایشان را نیز برگزار کنند. از جمله این سازنده‌ها می‌توان به استاد اسدالله سازنده تنبور کرمانشاه، اسفندیار تخم‌کار از شرق خراسان و محمدرفیع اشعری نوازنده و سازنده عود از جنوب کشور اشاره کرد.

او با بیان اینکه یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی با نمایشگاه کتاب مقارن شده است، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره، نمایشگاه کتاب و عرضه سی‌دی‌های موسیقی نواحی ایران را در یک غرفه برگزار خواهیم کرد. به همین منظور تعدادی میهمان ویژه و ناشران موسیقی اقوام را نیز دعوت کرده‌ایم.

نوبت خوانی در میدان نقاره زنی ارگ کرمان

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان نیز درباره بخش اجرایی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی توضیح داد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شأن میهمانان عزیز را در این دوره از جشنواره حفظ کنیم. بخش پژوهشی جشنواره از ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل سینما هنر و تجربه هتل پارس، بخش اصلی و ویژه که برگزیدگان در آن اجرا می‌کنند از ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن آمفی‌تئاتر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان، اجراهای عمومی از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۲۰ تا ۲۲ در محل پارک مادر، بخش نمایشگاهی و جنبی از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه و ساعت ۱۶ تا ۲۱ در محل پارک مادر برگزار می‌شود.

او افزود: اختتامیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ۱۴ اردیبهشت‌ماه در محل سالن خواجه نصیر دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود. هر سال اختتامیه جشنواره در فضای باز برگزار می‌شد اما امسال به دلیل هوای بهار کرمان تصمیم گرفتیم این برنامه را در سالن برگزار کنیم.همچنین مثل سال‌های گذشته همزمان با برگزاری جشنواره اجراهایی در ۱۱ شهر کرمان خواهیم داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان ادامه داد: این اجراها در روز ۱۱ اردیبهشت در شهرستان‌های رفسنجان، بردسیر، زرند، در روز ۱۲ اردیبهشت در بم، نرماشیر، فهرج، ریگان، در ۱۳ اردیبهشت‌ماه در شهرهای سیرجان، انار، کوهبنان و بافت برگزار می‌شود. گرچه ممکن است تغییراتی در اجرای شهرها ایجاد شود.

علیزاده اعلام کرد: برای برگزاری این جشنواره از بهمن‌ماه شورای اجرایی تشکیل شده تا بتوانیم جشنواره‌ای درخور موسیقی مقامی کشور برگزار کنیم. همچنین قرار است با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صداوسیما و شهرداری کرمان این جشنواره با محوریت جذب گردشگری هنری برگزار شود به همین دلیل سعی کردیم اجراهای عمومی در مکان‌های بیشتری انجام شود. همچنین قرار است بحث نوبت‌خوانی را در میدان نقاره‌زنی ارگ که بعد از سال‌ها تخریب احیا و بازسازی شده است، داشته باشیم.

بیمه هنرمندان حاضر در جشنواره موسیقی نواحی

او همچنین اظهار کرد: تمام هنرمندان حاضر در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی با همکاری صندوق اعتباری هنر بیمه می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر پایان تفاهم‌نامه سه ساله برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان توضیح داد: این تفاهم‌نامه در زمان وزیر وقت و استاندار کرمان امضا شده است و قرار بود بعد از سه سال دبیرخانه موقت براساس ارزیابی و چگونگی اجرای این جشنواره به دائمی شدن این دبیرخانه در کرمان منجر شود و ما نیز سعی کردیم در این سه سال اتفاقات خوبی بیفتد و میزبان خوبی باشیم.

در ادامه نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی که صبح امروز چهارم اردیبهشت‌ماه در دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد از پوستر یازدهمین دوره جشنواره که پرویز بیانی آن را طراحی کرده و کتاب دهمین جشنواره موسیقی نواحی رونمایی شد. به گفته صدری این کتاب شامل مجموعه‌ای از گزارش‌های علمی جشنواره دهم با موضوع منظومه‌خوانی است که با کمک بخش خصوصی منتشر و روانه بازار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما