شناسهٔ خبر: 25168654 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

«بمباران مراسم عروسی» در یمن توسط عربستان جنایت جنگی است/ جنایتکاران باید محاکمه شوند

این یک جنایت به تمام معنای کلمه است که مردم بی گناهی را هدف قرار داد که می خواستند در فضای تاریک و پر از سرخوردگی لحظه ای در شادی به سر ببرند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات یمن به ویژه جنایت هولناک جدید عربستان پرداخت و نوشت: سخنگویان نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات که علیه یمن جنگی به راه انداخته است و این جنگ از یک ماه پیش وارد چهارمین سال خود شد، بر این مساله اصرار دارند که بگویند بمباران های این ائتلاف توسط هواپیماهای«توفان قاطعیت» اهداف نظامی را شامل می شود و به دلیل سیستم های رهگیری پیشرفته شان از هدف قرار دادن غیرنظامیان یمنی اجتناب می کنند اما حمله هوایی که یک مراسم عروسی در شهر«بنی قیس» در استان«حجه» در شمال غرب یمن را هدف قرار داد و منجر به کشته شدن 25 نفر و زخمی شدن 40 نفر دیگر شد که بیشترشان کودک بودند، ساختگی بودن این گونه ادعاهای ائتلاف را مورد تأکید قرار می دهد. این بمباران ادعاهای ائتلاف مبنی بر هدف قرار ندادن غیرنظامیان در یمن را از اساس تکذیب می کند.

این یک جنایت به تمام معنای کلمه است که مردم بی گناهی را هدف قرار داد که می خواستند در فضای تاریک و پر از سرخوردگی لحظه ای در شادی به سر ببرند. این مردم در کشوری به سر می برند که به شکل خفه کننده محاصره شده، بیش از بیست میلیون یمنی از گرسنگی و بیماری رنج می برند و نیز شاهد پایین ترین امکانات بهداشتی و سلامتی به دلیل بمباران بیمارستان ها و نبود دارو و پزشک و پرستار به اندازه کافی است.

بر اساس برخی گزارش های اولیه از زبان«محمد الاشول» سخنگوی بیمارستان الجمهوریه، در میان کشته شده ها عروس بوده است و داماد نیز به شدت زخمی شده است و چه بسا در بهشت برین به عروسش برسد تا شادی شان را آن جا تکمیل کنند.

این نخستین بار نیست که هواپیماهای ائتلاف این گونه جنایت ها را مرتکب می شوند. در ماه سپتامبر سال 2015 جنگنده های ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی یک مراسم عروسی را بمباران کردند و 131 غیرنظامی را در شهر ساحلی«المخا» کشتند و در ماه اکتبر 2016 یک مراسم ختم در پایتخت یمن توسط هواپیماهای «اف 16» ائتلاف پس از انتشار اخباری مبنی بر حضور «علی عبدالله صالح» در میان تسلیت گویان، بمباران شد که منجر به کشته شدن 140 نفر از شرکت کنندگان در این مراسم از جمله خانواده فقید شد.

مسئولان عربستانی وعده دادند که این بمباران ها که غیرنظامیان را هدف قرار می دهد را تکرار نمی کنند و تحقیقات میدانی جدی صورت می گیرد و کسانی که در این حوادث دست دارند را محاکمه می کنند اما این وعده ها فقط روی کاغذ ماند و برای خاکستر پاکشیدن در چشم ها برای گرفتن زهر انتقادهای بین المللی است و مدرک ما برای این مساله ادامه این بمباران هاست.

 «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور به اصلاح قانونی که مدعی است نماینده همه مردم یمن است هیچ واکنشی به این جنایت نشان نداد؛ نخست وزیر و وزرای دولتش نیز هیچ واکنشی نشان ندادند این در حالی است که حمایت از جان مردم یمن باید در صدر اولویت ها و مسئولیت های شان و محور حمایت و توجه به آنها باشد. همچنین شاهد سکوت محض رسانه ای منطقه ای و بین المللی هستیم و این سکوت نیز به باور ما جنایت است.

مسئولان عربستانی و اماراتی مدعی اند که ائتلاف عربی و نیروهای هوادارش 80 درصد از اراضی یمن را زیر سیطره خود برده اند اگر این سخن درست باشد پس چرا گرسنگی و وبا در یمن شیوع دارد و برای چه بیش از 16 ماه است که بیشتر کارمندان حقوقی دریافت نکرده اند؟

اینها جنایت های جنگی هستند که نباید رخ دهند؛ ادامه و تکرار آنها که دیگر جای خود دارد.کسانی که در این جنایت ها دست دارند، باید تحویل عدالت داده و قصاص عادلانه شوند و به خانواده های قربانیان به همان اندازه ای که عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قربانیان غربی غرامت می دهند، غرامت دهند. تمایز و تفاوت یمنی ها با اینها در این است که از آنها برتر است زیرا ملتی به شمار می رود که وابسته به تمدن چند هزار ساله است.

این جنایت ها باید فورا متوقف شود و جنگی که متجاوزان به راه انداختند نیز باید فورا متوقف شود و کشورهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی باید یمن را به مردمش واگذار کنند زیرا یمنی ها به اندازه ای عقلانیت و درایت دارند که می توانند اختلاف خود را حل کرده و به همزیستی مشترک برسند.

 

انتهای پیام

نظر شما