شناسهٔ خبر: 25168617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دیدار وزرای خارجه آلمان و ترکیه با محوریت مبارزات انتخاباتی

R31356/P36446/S8,89,90/CT10

وزرای خارجه آلمان و ترکیه در نیویورک با هم دیدار کرده و درباره مسئله ممنوعیت حضور انتخاباتی سیاستمداران ترک آلمان در آستانه انتخابات پیش از موعد در ترکیه مذاکره کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در اولین دیدار با همتای ترک خود "مولود چاووش اوغلو"، در نیویورک همچنین به مسئله مبارزات انتخاباتی پیش رو در ترکیه پرداخت.

"هایکو ماس" قبل از گفتگو با همتای ترک خود این مسئله را واضح کرده بود  که حضور انتخاباتی نمایندگان دولتی ترکیه در کشورش ممنوع است.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و رهبر حزب حاکم «عدالت و توسعه» اخیرا اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه 24 ژوئن 2018 (سوم تیر 1397) برگزار می شود.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی اخیر به تصویب و تایید مردم این کشور رسید، انتخابات بعدی ریاست جمهوری و سراسری باید در سوم نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار می‌شد.

سال گذشته نیز در آستانه برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی در ترکیه درگیری ها و اختلافات فراوانی بین آنکارا و برخی کشورهای اروپایی از جمله اتریش، آلمان و هلند بر سر حضور انتخاباتی سیاستمداران بلند پایه ترک در این کشورها درگرفت. برخی شهرهای آلمان حضور انتخاباتی سیاستمداران ترک را از دلایل امنیتی ممنوع کردند که این مسئله خشم ترکیه را برانگیخت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این اقدام آلمان را به عنوان پیشبرد رویکردهای نازیسم از طرف برلین عنوان کرد.

حدود 1.4 میلیون ترک واجد شرایط رای دادن در آلمان وجود دارند که احتمالا در انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه شرکت می کنند.

اردوغان اعلام کرده که تصمیم دارد مبارزات انتخاباتی در کشورهای خارجی را در پیش گیرد.

هایکو ماس مذاکرات خود با همتای ترکش را مذاکراتی سازنده و خوب ارزیابی کرد. وی براین مسئله تاکید کرد که در ادامه سیگنال های مثبت ماه های اخیر همچنان گام های مثبتی در مناسبات بین آلمان و ترکیه برداشته شود.

انتهای پیام/

نظر شما