شناسهٔ خبر: 25168381 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

«نامه نیوز» بررسی کرد؛

حضور هسته ای دیپلمات‌های ایرانی در آمریکا /ترامپ پاسخ خوش خدمتی مکرون را با ماندن در برجام می دهد؟ / اروپایی ها یکی بعد از دیگری راهی کاخ سفید می شوند /با چه زبانی باید با ترامپ سخن گفت؟ /هشدارهای ظریف در قلب آمریکا

ظریف و معاونانش از سویی و رهبران اروپایی از سوی دیگر به امریکا رفته اند. مهمترین سخنان این روزها برجام است. آیا او در برجام می ماند؟

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل نامه نیوز: هفته ای که در آن هستیم هفته پرکاری برای دیپلمات های ایرانی در نیویورک است. ظریف به همراه معاونانش به بهانه شرکت در اجلاس عالی رتبه صلح پایدار که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود به ایالات متحده رفته اند. ولی هدف اصلی بی گمان شکل دادن یک دیپلماسی عمومی برای فشار بیشتر روی ترامپ در مورد کوتاه آمدن از اشتباهش در برجام است. 

از سویی دیگر رهبران اروپایی نیز در ایالات متحده خواهند بود تا بجز اینکه مناسبات دو جانبه خود با امریکا را پیگیری کنند، به بحث و گفت و گو با همتای امریکایی خود در مورد برجام بپردازند. توافق هسته ای ایران با قدرتهای بزرگ جهانی یکی از مسائلی بوده است که پای ثابت گفت و گوهای اروپا و امریکا مخصوصا پس از روی کار آمدن ترامپ بوده است. نحوه برخورد و موضع گیری های ترامپ در مورد برجام و تهدیدهای آن برای لغو برجام باعث شد رهبران اروپایی، مخصوصا سه کشور امضا کننده برجام، فرانسه، انگلیس و آلمان حمایت خود را از برجام اعلام کنند.

از سوی دیگر کمتر از بیست روز دیگر ترامپ نیز باید نظر خود را در مورد برجام اعلام کند. اما این اعلام نظر فقط به تنهایی یک اعلام نظر و تایید و رد یک توافق نیست. بلکه اهمیت این نظر از این رو است که استراتژی آینده امریکا در مقابل ایران نیز مشخص خواهد شد. ترامپ با این اعلام نظر این مسئله را روشن خواهد کرد که آیا قائل به حل یک مسئله از طریق گفت و گو و مصالحه است یا رویکرد سخت و تقابل را در پیش گرفته است.

ترامپ درحالیکه در ابتدا توافق هسته‌ای را به «اصلاح بند‌های زوال‌پذیر آن»، «امکان بازرسی از تمامی سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی» و «محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران» مشروط کرده بود، شروط جدیدی حتی برای برجام اضافه کرد و «نقض حقوق بشر»، «تهدیدات سایبری» و «فعالیت‌های اقتصادی سپاه» را هم به سه شرط قبلی اضافه کرد.

فشار دیپلماتها جواب می دهد؟

اکنون نه تنها ظریف به همراه عراقچی در نیویورک هستند بلکه رهبران اروپایی نیز یک به یک به امریکا می روند تا در مورد یکی از مهمترین توافقات اخیر در سطح جهانی با ترامپ وارد گفت و گوهایی سخت و جدی بشوند. مکرون که نوع رفاقت او با ترامپ بارقه هایی از امید را در دل ناظران برای راضی کردن ترامپ در دل ناظران ایجاد کرده، پیش از مرکل و ترزا می به امریکا رفته است. 

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که از خود فردی عملگرا به جای گذاشته، در یک موضع منحصر بفرد گفت فرانسه پلان B برای برای مساله هسته‌ای ایران ندارد. گفته می شود مکرون در حال حاضر بهترین روابط را با ترامپ دارد. او تاکنون با ترامپ برای فشار بر برنامه موشکی ایران و حمله به سوریه همراه بوده و اکنون انتظار دارد، رئیس جمهور آمریکا، خواسته ی او برای حفظ توافق هسته ای را برآورده کند.

رییس جمهور فرانسه حتی این سوال را مطرح کرده که آیا توافق هسته ای و این برجام برای رابطه ما با ایران عالی است؟، او البته اینگونه هم به آن پاسخ داده که «خیر، اما برای انرژی هسته ای به عنوان یک گزینه بهتر چه برنامه ای دارید؟ وی گفت که من چیزی را نمی بینم.»

همین موضع مکرون با استقبال ظریف وزیر خارجه کشورمان روبرو شد. ظریف در توئیتی نوشت: رئیس جمهور مکرون درست می گوید که «پلان بی/نسخه جایگزین» برای برجام وجود ندارد. این یعنی«یا همه یا هیچ.» رهبران اروپایی باید رئیس جمهور ترامپ را ترغیب کنند که نه تنها در برجام باقی بماند بلکه مهمتر از آن، با حسن نیت عمل به تعهدات خود در این توافق را آغاز نماید.

هشدارهای ظریف در قلب آمریکا

ظریف در سفر یک هفته ای خود به نیویورک با چندین رسانه معتبر امریکایی گفت و گو کرده و چند سخنرانی داشته است. اصلی ترین مسئله گفت و گو ها و سخنان ظریف در مورد برجام و هشدار به امریکا است. ظریف در یک گفت و گو بیان کرد اصلی ترین عکس العمل ما در مقابل خروج امریکا از برجام دقیقا کاری است امریکا می کند. ما هم خارج می شویم.

 قرار است ۳ روز دیگر هم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و همین طور ترزا می نخست وزیر انگلیس به واشنگتن بروند و در خصوص برجام با ترامپ مذاکره کنند. بدون شک اروپایی ها بیش از همه پیام وزیر خارجه کشورمان را درک می کنند. اروپایی ها یک بار در سال 1382 وقتی حسن روحانی مسئول گفت و گو های هسته ای بود طعم شکست را وقتی امریکا زیر میز مذاکرات زد چشیده اند. حال روحانی رئیس جمهور ایران است و تجربه گذشته را فراموش نکرده است. ایران نمی تواند بنشیند و لغو برجام از سوی ترامپ را بدون اینکه اروپایی ها تلاشی برای آن کنند ببیند. 

از این رو ظریف توپ را به زمین اروپایی ها انداخته است. آنها در جلسات و گفت و گوهایشان با ظریف دریافته اند که موضوع برجام نه با مسائل موشکی ایران مرتبط است و نه با اقدامات منطقه ای ایران. آنچه در سوریه میگذرد موضوعی است که نمی توان به برجام وصل کرد و به بهانه آن برجام را لغو کرد.

اروپایی ها شاید پس از یک سال و اندی تجربه حکومت ترامپ بتوانند زبان او را بفهمند. او را باید با هر چه که بیشتر برایش اهمیت دارد و از هر روشی که بیشتر می پسندند، به ماندن وادار کنند. زیرا که هر چند ترامپ پیش بینی ناپذیر می نماید، اما ایران هم اکنون مهره ای پیش بینی ناپذیر است و هر برنامه ای را برای پاسخ به بد عهدی ها روی میز خود دارد.

نظر شما