شناسهٔ خبر: 25167647 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارگران مشکلات خود را به گوش خانه کارگر برسانند

خبرگزاری شبستان: دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس از کارگران خواست تا مشکلات خود را به این خانه اطلاع رسانی کنند، گفت: پرداخت بیمه هم به نفع کارفرما و هم به نفع کارگر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، علی راستگو، دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس امروز (4 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران سال 96 بسیار مسائل و مشکلات جامعه کارگری زیاد بود و در پایان سال 96، لایحه دولت در خصوص بند «ز» ماده هفت تامین اجتماعی که به پرداخت 9 بیست و ششم حق درمان کارگران از جیب آنان به خزانه دولت بود و مجلس آن را تصویب کرد، کام کارگران را تلخ کرد، گفت: امسال سال 97 کاری انجام خواهیم داد که به مسیر اول خودش برگردد.

 

وی با اشاره به اینکه با یکصد نماینده در سطح استان و کشور در این خصوص صحبت کردم، اظهار داشت: باید مسئله امنیت شغلی جامعه کارگری حل شود در اینصورت بزرگترین کار را انجام می گیرد.

 

راستگو با تاکید بر اینکه هفته کارگر از چهارم اردیبهشت ماه آغاز می شود و در روز دهم اردیبهشت 10 نفر از کارگران شیرازی برای حضور در مراسم دیدار کارگران با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به تهران می روند، تاکید کرد: برنامه های این هفته با غبارروبی قبور شهدا اغاز می شود و سرکشی به خانواده های معزز شهدا، دیدار با مدیر کل صدا و سیما، با پیاده روی خانوادگی خانواده های کارگران که روز جمعه از میدان نصر تا میدان فرصت شیرازی برگزار می شود، ادامه خواهد یافت و همچنین مجموعه کارگری استان روز جمعه به طور متحد در نماز دشمن شکن جمعه حاضر خواهند شد.

 

وی از برگزاری یادواره شهدای کارگری در روز نهم اردیبهشت ساعت 16 در هتل هما خبر داد و افزود: یک هزار و 500 شهید استان مربوط به جامعه کارگری است.

 

راستگو با یادآوری این مطلب که بازدید از کارخانجات و عیادت از بیماران بیمارستان های «شهید بهشتی» و «امیر» از دیگر برنامه های هفته کارگری فارس است، اظهار داشت: دیدار کارگران با وزیر کار و استاندار در روز 11 اردیبهشت در ساعت 16 تا 18 همراه با جشن نمیه شعبان شکل می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه با بحث واگذاری کارخانجات ورشکسته به تامین اجتماعی مخالف هستیم، یادآور شد: شصتا از حیات خلوت باید به فضای شفاف تبدیل شود.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس از کارگران و خانواده های آنان خواست تا در کلاس های مختلف که به شکل رایگان برگزار می شود، شرکت کنند، کلاس های 50 رشته مختلف نظیر خیاطی، زبان، ریاضی و کامپیوتر برگزار می شود که به طور سالانه 15 هزار نفر از این دوره ها استفاده می کنند.

 

وی در خصوص دانشگاه علمی و کاربردی کارگران هم گفت: این دانشگاه با 17 رشته کاردانی و 9 رشته کارشناسی فعالیت می کند که در مجموع 600 دانشجو وجود دارد و 90 درصد رشته ها فنی است.

 

راستگو با اشاره به اینکه کارگران قبل از هرکاری حتما از مشاوره های خانه کارگر استفاده کنند، یادآور شد: ماده 41 قانون کار و سبد معیشتی زندگی کارگری میزان افزایش حقوق را بیش از 19 درصد عنوان کرد و این یک مشکل دارد که آنهم به این علت است میزان افزایش حقوق را در سال قبل محاسبه می کنند اما در سال کنونی تورم بیشتر از مسئله پیش بینی شده است و با این حساب می توان گفت که عقب افتادگی حقوق کارگری 63 درصد است و مسئولین قول دادند تا 6 سال آینده مابه التفاوت 63 درصد را پرداخت کنند.

 

وی، کارگران را بزرگترین کارشناسان اقتصادی دانست که با 12 میلیون ريال حقوق در این وضع اقتصادی گذران زندگی می کنند، آنان زندگی می کنند که فقط نمیرند، افزود: اگر افزایش سالیانه حقوق کارگران به جای 20 درصد، 30 درصد هم بشود، بازهم جوابگو نیست چرا که بر اساس اعلام آمار مسئولین خط فقر در شیراز زیر 25 میلیون ريال است و مزد کارگران کفاف زندگی سه، چهار نفره را نمی دهد.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید برای مدیران هم کمیته انضباطی تشکیل شود چرا که بسیاری از کارخانه ها خودمانی واگذار شد اما بعد خوب مدیریت نشد، افزود: امروز هر مصیبتی وجود می آید فوری از گزینه آخر که تعدیل نیروست، استفاده می کنند.

 

وی از کارگران خواست از طریق خانه کارگر پیگیر حقوق خود باشند، افزود: 70 هزار کارگاه در فارس وجود دارد و خانه کارگر نمی تواند به تمام آنها سرکشی کند و شاید حتی اجازه سرکشی هم ندهند، پس کارگران باید با حضور در خانه کارگر مشکلات خود را به گوش ما برسانند تا این مسئله را پیگیری کنیم.

 

راستگو بر لزوم همسان سازی حقوق بازنشتسگان تاکید کرد و افزود: تمام سعی خود را انجام داده ایم تا این مهم شکل بگیرد، در استان 130 هزار نفر و در شیراز 80 هزار نفر بازنشسته وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی سازمانی بین النسلی است و حدود 50 درصد کشور را زیر مجموعه خود دارد، تاکید کرد: بسیاری از کارگاه ها کار می کنند ولی بیمه نمی کنند باید فرهنگ سازی شود که پرداخت بیمه هم به نفع کارفرما و هم به نفع کارگر است.

 

 

نظر شما